ptotokół Nr XXIII/13 z dnia 30.12.2013 r

Protokół Nr XXIII/13
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 30 grudnia 2013 r.
 
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 9:00 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 10:40. W Sesji udział wzięło 13 radnych (lista obecności Zał. Nr 1). Nieobecni radni Jaworowska Bożena Władysława i Kołakowski Michał Łukasz – usprawiedliwieni.
Ad. 1) 
Obrady XXIII Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na Sesję gości: Księdza Proboszcza Kanonika Zbigniewa Choromańskiego, Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Pana Henryka Jaworowskiego (Zał. Nr 2), Panią Wójt Barbarę Wasiulewską, Zastępcę Wójta Pana Jarosława Zalewskiego, Panią Skarbnik Helenę Chmielewską, Radnych Rady Gminy, Sołtysów (Zał. Nr 3). Mieszkańcy gminy nie uczestniczyli w sesji (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 2)
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XXIII Sesji Rady Gminy:
1.      Otwarcie sesji.
2.      Przyjęcie porządku obrad XXIII Sesji Rady Gminy.
3.      Przyjęcie protokołu obrad XXII Sesji Rady Gminy z dnia 26 listopada 2013 r.
4.      Interpelacje i zapytania radnych.
5.      Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6.      Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmian w budżecie gminy;
b/ uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata      2014-2031:
     - dyskusja,
     - podjęcie uchwały;
c/ uchwalenia budżetu gminy Kołaki Kościelne na 2014 r.:
     - dyskusja,
     - podjęcie uchwały;
d/ planu pracy Rady Gminy na 2014 r.;
e/ zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej;
f/ zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady.
7.      Wnioski i oświadczenia radnych.
8.      Sprawy różne.
9.      Zamknięcie posiedzenia.
Następnie zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi dotyczące przedstawionego porządku obrad. Uwag do porządku obrad nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie porządku poprzez głosowanie.
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 5).
Ad. 3)
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XXII Sesji Rady Gminy z dnia 26 listopada 2013 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
Ad. 4)
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
Ad. 5)
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami (Zał. Nr 6).
Pani Wójt- poprzednia sesja miała miejsce 26 listopada 2013 r., na której Wysoka Rada podjęła następujące uchwały:
     a/  zmian w budżecie gminy,
     b/ zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2013 –        2031,
     c/  obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego na 2014 r.,
     d/ obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na 2014 r.,
     e/  określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Kołaki Kościelne oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Informuję Wysoką Radę, że zostały wdrożone do realizacji niniejsze uchwały.
Proszę Państwa jeśli chodzi o te formalne sprawy uchwał, to tyle. Natomiast bardzo istotna rzecz taka inwestycyjna, która się między czasie teraz wydarzyła to, że ogłoszono przetarg, kolejny bo trzeci już, na budowę przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków. Wpłynęło 7 ofert. Pocieszające jest to, że jakość teraz proponowanych usług jest znacznie lepsza, no i chyba ceny, które były oferowane do tej pory przez wykonawców są niższe. Kształtują się one: od najniższej powiem to nie oznacza że najniższa, bo jesteśmy teraz przed weryfikacją dokumentacji no i sprawdzania technologii co jest bardzo istotne. Najniższa cena brutto 5 mln 588tyś. zł. , druga za nią o 400 zł tylko większa, czyli niewielka różnica, no i najdroższa to 7 mln 193 tyś. zł. Przy naszym