Protokół Nr 10
Protokół Nr 10/04
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
z dnia 20 września 2004 r.
Posiedzenie Komisji rozpoczęto o godz. 900 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1115. Na posiedzeniu obecni byli członkowie Komisji Rewizyjnej i Pani Wójt (jeden członek Komisji nieobecny – Pan Dąbrowski Bogdan, lista obecności: załącznik Nr 1).
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Przyjęcie protokołu Nr 9/04 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
4. Ocena realizacji budżetu gminy za I półrocze 2004 r.
5. Wyrażenie opinii na temat projektów uchwał w sprawie:
a) Gminnego Programu Ochrony Środowiska;
b) Gminnego Planu Gospodarki Odpadami;
c) Zasad przyznawania dotacji budżetowych podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na inne zadania publiczne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
d) Wieloletniego programu gospodarowania zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali.
e) Wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej;
f) Zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne;
g) Ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji publicznym przedszkolom i szkołom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne.
6. Kontrola sposobu załatwiania interpelacji i wniosków.
7. Sprawy różne.
8. Zamknięcie posiedzenia.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan Jan Jaworowski przywitał wszystkich obecnych i otworzył dziesiąte posiedzenie Komisji.
Ad. 2
Porządek posiedzenia Komisji został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 3
Uwag do protokołu Nr 9/04 Komisji Rewizyjnej z dnia 27 maja 2004 r. nie było, protokół został przyjęty.
Ad. 4
Pani Wójt – mgr inż. Barbara Wasiulewska zapytała członków Komisji Rewizyjnej czy chcą, aby informację z wykonania budżetu za I półrocze omawiać dokładnie dział po dziale czy w formie pytań i dyskusji. Członkowie stwierdzili, że nie ma potrzeby omawiania dokładnie wykonania, gdyż otrzymali powyższą informację przed 15 sierpnia i zapoznali się z nią. Pani Wójt ogólnie przedstawiła informację z wykonania budżetu. Członkowie Komisji nie mieli zastrzeżeń do wykonania budżetu gminy za I półrocze br. (załącznik Nr 2).
Ad. 5
a) i b)
Przewodniczący Komisji poprosił Panią Wójt o omówienie projektów uchwał. Pani Wójt powiedziała, że projekty uchwał w sprawie Gminnego Programu Ochrony Środowiska i Gminnego Planu Gospodarki Odpadami wynikają z ustawy o ochronie środowiska i powinny zostać uchwalone do końca czerwca. Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami został opracowany przez firmę, która wygrała przetarg na ich opracowanie. Następnie projekt Programu Ochrony Środowiska wymagał opinii Zarządu Powiatu Zambrowskiego, a projekt Planu Gospodarki Odpadami opinii Zarządu Powiatu Zambrowskiego i Zarządu Województwa Podlaskiego. Opinie właściwych Zarządów wpłynęły w sierpniu i są one pozytywne. Pani Wójt poprosiła o pytania do przedstawionych projektów uchwał.
Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie Gminnego Programu Ochrony Środowiska :
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 3).
Przewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie Gminnego Planu Gospodarki Odpadami:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 4).
c)
Pani Wójt powiedziała, że jeśli zgłosiłaby się jakaś do gminy instytucja pozarządowa w/s dotacji, to na dzień dzisiejszy nie możemy udzielić dotacji, gdyż nie mamy uregulowanego trybu postępowania o jej pozyskanie. Dlatego też został opracowany projekt uchwały, w której określa się tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania przez podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na inne zadania publiczne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W projekcie uchwały w § 2 ust. 2 pkt 1 zawarty jest zapis, że decyzje w sprawie przyznania podmiotom wyżej wymienionym dotacji z budżetu gminy na realizację zadań publicznych podejmuje Wójt w przypadku przyznania dotacji nieprzekraczającej wysokości 2.000 zł, powyżej tej wartości decyzję podejmuje Rada Gminy. Pani Wójt poprosiła o pytania do przedstawionego projektu uchwały.
Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie zasad przyznawania dotacji budżetowych podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku na inne zadania publiczne niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja zaopiniowała pozytywnie powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 5).
d)
Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, że wysokość czynszu wynajmowanych lokali nie była dawno aktualizowana, został opracowany projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali. Pani Wójt przedstawiła powyższy projekt uchwały i poprosiła o pytania.
Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania zasobem gminy oraz zasad wynajmowania lokali:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja jednogłośnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 6).
e)
Pani Wójt powiedziała, że są zainteresowane osoby zakupem działki znajdującej się przy Ośrodku Zdrowia i dlatego Pani Wójt przygotowała Zarządzenie w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej. Zarządzenie Nr 75/04 zawiera określenie nieruchomości gruntowej oraz zasady jej zbycia. Zarządzenie będzie prawomocne, jeśli Rada Gminy wyrazi zgodę na zbycie nieruchomości. Pani Wójt poprosiła o pytania.
Członkowie Komisji pozytywnie wyrazili swoje zdanie odnośnie sprzedaży działki, więc Przewodniczący Komisji – Pan Jaworowski Jan porosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej poprzez głosowanie:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 7).
f)
Pani Wójt powiedziała, że w związku z likwidacją Szkoły Podstawowej w Szczodruchach (z dniem 31 sierpnia 2004 r.) w Statucie Gminy Kołaki stanowiącym załącznik do uchwały Nr IV/30/03 Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 27 lutego 2003 r. w sprawie Statutu Gminy Kołaki w załączniku Nr 2 skreśla się pkt 4, tj.: „Szkoła Podstawowa w Szczodruchach”.
W związku z tym, że pytań nie było Przewodniczący poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w powyższej sprawie:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne (załącznik Nr 8).
g)
Pani Wójt powiedziała, że w związku z podpisanym porozumieniem pomiędzy gminą Kołaki a stowarzyszeniem SOSPPiN „Edukator”, w którym zawarte jest m.in., że gmina będzie przekazywać dotacje na dziecko, należ uregulować sposób udzielania i rozliczania dotacji. Dlatego został opracowany projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji publicznym przedszkolom i szkołom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne. Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały i poprosiła o pytania.
Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji publicznym przedszkolom i szkołom prowadzonym przez osoby prawne i fizyczne:
Za – 3 głosów,
Przeciw – 0 głosów,
Wstrzymało się – 0 głosów.
Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały (załącznik Nr 9).
Ad. 6
Członkowie Komisji nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości w sposobie załatwiania interpelacji i wniosków, gdyż nie wpłynęły do Urzędu Gminy interpelacje i wnioski, a wnioski ustne były załatwiane na bieżąco w „sprawach różnych” na sesji Rady Gminy.
Ad.7
Pani Wójt poinformowała o prowadzonych inwestycjach. Zostały podpisane dwie umowy na inwestycje drogowe: Czachy Kołaki i Podłatki Duże. Umowy te były następnie aneksowane o wzrost podatku VAT z 7% do 22%. W konsekwencji wzrostu podatku VAT koszt tych dwóch inwestycji wzrósł o 46 tys. zł. Wzrósł koszt inwestycji Budowy drogi Czachy Kołaki, w stosunku do planowanej wartości, ponieważ doszły dodatkowe roboty nie przewidziane w projekcie, np.: za mało było zaplanowanych przepustów. Pani Wójt powiedziała, że otrzymała pismo, żeby 17 września br. przyjechać do ARiMR w Białymstoku w celu podpisania aneksów do powyższych umów, w których uznaje się VAT jako koszt niekwalifikowany. Po podpisaniu aneksu dana jednostka nie ma prawa ubiegać się o zwrot podatku, dlatego też Pani Wójt powiedziała, że nie podpisała tych aneksów. Z otrzymanego pisma wynika, że będzie można złożyć wniosek do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku. W piśmie zawarty jest również zapis, że w przypadku nie podpisania aneksu do umowy, w którym uznaje się VAT jako koszt niekwalifikowany, termin płatności środków z funduszu SAPARD ulegnie przedłużeniu. Początkowo