Protokół Nr 2

Protokół Nr 2/03

Komisji Rewizyjnej

z dnia 10 kwietnia 2003 r.


 

 


Posiedzenie Komisji  rozpoczęto o godz. 930 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1230. Na posiedzeniu obecni byli wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej (lista obecności: załącznik Nr 1) oraz Pani Wójt i Pani Skarbnik.

 

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku 2 posiedzenia Komisji Rewizyjnej.

3.      Przyjęcie protokołu Nr 1/03 posiedzenia Komisji .

4.      Ocena realizacji budżetu gminy za 2002 rok i wyrażenie opinii o wykonaniu budżetu.

5.      Sprawy różne.

6.      Zamknięcie posiedzenia.

 

 

Ad. 1

Przewodniczący Komisji Jan Jaworowski przywitał wszystkich obecnych i otworzył 2/03 posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

 

Ad. 2

Przewodniczący przedstawił porządek posiedzenia, który został jednogłośnie przyjęty.

 

Ad. 3

Przewodniczący zapytał członków Komisji, czy są jakieś zastrzeżenia do protokołu Nr 1/03      Komisji Rewizyjnej. Uwag nie było, więc protokół z poprzedniego posiedzenia został przyjęty.

 

Ad. 4

W związku z tym, iż nie ma już Zarządu Gminy Przewodniczący poprosił o wytłumaczenie „dla kogo obecnie udziela się absolutorium”?

Pani Wójt powiedziała, że dla Wójta Gminy.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że gmina jest w korzystnej sytuacji, ponieważ nie jest zadłużona, a ma wysoką nadwyżkę.

Następnie Członkowie Komisji jednogłośnie zadecydowali, że ocena realizacji budżetu zostanie przeprowadzona w formie dyskusji, gdyż każdy wcześniej zapoznał się z przesłanymi materiałami.

W związku z tym Pani Skarbnik poprosiła o pytania związane z wykonaniem budżetu za 2002 r. (załącznik Nr 2 – Zarządzenie Nr 4/03 Wójta Gminy Kołaki Kościelne w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2002 r.).

-  Pan J. Jaworowski: „Jak są zwroty z Urzędu Skarbowego dla Urzędu Gminy, to kto za nie płaci”?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że płaci Urząd Skarbowy, a wysokość zależy od liczby mieszańców gminy. Gdyby nie te dopłaty budżet gminy by się nie zamknął.  

-  Pan J. Jaworowski: „Czy na wykonanie drabinek w szkole (w ubiegłym roku) był przeprowadzany przetarg”?

Pani Skarbnik: nie, ponieważ koszt ich wykonania był niski. Pani Wójt dodała, że zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych do 3000 EURO (netto) nie ma obowiązku  przeprowadzania   przetargu.

-  Przewodniczący Komisji: „Czy można przenieść Bibliotekę do Zespołu Szkół w Kołakach”?

Pani Wójt powiedziała, że nie, bo jest to Gminna Biblioteka. Może ona współpracować ze szkolną Biblioteką, można zmienić jej lokalizację.

-  Pan A. Lutostański: „Czy gmina dostaje jakieś dotacje na utrzymanie Biblioteki”?

Pani Skarbnik: nie, bo jest to zadanie własne gminy.

-  Pan J. Jaworowski: „Dlaczego wpływy z podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych były wyższe niż zaplanowane”?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że wzrost podatku od nieruchomości wynika min. ze wzrostu stawki budowlanej z 1% do 2% oraz wpływów od linii energetycznych. Natomiast podatek od środków transportowych trudny jest do zaplanowania.

-  Pan A. Lutostański: „Czy Pan Jan Bronakowski  - Wicedyrektor pracuje obecnie w Zespole Szkół w Kołakach”?

Pani Wójt powiedziała, że nie pracuje, została rozwiązana umowa z Panem J. Bronakowskim. Przewodniczący przypomniał fakt z zeszłego roku, kiedy to Pan J. Bronakowski publicznie na sesji powiedział, że nie popełni więcej takich błędów i stwierdził, żeby nie doszło do podobnej sytuacji. Na co Pani Wójt odpowiedziała, że na razie jest wszystko w porządku. Poinformowała, że zostanie niedługo przeprowadzony konkurs na Dyrektora w Zespole Szkół w Kołakach i w Szczodruchach. Natomiast jeśli chodzi o dowóz dzieci, to koszty jego bilansują się z kosztami z ubiegłego roku. Trzeba zaznaczyć, że cena biletów wzrosła, ze względu na wzrost paliwa.

Członkowie Komisji więcej pytań nie mieli, więc Przewodniczący poprosił o zajęcie stanowiska w sprawie oceny realizacji budżetu gminy za 2002 r.:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja Rewizyjna jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała realizację budżetu gminy za 2002 rok i wystąpiła z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi (załącznik Nr 3 – opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaki Kościelne o wykonaniu budżetu gminy za 2002 rok oraz wniosek o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2002 rok) .

 

Ad.5

Pani Wójt poinformowała, że chciałaby omówić głównie dwie sprawy:

a)      podział nadwyżki;

b)      uchwałę w sprawie środków transportowych.

Ad. a) Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, iż jest znana wysokość nadwyżki, chciałaby przedstawić propozycje odnośnie jej podziału, a mianowicie:

-         57 tys. zł na drogę Sanie Dąb,

-         70 tys. zł na drogę Podłatki Duże,

-         60 tys. zł na drogę Łubnice-Krusze (35 tys. zł), Krusze-Łunice (25 tys. zł),

-         15 tys. zł na dokończenie drogi gminnej w Guniach,

-         6 tys. zł na wydatki bieżące: 2 tys. zł budowa chodnika przy Panu D. Sobolu w Kołakach, 2 tys. zł remont drogi gminnej Wiśniówek, 2 tys. zł projekt pod rekultywację dróg,

-         ok. 24 tys. zł budowa garaży OSP w Kołakach,

-         2,6 tys. zł sprzątanie ulic w Kołakach Kościelnych,

-         ok. 13 tys. zł na drogę gminną Czachy,

-         ponad 3 tys. zł wypłacona odprawa konserwatorowi.