założeniu inwestycyjnym 7,5 mln, gdyby np. doszło do podpisania kontraktu i realizacji umowy 5mln 700 tyś. to jest znaczna obniżka i mniejszy udział gminy byłby. Proszę Państwa szczególną uwagę zwróciłam spotykając się na posiedzeniach Komisji, chcę powiedzieć, że słyszę różne dyskusje takie uliczne, że było obiecane nie robi się, ale proszę państwa taka inwestycja musi być realizowana z rozwagą. Nawet jeśli chodzi o 5 mln 700 tyś. a nie 7,5 mln. Poprzedni przetarg pokazał, że tak na dobrą sprawę intuicyjnie dobrze podjęliśmy decyzję, bo to zawsze nigdy nic nie wiadomo. W prawie jest tak że dwóch prawników trzy zdania i się przeciąga wszystko w czasie. A naszą gminę nie stać tak naprawdę jak tutaj zamierzamy zaangażować cały budżet gminy na tą inwestycję, żebyśmy mogli tutaj czymkolwiek zaryzykować. Zmierzam do tego, że jeżeli będzie znowu jakikolwiek, przynajmniej 1% niepewności, to może nie dojść do realizacji tego przedsięwzięcia. Żebyśmy to jasno i proszę Sołtysów w terenie o tym mówili, dlatego, że po prostu jest wyścig szczurów , że tak powiem, do tej inwestycji, a ustawa o zamówieniach publicznych skonstruowana jest tak, że gdybyśmy nie chcieli określonych urządzeń kupić, które spełniają wszystkie parametry, to byśmy mieli najmniejszą cenę, nikt by się nie odwoływał. Przede wszystkim chcemy żeby spełniło normę taką PEN-256, chodzi o co? Ona musi być sprawdzona przez notyfikowaną instytucję na liście ośrodków unijnych, tzn. uprawniona do tego żeby przeprowadzić badania. I taka oczyszczalnia musi spełniać te badania w czterech zakresach, żeby całą normę ogarnąć. Niektórzy na przykład chcą, żeby tylko było, no co? – norma oczyszczania. Jak najlepsze oczyszczanie, spełnia normę 97% oczyszczania, ale już nikt nie bada np. trwałości, żeby była trwałość zbadana, wodoszczelność i odporność konstrukcyjna. Cztery te rzeczy. Proszę państwa czasami nawet wiemy, że ta firma ma, ale nie ma odpowiedniego dokumentu. I podpisanie umowy jeśli byśmy akurat coś przegapili, bo ostatnie KIO pokazało, że była racja nasza. Notabene wahaliśmy się czy podpisać, bo już nawet było ogłoszenie, że jest wybrana firma, ale dopóki nie ma umowy to zawsze jest jeszcze czas na to żeby się wycofać. I się okazało, że firma nie miała dokumentu na to, że to ma, takiego jak powinien być, wymagany ustawą czy przepisem. Niby miała i niby nie miała. Nawet do tego instytutu techniki budowlanej się zwracaliśmy, to powiedzieli że ma, ale się okazało, że to nie był ten dokument. I co jest, gdybyśmy podpisali umowę to zaskarżenie tej umowy skutkowałoby tym że, cofnięto by nam pieniądze, firma by realizowała i gmina 4 mln musiałaby z własnych pieniędzy wyłożyć na budowę oczyszczalni. Stąd była taka ostrożność. To nie było jakieś, że my się boimy, nie. Tylko odmowa tej firmie skutkowała spotkaniem się przed Krajową Izbą Odwoławczą. I zagrożenie było takie: jeśli firma ma rację – a była dobrą firmą i produkt miała dobry, więc jeśli ma rację to gmina zapłaci karę 15 tyś. zł., ale cóż to jest przy 7mln inwestycji. Jest pewność, że ten produkt jest ok. Okazało się, że mieliśmy rację, firma ta musi zwrócić nam koszty. Startuje teraz i ma już dokumenty dobre. O co chodzi generalnie. Proszę państwa ja już zaproponowałam Państwu Radnym, jesteśmy przed weryfikacją, mamy taką tabelę zrobioną i każdy szczegół po szczególe musimy z tej teczki wyłowić czy jest dobrze. Jeśli będzie tak, że się okaże, że któraś jest firma dobra, ma dobre parametry, ma dobre dokumenty złożone, to spotkamy się z Radnymi, będę musiała skonsultować z Wysoką Radą, czy podpisujemy umowę. Proszę państwa nie straciliśmy dopłaty, bo tak firmy myślały, że to koniec roku, to nas może będą trzymać. Nie straciliśmy dopłaty. Prolongatę i tak naprawdę terminowo mamy to do 17 