Protokół Nr XV
Protokół Nr XV/04
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
z dnia 8 lipca 2004 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1330.
Porządek posiedzenia XV Sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad XV sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy .
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawie:
a) przeznaczenia środków w budżecie gminy na 2005 rok na współfinansowanie inwestycji przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;
b) dróg gminnych.
7. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.
8. Wnioski i oświadczenia radnych.
9. Sprawy rożne.
10. Zamknięcie obrad.
Ad. 1
Przewodniczący Rady Pan Ryszard Kołakowski otworzył XV Sesję Rady Gminy. Przywitał Panią Wójt, radnych (jeden radny nieobecny, usprawiedliwiony – Pan Bogdan Dąbrowski, załącznik Nr 1 - lista obecności radnych). Przewodniczący stwierdził prawomocność obrad.
Ad. 2
Przewodniczący przedstawił porządek obrad XV Sesji Rady Gminy i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad:
- Pan Kulesza Waldemar: wprowadzenie do porządku obrad zwiększenie liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży tych napojów na terenie gminy.
Przewodniczący Rady zapytał, kto jest za wprowadzeniem do porządku obrad powyższego wniosku:
Za - 7 głosów
Przeciw - 5 głosów
Wstrzymało się - 2 głosy.
Zmiany do porządku obrad nie zostały wprowadzone, gdyż nie było bezwzględnej większości głosów ustawowego składu rady.
Ad. 3
Protokół Nr XIV/04 sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 21 czerwca 2004 r. został przyjęty.
Ad. 4
Punkt „Interpelacje i zapytania radnych” postanowiono połączyć z punktem „Sprawy różne”.
Ad. 5
W punkcie tym głos zabrała Pani Wójt – Barbara Wasiulewska, która przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 21 czerwca 2004 r. do 08 lipca 2004 r. (załącznik Nr 2 – informacja Wójta między sesjami). Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie było.
Ad. 6
a)
Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o omówienie projektów uchwał. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie przeznaczenia środków w budżecie gminy na 2005 rok na współfinansowanie inwestycji przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynika z możliwości zgłoszenia i pozyskania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pani Wójt powiedziała, że jeśliby Rada podjęła tą uchwałę to inwestycja „Budowa drogi Wiśniówek -Cholewy” zostałaby zrealizowana wspólnie z powiatem, z tym że udział własny naszej gminy wynosiłby 25%. Jest to szansa na zrealizowanie dużej inwestycji, gdyż całkowity koszt jej szacowany jest na ok. 750 tys. zł, w tym naszych ok. 183 tys. zł. Termin składania wniosków upływa 9 lipca br. i dlatego potrzebna jest powyższa uchwała, jeśli oczywiście Rada uzna potrzebę realizowania tej inwestycji. Następnie Pani Wójt poprosiła o pytania:
- Pan Baczewski Zenon: „jaki jest procentowy udział mieszkańców wsi Wiśniówek – Cholewy do planowanej inwestycji”?
Pan Przewodniczący odpowiedział, że każda wieś coś wnosiła do realizowanej inwestycji, tak jak mówi Pan Baczewski, ale z tym , że np. jak była budowa wodociągu to ci pierwsi płacili dużą kwotę a ostatni zazwyczaj nie płacili albo dokładali niewiele.
Pani Wójt dodała, że nawet nad udziałem mieszkańców nie miała czasu się zastanowić, gdyż w ostatniej chwili wyszła możliwość zrealizowania w taki sposób inwestycji. Poza tym jest prawdą to co powiedział Pan Przewodniczący Rady, tym bardziej, że np. we wsi Wiśniówek nie ma nawet oświetlenia, pod czas gdy w innych wsiach są dobre drogi.
- Pan Baczewski Zenon: „ja za drogą jestem, ale musi być wkład własny mieszkańców”?
- Pan Stanisław Rykaczewski: „jak inwestycja obciąży budżet gminy?
Pani Wójt odpowiedziała, że ok. 183 tys. zł.
- Pan Jaworowski Jan: „należy wykorzystać możliwość pozyskania takich pieniędzy”.
Więcej pytań i uwag nie było, Pan Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie przeznaczenia środków w budżecie gminy na 2005 rok na współfinansowanie inwestycji przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała w sprawie przeznaczenia środków w budżecie gminy na 2005 rok na współfinansowanie inwestycji przy udziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 3).
b)
Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych wiąże się z powyższą uchwałą. Pozyskując środki unijne na budowę drogi, trzeba wykazać, że jest to droga gminna, tak jak było np. przy realizowaniu inwestycji drogowych: Sanie Dąb, Czachy. Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o pytania i uwagi. Pytań i uwag nie było, więc Pan Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych:
Za - 14 głosów
Przeciw - 0 głosów
Wstrzymało się - 0 głosów.
Uchwała w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 4).
Ad. 7
Zapytania i interpelacje radnych w sprawach różnych.
Ad. 8
Wniosków i oświadczeń radnych nie było.
Ad. 9
Pani Wójt powiedziała, że złożony Wniosek do Ministerstwo Finansów o pozyskanie środków na remont Szkoły Podstawowej w Kołakach Kościelnych, został pozytywnie rozpatrzony, z tym że nie wiadomo, w jakiej wysokości dostaniemy środki. Na remont Szkoły mamy zabezpieczone 100 tys. zł i każda uwolniona złotówka zostanie przeznaczona na remont wewnątrz starego budynku szkoły. Pani Wójt powiedziała, że w przyszłym roku dobrze byłoby zrobić salę widowiskową przy sali gimnastycznej w Zespole Szkół.
Pomysł ten spotkał się z akceptacją radnych.