był zakładany termin otrzymania środków z programu SAPARD do 10 grudnia br., tj. w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku, obecnie nie wiadomo, czy wpłyną one w tym roku. Następnie Pani Wójt poinformowała o remoncie budynku Zespołu Szkół w Kołakach Kościelnych i remoncie I piętra w Szkole Podstawowej w Kołakach Kościelnych. Ogólnie remont szkoły w Kołakach wyniósł ok. 252 tys. zł, z czego ok. 112 tys. zł to środki pozyskane. Część pieniędzy została zapłacona wykonawcom. Pani Wójt powiedziała, że zostały przeprowadzone dwa postępowania przetargowe na modernizację odcinka drogi żwirowej – 800m – Kossaki Borowe – Czachy Kołaki – I etap. Pierwszy przetarg został unieważniony ze względu na wysoką cenę ofert, drugi przetarg wygrał Pan Jaroszewski Marek z miejscowości Szlasy Lipno. Obecnie trwa realizacja inwestycji ulepszenia drogi dojazdowej do pól oznaczonej działką numer 87 położonej w obrębie wsi Kołaki Kościelne o długości 950mb. Początkowo planowano ulepszenie drogi na odcinku 1431mb, ale ze względu na duży koszt inwestycji, zakres jej został zmniejszony. Zostanie ona zrealizowana przy współudziale środków z Urzędu Marszałkowskiego. Została zrobiona droga na ul. Polnej w Kołakach Kościelnych, koszt inwestycji wyniósł 25 tys. zł. Pani Wójt dodała, że bardzo dużo pieniędzy pochłaniają programy, np. Program Ochrony Środowiska i Plan Gospodarki Odpadami - opracowanie ich to ok. 7 tys. zł. Chcąc pozyskać środki na realizację inwestycji drogowych trzeba najpierw wykonać studium opłacalności inwestycji, co również jest bardzo drogie. Na dzień dzisiejszy wydatki inwestycyjne wyniosły ok. 457 tys. zł, ponieważ aby móc ubiegać się o zwrot środków z Sapard-u, należy zapłacić najpierw wykonawcy ze środków własnych (za realizację dwóch inwestycji drogowych: Czachy Kołaki i Podłatki Duże zapłacono ok. 377 tys. zł). Pozostało to zapłaty za realizowane inwestycje ok. 293 tys. zł, zwrot z Sapard-u wyniesie ok. 250 tys. zł i z PAOW-u ok. 61 tys. zł. Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, że nie ma pewności, iż środki z programu Sapard wpłyną jeszcze w tym roku, aby zachować płynność finansową gminy najbezpieczniej byłoby zaciągnąć kredyt w rachunku bieżącym na około pół roku na kwotę 150 – 200 tys. zł. Pani Wójt poprosiła członków Komisji o wyrażenie zdania na ten temat..
- Pan Andrzej Lutostański: ile wynosi oprocentowanie kredytu w rachunku bieżącym?
Pani Wójt odpowiedziała, że w BS w Zambrowie o/Kołaki wynosi 8,25%, a BGŻ ok. 9%.
- Pan Lutostański Andrzej: czy odsetki od kredytu nie będą wyższe od uzyskanego zwrotu VAT-u z Urzędu Skarbowego?
Pani Wójt odpowiedziała, że nie. Nie wiadomo, czy i ile zwróci podatku Urząd Skarbowy i nie wiadomo czy środki z programu Sapard wpłyną w tym roku. Skorzystanie z kredytu nastąpiłoby tylko i wyłącznie w razie konieczności.
Członkowie Komisji wyrazili zgodę odnośnie zaciągnięcia kredytu.
Pani Wójt powiedziała, że trzeba się zastanowić jaką podjąć decyzje donośnie Ośrodka Zdrowia, bo jeśli np. chcemy skorzystać ze środków strukturalnych, to trzeba przygotować wcześniej projekt. Pani Wójt powiedziała, że uważa pomysł Pana Jaworowskiego Jana za dobry, tzn. wyszykować budynek na ośrodek medyczny przy udziale środków strukturalnych. Jeśli nie udałoby się z ośrodkiem medycznym, to zawsze można np. sprzedać budynek. Wyremontowany budynek ma zupełnie inną wartość.
Więcej spraw nie poruszano.
Ad. 8
Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim obecnym i zamknął dziesiąte posiedzenie Komisji Rewizyjnej.
Protokolant Przewodniczący Komisji
Danuta Niewińska Jan Jaworowski
Członkowie Komisji:
1. Bogdan Dąbrowski
2. Waldemar Kulesza
3. Andrzej Lutostański
Metryka strony