lipca zacząć. Mamy zimę na to, do marca, żeby tutaj się w procedurach rozwinąć. Mamy też proszę państwa taką sytuację, ponieważ to są ryczałtowe opłaty, że za każde 100 sztuk zgłoszonych do refundacji, będziemy mieli zwrot. Czyli bezpieczny obrót pieniędzy. To będzie proszę państwa, w projekcie budżetu są zapisane kwoty jakie gmina wyłoży na budowę. Jaka składka będzie od potencjalnych odbiorców tej inwestycji, jak ma to dalej działać. Chcemy tylko powiedzieć, że 4mln to jest ona się teraz zmniejszy, bo to jest cały czas 75% do naszej sumy, którą do kosztów kwalifikowanych, więc to już nie będzie 4mln,  być może 3,5mln, ale udział gminy też się zmniejszy jeśli to będzie 5,5 mln czy tam 5,7 mln, no to będzie mniej. Mamy zagwarantowaną pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu  wspartego Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska. Też będzie ona mniejsza. No i jest taka rzecz ważna, bo powstał konflikt między ministerstwem finansów a gminą, co do tego w którym terminie w jakim terminie odpisujemy VAT. Bo co do tego, że my VAT możemy odpisać ministerstwo się już zgodziło. W tej chwili spotkaliśmy się z ministerstwem tutaj w Białymstoku i Sąd Administracyjny w Białymstoku uznał nasze roszczenia, że nam źle ustaliło termin odpisywania Vatu. Wróciła sprawa do ministerstwa. Prowadzi nam to kancelaria pana Modzelewskiego, tego byłego ministra finansów, który był twórcą  ustawy VAT. Międzyczasie zanim my żeśmy zaczęli, dzisiaj nie wiadomo jak ten Vat odpisywać i w którym momencie. Ważny jest moment, dlatego że: jeśli np. od waszych wpłat i w momencie rozruchu będziemy mogli odpisywać Vat, no to nie będzie to inwestycyjny, tylko będziemy odpisywać remonty, wiecie o co chodzi. I ten moment o który my walczymy, kiedy odpisać jest istotny czy gmina będzie mogła odpisać za zakupiony towar, czyli do budowy. Jeśli przed budową to będziemy odpisywać te oczyszczalnie a to nam da milion trzysta czy czterysta zdjęcia z gminy należności. Także mówię o tym, ja wiem może do znudzenia, ale jeśli ja słyszę, że tam było coś obiecane itd. My proszę państwa zrobiliśmy wszystko, żeby to zrobić, bo to jest niezbędny element funkcjonowania każdego człowieka, jak państwo widzą po śmieciach. Najgorszą rzeczą byłoby gminę przeczołgać, bo bogate gminy wcale się tak nie zastanawiają. Jak będzie pewność, będziemy mieli świadomość, że jest ok. No w umowie jeszcze, w projekcie umowy przetargowej, jest taki zapis specjalnie to napisane jest, że dopiero podpiszemy umowę i przekażemy plac budowy z wykonawcą po weryfikacji Urzędu Marszałkowskiego procedury przetargowej. Bo w tym mamy już informację, jeździłyśmy tu z panią Anią i Jarek był zaangażowany pod moją nieobecność, że najczęściej wstrzymuje się, blokuje pieniądze, jak na zasadzie przegrana firma uprzejmie donosi do Urzędu Marszałkowskiego, że coś jest nie tak. I wtedy jest blokada i trzeba angażować własne środki, a za rok ci Marszałek dopiero zwróci. Tak też nie może być, to też jest zagrożenie, dla gminy, bo skąd wziąć te miliony. A wykonawca zrobi, chce, pójdzie do sądu. To państwo wiecie ta operacja jedna drugą goni. To nie jest 100 tyś, czy pół miliona. Będę słyszeć to, że tu było tyle szumu, ale ma być bezpiecznie dla gminy, ma być dobrze. Jeśli mamy zrobić żeby tu później śmierdziało i lista ma tutaj obywateli u Wójta, że u 40 czy 50 śmierdzi, to w ogóle lepiej tego nie robić. Zaraz państwu jeszcze tylko powiem, żebyście wiedzieli. Dwie firmy ten sam produkt będą montować a rozbieżność cenowa 5,7mln a druga 7,193mln to proszę sobie wyobrazić jaka jest rozbieżność. A będą ten sam produkt, bo będą mówić dwa różne produkty, a tutaj jakby wykonawstwo. Ciekawe co tam jest. No i są dwie, które proponują SOLTRARENSA, jest jedna z Olsztyna, a