Pani Wójt powiedziała, że zaproponowany podział nadwyżki wynika przede wszystkim ze strategicznego celu, jakim jest remont dróg ze względu na dowożenie dzieci. Również zostały uwzględnione wnioski zgłaszane na zebraniach wiejskich. Dlatego też w najbliższym czasie zostanie przeprowadzony przetarg na usługi spycharko – koparki oraz dowóz żwiru.

Pani Wójt powiedziała, iż planowany dochód z przejęcia wodociągów nie będzie tak wysoki, ponieważ w Zaniach stacja wody jest na współwłasność z gminą Zambrów. Następnie Wójt przedstawiła informację z MZW w Łomży,  zawierającą wyodrębniony dochód gminy Kołaki, a koszt poboru ujęty z trzema pozostałymi gminami. W związku z tym Wójt planuje, iż „utrata tego dochodu” zostanie zbilansowana ze sprzedaży działek w Kołakach.

Pan Waldemar Kulesza zgłosił wniosek o przeznaczenie 10 tys. zł na dowóz żwiru na drogę Kossaki – Czachy (do PKP).

Powyższy wniosek poparł Przewodniczący Komisji oraz pozostali Członkowie Komisji.

Pani Wójt powiedziała, że wniosek Pana W. Kuleszy zostanie przedstawiony na posiedzeniach pozostałych Komisji. 

-  Pan A. Lutostański: „W jaki sposób będą pozyskiwane środki na realizację dróg”?

Pani Wójt odpowiedziała, że tylko droga w Czachach zostanie zrealizowana ze środków z programu Sapard, pozostałe drogi będą realizowane ze środków własnych.

-  Pan A. Lutostański: „Ile trzeba wyłożyć naszych pieniędzy na drogę w Czachach”? 

Pani Wójt powiedziała, że 35%, czyli około 75 tys. zł.  

-  Pan A. Lutostański stwierdził, że „na  ulicy 11 Listopada przydałoby się podlać asfalt przynajmniej około 5 cm”.

Wójt powiedziała, że jest to droga powiatowa i już rozmawiała na ten temat z Panem C. Laskiem – Dyrektorem Dróg Powiatowych, który obiecał, że zostanie to zrobione. Pan B. Dąbrowski stwierdził, że dobrze byłoby zrobić drogę tą do skrzyżowania.

Pani Wójt dodała, że myślała o otworzeniu w Urzędzie Gminy (na I piętrze) kafejki internetowej dla młodzieży.

-  Pan W. Kulesza: „Czy Pan C. Lasek posypie obiecany żwir na drodze powiatowej w Kossakach”?

Pani Wójt zadzwoniła do Pana Dyrektora i uzyskała informację, że Powiatowy Zarząd Dróg jest w trakcie przetargu, czyli w najbliższym czasie zostanie nawieziony.  

Następnie Wójt poprosiła o wyrażenie opinii na temat podziału nadwyżki:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja jednogłośnie wyraziła pozytywną opinię odnośnie podziału nadwyżki na 2003 rok oraz jednogłośnie poparła wniosek Pana Waldemara Kuleszy.

-  Pan A. Lutostański zapytał, kiedy będzie wykonane ogrodzenie szkoły w Kołakach?

Pani Wójt powiedziała, że chce to zrobić jak najszybciej, bo również w sierpniu ma być odbiór garaży OSP.

-  Pan Lutostański: „Kiedy będzie przetarg na działki przy Ośrodku Zdrowia w Kołakach”?

Wójt odpowiedziała, że na przełomie maja – czerwca, ponieważ najpierw trzeba zatwierdzić plan, dać ogłoszenie i dopiero przetarg. W związku z tym, iż członkowie Komisji byli zainteresowani projektem podziału działek Zastępca Wójta przedstawił projekt.

Ad. b) Wójt poinformowała, że RIO zakwestionowało w uchwale Nr IV/20/03 Rady Gminy Kłaki Kościelne w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych określoną stawkę podatku w wysokości zero. Uchwała ta została opracowana na podstawie załącznika do ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Nie koliduje to w poborze podatku, ponieważ w naszej gminie, tam gdzie jest stawka określona w wysokości zero, to nie ma takich pojazdów. W związku z tym trzeba określić wysokość stawki.

Pani Wójt poinformowała, że dostała pismo od Pana A. Kośnika – Dyrektora Zespołu Szkół w Kołakach z prośbą o określenie ilości godzin do korzystania z sali gimnastycznej (załącznik Nr 4). Członkowie Komisji wyrazili opinię, iż na najbliższej sesji trzeba podjąć uchwałę w sprawie upoważnienia Dyrektora do ustalenia zasad korzystania z sali gimnastycznej.

 

Ad. 6

Więcej pytań i uwag nie było, więc na zakończenie posiedzenia członkowie opracowali opinię Nr 2/03 Komisji Rewizyjnej, dotyczącą omawianych spraw, która zostanie przedłożona na najbliższej sesji (załącznik Nr 5).

Przewodniczący podziękował wszystkim i zamknął drugie posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

 

 

   

   Protokolant                                                                                        Przewodniczący Komisji

 

Danuta Milewska                                                                                       Jan Jaworowski

 

    

Członkowie Komisji:

1.      Bogdan Dąbrowski

2.      Waldemar Kulesza

3.      Andrzej Lutostański

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05