Pani Wójt powiedziała, że droga Łubnice Krusze nie zakwalifikowała się na realizację inwestycji z programu Sapard i jest na liście oczekującej. Do 24 lipca br. jesteśmy związani ofertą przetargową, może do tego czasu zrezygnuje jakaś gmina, wówczas droga Łubnice Krusze zakwalifikowałaby się. Jeśli Rada zdecyduje, że inwestycja ta będzie realizowana z własnych środków, to zostanie ogłoszony drugi przetarg.
Pani Wójt powiedziała, że trzeba się zastanowić, co zrobić z Ośrodkiem Zdrowia. Prawdopodobnie w przyszłym roku można będzie pozyskać środki unijne na inwestycje tego typu, które będą rozliczane cyklicznie, można pozyskać 75%. Trzeba podjęć decyzję czy np. dostosować pomieszczenia dla lekarza w budynku Urzędu Gminy, a Ośrodek wówczas sprzedać, czy np. wyremontować Ośrodek i wynajmować lekarzom. Zbyć Ośrodka nie można bez zabezpieczenia pomieszczenia lekarzowi.
- Pan Jaworowski Jan: trzeba zrobić projekt, zastanowić się, jak najlepiej zagospodarować. Trzeba o tym mówić i jeszcze raz mówić.
- Pan Stanisław Święcki: „to temat na przyszły rok”.
Pani Wójt: nie to trzeba myśleć już dziś, trzeba myśleć o realizacji inwestycji nawet dwa, trzy lata wcześniej.
- Pan Stanisław Świecki: „dobrze byłoby, żeby zrobić tam Centrum Zdrowia, ale czy gminę stać byłoby utrzymać”?
- Pan Przewodniczący Rady: „ja uważam, że trzeba zacząć od czegoś innego. Trzeba zobaczyć ile osób ma obecnie lekarz i co zrobić żeby zatrzymać tą ilość?”
- Pan Rykaczewski Stanisław: „jeśli będzie dobry lekarz, to ludzie nie będą odchodzić”.
Pani Wójt „jeśli odnowimy budynek wkładając 25% a pozyskamy 75%, to nawet jak lekarz nie będzie miał pacjentów, to sprzedając ulepszony budynek, myślę że 25% na pewno się zwróci”.
- Pan Zawistowski Krzysztof: „kiedyś KRUS był zainteresowany budynkiem w celu otworzenia rehabilitacji”.
Pani Wójt odpowiedziała, że to również jest dobry pomysł, ale najpierw trzeba wyremontować budynek.
- Pan Jaworowski Jan: „przystosowując pomieszczenie dla lekarza w budynku Urzędu Gminy, należy wziąć pod uwagę np.: wysokość pomieszczenia, wjazd dla niepełnosprawnych, itp.”.
Pani Wójt zapytała radnych czy podejmujemy decyzję w tym roku czy zostawiamy ją na przyszły rok? Radni stwierdzili, że czas pokaże.
Pani Wójt powiedziała, że 15 lipca br. będzie otwarcie ofert na budowę dróg: Kossaki Borowe – Czachy Kołaki - I etap i na modernizację drogi Kołaki Kościelne.
- Pan Łada Adolf: „co się dzieje ze spółką wodną, Zarząd obiecuje, że usunie awarię, ale nic na razie nie zrobiono w tym kierunku”?
Pani Wójt odpowiedziała, że jeśli radni chcą, to można zaprosić Przewodniczącego Spółki na sesje.
Pani Wójt powiedziała, że uważała, że odnośnie Szkoły w Szczodruchach podjęto ostateczną decyzję na poprzedniej sesji, kiedy to radni postanowili o podpisaniu porozumienia dotyczącego przekazywania subwencji oraz dotacji na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej w Szczodruchach. Pani Wójt powiedziała, że wysłała do „Edukatora” ustalone na poprzedniej sesji porozumienie. Następnie Pani Wójt otrzymała porozumienie od Edukatora dostarczone przez Rodziców. W porozumieniu dostarczonym przez Rodziców w niektórych punktach są zmiany np. w § 2 pkt 3 jest zapis, z którego wynika, że jeśli liczba dzieci spadnie poniżej 24 osób, to dotacja gminy nadal będzie wynosić tyle samo. Pani Wójt przeczytała otrzymane porozumienie.
Pan Przewodniczący Rady: przecież było mówione, że jeśli uda się sprowadzić rodziny zastępcze, czy też Caritas pozyska jakieś pieniądze, to może z czasem uda się zejść z przekazywanej dotacji.
Następnie Pani Wójt przeczytała porozumienie dotyczące przekazywania subwencji oraz dotacji na prowadzenie Publicznej Szkoły Podstawowej w Szczodruchach ustalone na ostatniej sesji (załącznik Nr 4). Wszyscy radni potwierdzili, że powyższe porozumienie zawiera wszelkie postanowienia, które Rada ustaliła na ostatniej sesji.
- Pan Przewodniczący: „uważam że powinno tylko i wyłącznie zostać podpisane porozumienie ustalone przez Radę na XIV sesji w dniu 21 czerwca 2004 r.”
- Pan Jaworowski Jan: „oczywiście, że powinno zostać podpisane porozumienie, tylko takie jakie ustaliła Rada.”
Poparli to wszyscy radni.
Radni stwierdzili, że może Caritas nie zechce zaangażować się na jeden rok, to żeby zapisać w porozumieniu w § 4 ust. 1 „na czas nieokreślony”, oczywiście na wcześniej ustalonych warunkach. Radni jednogłośnie postanowili o wprowadzeniu w porozumieniu „na czas nieokreślony” i wysłaniu do Edukatora w celu podpisania porozumienia ustalonego na sesji 21 czerwca 2004 r.
Więcej spraw nie poruszano.
Ad. 10
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady XV sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodniczący Rady
Danuta Niewińska Ryszard Kołakowski
Metryka strony