druga z Włocławka firma. Firmy ze świętokrzyskiego z Wrocławia, no siedem dużych, potężnych firm, konsorcja. W referencjach chcieliśmy, żeby miała w  dwóch gminach co najmniej jednorazowo 150 zamontowanych, nie 15 nie 10. Czy moce przerobowe ma, w taki sposób się sprawdza. Tyle tutaj proszę państwa co do tych oczyszczalni, myślę, że jasność jest. Robimy wszystko, przygotowujemy to na pewno z należytą starannością. Ostatnio jeszcze w międzyczasie miało być zrobione boisko, jak państwo widzicie efekt jest taki, że boisko jest nieodebrane, wykonawca nie zrobił. Przełożyliśmy termin z Urzędem Marszałkowskim na przyszły rok. Wyznaczyliśmy mu termin do murawy na lipiec. Ma być zrobiona murawa, nie można w trakcie procesu realizacji wstrzymywać robót, bo mógł równie dobrze dywanik trawiasty rozwinąć. Do ostatniego dnia kiedy miał wykonawca zrobić, musieliśmy cierpliwie czekać. No ten protokół jest taki, że nie ma odbioru. Natomiast nie ma tak, że się rezygnuje, musimy wyznaczyć drugi termin, termin rozsądny. W specyfikacji jest zapis na murawie mają być, oprócz tam różnych parametrów spełnionych, mają być linie białe na murawie. Temat zamykam, bo zobaczymy co się będzie działo. Ewentualnie, bo on posiał trawę, ja nie wiem po co na zimę, ale to jest jego sprawa jak on to zrobił. Najwyżej jeśli nie wykona, zostanie utwardzone to, sami posiejemy trawę i będziemy mieli takiego gratisa no. Tu się nic na razie nie stało.
Jest tu proszę państwa rozdawany harmonogram zbiórki śmieci. Ja powiem tak na marginesie, robiłam wszystko, żeby firma, od tego półrocza ustali jednolite dni. Niestety jedną trasę nie potrafiła zrobić. Natomiast, no to jest dla pana Zalewskiego wytyczne jak zrobić następny przetarg, jakie wprowadzić parametry. Trudno musimy to półrocze przeżyć. To nas uczy, to była nowa rzecz, rozmawiało się, wydawało się, że tutaj firma odpowiedzialna jest. Ja proszę państwa tylko tyle powiem, że może tak trochę, za tą firmą, źle nie zbiera. Generalnie w tym bałaganie, kiedy nie mamy koszy , gdzie tam nawet nie dojedzie, to zaraz później dzwoni się i dojeżdżają. No firma nie jest zła, wygrała firma, która w innych gminach ma co dwa tygodnie. Być może trzeba u nas zrobić też co dwa tygodnie. Firmy, które nawet miały kosze stare, poprzegrywały przetargi, nie chcieli odsprzedać ze złości. Nie można było odkupić, tylko wyrzucili na wysypiska. Teraz śmieciówka wraca to zobaczymy co tam jeszcze premier wymyśli ze śmieciówką. Ona stoi na głowie, powiem że to naprawdę gminie jest trudno itd. Rewolucji w tym zakresie może już więcej nie będzie. Jeśli państwo macie pytania, jestem do dyspozycji, bardzo proszę.
Ja jeszcze tylko powiem, jeśli ktoś z państwa chce, to nie jest tajne ja dam do skserowania, żebyście państwo mieli jakie wpłynęły rzeczy. To jest protokół z otwarcia ofert. Będziecie mogli wejść na Internet, kto jest ciekawy, która to firma, jaka to firma.
Przewodniczący Rady podziękował Pani Wójt za przedstawienie tematu.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
 
 
 
Ad. 6
a) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Pani Skarbnik szczegółowo omówiła zmiany w budżecie (Zał. Nr 7) i poprosiła o pytania.
W tym punkcie Pani Wójt zabrała głos w sprawie zakupu samochodu strażackiego. Gmina Zambrów zbywała Lublina w bardzo dobrym stanie. Tak naprawdę po kosztach żeśmy go nabyli dla Szczodruch, a ten żuk jeśli gdziekolwiek ma gorszy stan niż ten, to zastanowimy się co zrobić. Takie było natychmiastowe postanowienie. Komendant mnie tu motywował, żeby w prezencie na 85- lecie dla straży w Szczodruchach zrobić taki prezent.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Uwag do przedstawionych zmian w budżecie Radni nie wnosili, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie.
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).
b) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2014 – 2031. Pani Skarbnik szczegółowo omówiła projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2014 – 2031 (Zał. Nr 8) i poprosiła o pytania.
Pani Wójt: Proszę Państwa ja tylko jeszcze dopowiem, bo te sumy są bardzo wysokie, ale proszę się nie martwić nie będzie to zobowiązanie gminy do spłacenie, te 4mln, tylko my po prostu nie mamy budżetu, którym obracamy, do zapłacenie faktur. I to jest zaciągnięta pożyczka tzw. pomostowa, którą spłaca później przyznanymi środkami Marszałek Województwa. Pożyczka dotowana jest przez budżet państwa w dodatku nisko oprocentowana. Czyli po prostu to co nam Urząd Marszałkowski przyznał, to zapłaci bank jak zweryfikuje, to Urząd Marszałkowski nie przeleje na Konto Urzędu Gminy, tylko spłaci naszą pożyczkę. Tak robiliśmy wszystkie inwestycje unijne. Natomiast jeśli chodzi o zaciąganie, to co wcześniej powiedziałam my prognozujemy całe 3mln, a staramy się o odpis tego Vat-u, ale na razie musimy w swoich prognozach pokazywać. Bo w tej chwili nie ma decyzji o odpisaniu Vat-u, jeśli będzie to tylko ten dług będzie wtedy dużo mniejszy.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie wnosili uwag i zapytań, wobec tego Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2014 – 2031 i  poprosił o przyjęcie uchwały poprzez głosowanie:
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2014 – 2031 została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).
c) W tym punkcie głos zabrała Pani Wójt i szczegółowo przedstawiła projekt uchwały dotyczący uchwalenia budżetu gminy Kołaki Kościelne na 2014 r. (Zał. Nr 9). Jest to budżet tak naprawdę skromny, jeśli chodzi o dochody, a zdominowany wydatkami, jeśli chodzi o budowę przydomowych oczyszczalni, o inwestycje. W samych założeniach przyjęliśmy, podejmowaliście takie uchwały, że dochody własne, podatkowe i plus cena wody, która będzie omawiana w przyszłym roku, zostawiamy na poziomie ubiegłego roku, czyli nie podnosimy żadnych podatków. Wysoka Rada już uchwaliła podatki na poprzedniej sesji. Dochody do budżetu gminy będą stanowiły kwotę 7,44 mln zł, wydatki przewidujemy na 11 mln. zł. Powstaje deficyt budżetowy w kwocie 3,6 mln zł i są to środki UE i Fundusz Ochrony Środowiska.
Proszę Państwa, dopiero tak naprawdę po rozstrzygnięciu przetargu, czy podpiszemy umowę czy nie, będziemy tak naprawdę konstruować cały budżet. Tak naprawdę budżet będzie realizowany po tej dużej inwestycji. Bo jeśli proszę państwa, nie podpiszemy umowy, nie będziemy realizować tej inwestycji, to mozna wziąć normalny kredyt i trochę środków własnych i zrealizować to, co w tej chwili było zamierzone, a nie było zrealizowane. I jest niezbędne jak nie w każdej wsi, to prawie w każdej. Bo jeśli pójdą oczyszczalnie ścieków no to będzie to trochę skromnie. Bo będziemy jakby zadłużali gminę na poczet tych oczyszczalni. Ale też 330 gospodarstw, czyli 60% naszej gminy zostanie objętych całą inwestycją. Generalnie każdy miał do niej dostęp. Nie było ograniczenia, ani konkursu.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy Kołaki Kościelne na 2014 r. i poprosił o głosowanie:
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie uchwalenia budżetu gminy Kołaki Kościelne na 2014 r. została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 9).
Pani Wójt podziękowała za przyjęcie tego projektu. Za to, że macie Państwo zaufanie. Bardzo Państwu dziękuję.
d) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy szczegółowo przedstawił projekt uchwały w sprawie planu pracy Rady Gminy na 2014 rok i poprosił o pytania dotyczące tego punktu. Uwag do przedstawionego planu pracy Rady Gminy na 2014 rok Radni nie wnosili, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie:
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie planu pracy Rady Gminy na 2014 rok została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).
e) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy  poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie planu pracy Komisji Rewizyjnej. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Krzysztof Misiewicz szczegółowo przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję.
Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie:
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2014 r.  została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 11).
f) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy  poprosił Wiceprzewodniczącego Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego - Pana Jacka Kotowskiego i  Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych Pana Andrzeja Długoborskiego o przedstawienie planów pracy Komisji Rady.
Pan Jacek Kotowski przedstawił plan pracy Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego a Pan Andrzej Długoborski przedstawił plan pracy Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję.
Głos zabrał radny Andrzej Długoborski – chciałbym o uzupełnienie, czy analiza funkcjonowania szkół na lata szkolne i później przygotowania ich do tego funkcjonowania, to dotyczy tylko takich spraw technicznych, finansowych, czy też i programowych, co do nauczania.
Pani Wójt – nie mamy wpływu, czyli ustawa decyduje, jaki jest program, określane rozporządzeniem, i nie wprowadzamy zmian, ale uwagi zawsze można. Można też pisać listy do Ministerstwa. Sprowadziło się to do tego, że odpowiadamy za finanse, konstrukcje kadry kierowniczej, czyli przeprowadzenie konkursu, przy pomocy Kuratorium. Ale co do wyboru programów, książek nie mamy wpływu, gdyż jest podstawa programowa, która obowiązuje nauczyciela i szkołę w danym zakresie wyznaczona przez ustawę o oświacie i rozporządzenia Ministra Edukacji.
Innych pytań nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie planów pracy poprzez głosowanie:
-za- 13 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 12).
Ad. 7)
Radni nie składali wniosków i oświadczeń.
Ad. 8)
W sprawach różnych głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Henryk Jaworowski. Przewodniczący Rady Powiatu przedstawił kilka informacji o pracy Rady Powiatu o wydarzeniach. No i wychodzi na to, że w powiecie nie wszystko poszło zgodnie z planem. Niektóre wydarzenia min. tak jak ze szkolnictwem, subwencjami, tak jak i tutaj w naszej gminie, okazało się, że ta subwencja w powiecie również była za mała. Kwota została zdjęta z rezerwy budżetowej, w każdym bądź razie jakoś zostało to załagodzone. Natomiast na przyszły rok wychodzi na to, że będziemy musieli, prawdopodobnie będzie brakowało około 800 tyś. No i zastanawiamy się jak tego uniknąć. Wiadomo, że nie będziemy mieli tych subwencji wyższych. Tak samo i tu w naszej gminie. No i z tych takich spraw organizacyjnych, okazuje się, że ta droga od Wiśniewa tutaj do Kołak w miejscowości Ćwikły nie została zrobiona w tym roku. Najpierw pieniądze trzeba było znaleźć, no to się znalazły. Potem trzeba było dokumentację zrobić. No, ale żeby dokumentację zrobić, to trzeba było przetarg ogłosić. Firma wykonała tą dokumentację, potem doszło do przetargu. Wykonawca znalazł się i już potem była późna pora roku i podnieśli tą kwotę o 160 tyś., a niżeli opiewał na to kosztorys. No i zanim to się uprawomocniło wszystko, to my postanowiliśmy unieważnić ten przetarg, ze względu na to że, no zima idzie. Całe te przedsięwzięcie przesunęliśmy na 2014 rok, oczywiście pieniądze nie przepadły, zostały przesunięte. Ten przetarg będzie gdzieś tam w marcu, żeby to można było rozpocząć gdy się zima skończy. No i teraz kwestia jest jeszcze tego typu, że być może uda nam się jeszcze zwiększyć zakres, czyli te pieniądze, które tam są przewidziane, może uda nam się, mam takie obietnice od innych radnych, że po prostu przeznaczą to. Jest wśród radnych w powiecie duża niechęć do jakichkolwiek inwestycji przeprowadzanych tutaj na naszej gminie. Dlaczego? – Dlatego, że inne gminy to pomagają, współfinansują, ale ja już im to wytłumaczyłem. W naszej gminie my nie możemy pozwolić na to, żeby gmina jeszcze dodatkowo ponosiła jakieś obciążenia, ponieważ mamy inwestycję związaną z tymi oczyszczalniami. Także, że tutaj to w grę nie wchodzi. No i wiadomo trzeba tych radnych przekonać. Także, na pewno ta inwestycja zostanie przeprowadzona. Teraz ta sytuacja była na tyle już zła, że te dziury, to nie było możliwe, nawet przejazdu nie było. No i tutaj Pani Wójt skierowała pismo, bardzo dobrze, że tak to, w ten sposób opisała. Ja po prostu starałem się żeby to uwzględnić, no i w końcu, wreszcie udało się naprawić. Nowy ten asfalt tam położyć. Ale i tak ten asfalt będzie zdjęty. W sensie tym, że no kiedy będzie tam, ta inwestycja. Tymczasowo zostało, no może lepiej załatane. Ale koszt tego wyniósł 35tyś zł., byłem sam aż zaskoczony, że to taka kwota jest. No ale innego wyjścia nie było, bo wszystko to co robili, dziś wsypali a już jutro tego nie było. Więc awanturę tam im zrobiłem, zarządowi dróg itd., Ale te pieniądze poszły tam z tej rezerwy na odśnieżanie, także całe szczęście, że nie ma zimy i to się udało. Natomiast kwestia jest taka odnośnie tutaj do Zań, ta droga. W tym roku tych pieniędzy już nie ma, nie ma już mowy, żeby oni cokolwiek tam załatali. Bedzie przyszły budżet i wiadomo, że będzie można po prostu tam połatać. Ale najgorsza jest sytuacja tego kawałka drogi, która jest nie należy ani do gminy, ani do powiatu. Należy do Dyrekcji Generalnej Dróg. I okazuje się, że no nawet jakieś pismo, nawet Pani Wójt coś tam pisała to, to jest bez echa. A dziury są tak duże, to ja im wniosek postawiłem, że skoro oni nie chcą, powiedzmy tego naprawić, a kiedy ta autostrada będzie, to trudno powiedzieć. Wiadomo, że będą robić, bo to jest już nawet przyjęte w programie. Ale złożyłem wniosek, żeby do prokuratury ich podać i koniec. Oficjalnie dyrektora, który tam zarządza i nie ma sprawy. Niech przynajmniej parę razy tu przyjedzie.
Pani Wójt: Przecież te dziury, przepraszam, że wchodzę, Lasek przekazał z premedytacją nic nie robiąc.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Henryk Jaworowski: Tak to wyszło. Teraz się dopiero objawiła prawda jak to jest. Ale w każdym bądź razie oni tą drogę tymczasowo poprawią. Kwestia jest jeszcze taka, że tutaj ten kawałek, który jest od Wiśniewa do Ćwikieł tam po prostu powinna ta firma Billfinger powinna poprawić, ponieważ oni tam to pouszkadzali itd. No i co się okazuje, okazuje się, że ta firma jest w stanie upadłości.
Najgorzej to jest tutaj z tym programem, który miał powstać, miało powstać centrum ochrony tej onkologicznej, czyli badań onkologicznych. I  to też tutaj powiat podjął uchwałę, cały koszt, dość duży, bo to powyżej 10 mln. No i okazuje się że my chcieliśmy uczestniczyć w tym programie. Ten program, to by chodziło o profilaktyczne badania dla kilku powiatów. No i niestety my znaleźliśmy się gdzieś poza tym, gdzieś na liście rezerwowej. No i to powiat te 3 mln że tak powiem zaprojektował w budżetach na 2014 i 2015r. Ale niestety tak nas potraktowali, Urząd Marszałkowski właśnie tak potraktował. No i szkoda na pewno szkoda, bo byłoby przedsięwzięcie na pewno fantastyczne.
Na zakończenie Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Henryk Jaworowski przekazał życzenia Noworoczne od Starosty i Wicestarosty dla Pani Wójt, Pana Przewodniczącego Rady Gminy Panów Sołtysów, Radnych i mieszkańców.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował Panu Wiceprzewodniczącemu Rady Powiatu, i udzielił głosu Panu  Markowi Komorowskiemu.
Pan Marek Komorowski: Nawiązując, do kwestii zakupu samochodu dla OSP w Kołakach Kościelnych, to wszystko zależy też od decyzji Państwa Radnych. W każdym bądź razie żeśmy tak rozmawiali na roboczo, o jakimś tam, zakupie samochodu typu lekkiego ratownictwa drogowego. Ponieważ jednostka jest wpisana do krajowego systemu ratowniczo- gaśniczego, leży przy trasie nr 8. Wyjeżdża do kolizji, różnego rodzaju wypadków, zdarzeń i tymi samochodami, które ma tymi starami jest tam ciężko. Więc samochód taki ratownictwa technicznego, drogowego byłby przydatny do tej jednostki. Zresztą taki został zakupiony wcześniej w Rutkach i o takim ewentualnie samochodzie tego typu, żeśmy rozmawiali. Wielkości rzędu 150 – 180 tyś. zł.
Następnie głos zabrał Pan Andrzej Misiewicz – komendant OSP w Kołakach Kościelnych, który zwrócił uwagę, żeby w budżecie na 2014 r. czy na 2015 r. zaplanować kwotę około 80-100 tys., gdyż PSP Zambrów będzie wymieniała samochody strażackie z 2003 r. i można by było od nich kupić używany. Potrzebne są tu dwa samochody średnie, żeby było zabezpieczenie wody. I tu trzeba trzymać rękę na pulsie. Nasze samochody mają  34 i 31 lat i już się sypią. A jeśli chodzi o wydatkowanie środków, które osiągamy z wynajmu Sali, to państwo jak przejdziecie to sami ocenicie. Wyposażono kuchnię, założono klimatyzację, mundury też zakupywane są z tych środków. Tu dziękuję Pani Wójt, że wyraziła zgodę na to.
Następnie głos zabrał radny Pan Andrzej Długoborski – chciałbym prosić radnych powiatu o większe wyrozumienie albo zrozumienie, dlaczego się znaleźli w radzie powiatu. Żaden z radnych nie reprezentuje własnej wsi, czy nawet gminy – reprezentuje Powiat. Ta droga przez Ćwikły jest bardzo uczęszczania, przez cały Powiat i jeszcze oboczne. I nie oddanie swojego głosu za tym, żeby tę drogę wyremontować, to nie jest egoizmem, przepraszam za wyrażenie, to jest głupotą, bo jeśli tam by doszło do uszkodzenia kilku samochodów i procesów z Zarządem Powiatu, bo pewnie Powiat by musiał więcej zapłacić za straty i uszkodzenie mienia niż dać na załatanie tych dziur. Nie można w ten sposób postępować, będąc radnym powiatowym. Po drugie co do budżetu, to było takie spotkanie gdzie byłem jako sołtys i zostałem zapytany jako radny i powiedziałem, że Kołaki dać nic mogą, z racji inwestycji olbrzymiej, ale jest jeszcze i druga sprawa – inne gminy dają, ale nie można przyrównywać gminy Kołaki do gminy Szumowo, czy gminy Zambrów, bo to gminy bogate, o bardzo wysokich budżetach, bo dla nich dołożenie 100 czy 200 tys. zł to nic, a dla Kołak to olbrzymia wyrwa. Jeszcze jedna rzecz, czy budując ta halę, co w informatorze, piękna, ale tak olbrzymia inwestycja i mam wrażenie że za 10 czy 15 lat nie wiem skąd dzieci wziąć do tej hali, bo tu dzieci nie ma, więc taka hala będzie stała pusta prawdopodobnie i Powiat jak będzie istniał, to będzie miał kłopot z utrzymaniem, a nie ma paru złotych na reperację drogi. Mam prośbę do Pana Wiceprzewodniczącego, bo byłem u Pana Starosty, ale na ten cel nie przeznaczono żadnych kwot, bo jest przepust założony przy drodze powiatowej i woda spływająca z pól będzie powodować, że jest ślisko. Stoi tam krzyż i nie ma do niego dojścia, bo został okopany, byłem u Pana Starosty, gdy plan nie był jeszcze zakończony i było można zgłaszać wnioski i nie wiem, czy zostało to uwzględnione. I żeby nie było ponoszenia takich konsekwencji jak w Woli, bo sytuacja jest taka sama, jest górka i woda spływa i jest ślisko, nie jest odbierana przez rów, który powinien tą funkcję spełniać. Proszę bardzo o zastanowienie się nad ta sprawą.
 
Ad.15)
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XXIII Sesji Rady Gminy i zaprosił wszystkich na opłatek do sami nad strażą.
     
       Protokołowała                                                                  Przewodniczący Rady
 
    Hanna Dąbrowska                                                           Bogdan Józef Dąbrowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne, Hanna Dąbrowska

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2014-02-06

Data modyfikacji: 2014-02-06

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2014-02-06