Protokół Nr 16

Protokół Nr 16/05

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej

z dnia 28 listopada 2005 r.


 


Posiedzenie Komisji  rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1230. Na posiedzeniu obecni byli wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej, Wójt - Pani mgr inż. Barbara Wasiulewska i Skarbnik - Pani Helena Chmielewska (lista obecności: załącznik Nr 1).

 

Porządek posiedzenia:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku posiedzenia.

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji Rewizyjnej.

4.      Wyrażenie opinii na temat projektów uchwał w sprawach:

a)      zmian w budżecie gminy;

b)      obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna;

c)      w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

d)      zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej;

e)      nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru;

f)        powołania składu komisji d.s. komunalizacji gruntów Skarbu Państwa.

5.      Sprawy różne.

6.      Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad. 1

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan Jaworowski Jan przywitał wszystkich obecnych                       i otworzył szesnaste posiedzenie Komisji.

 

Ad. 2

Przewodniczący Komisji przedstawił  porządek posiedzenia i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad. Wniosków nie było. Zaproponowany porządek został przyjęty.

 

Ad. 3

Uwag do protokołu Nr 15/05 Komisji Rewizyjnej z dnia 9 września 2005 r. nie było, protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

a)

Przewodniczący Komisji poprosił Panią Skarbnik o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Pani Skarbnik powiedziała, że w projekcie uchwały przede wszystkim proponuje się zwiększenie rezerwy budżetowej ze środków otrzymanych w tym roku z funduszu Sapard o kwotę 36.222 zł. W uchwale wprowadza się otrzymane środki – 194.550 zł na realizację zadania inwestycyjnego „Przebudowa drogi gminnej przez wieś Rębiszewo Zegadły”. Proponuję się zwiększenie wydatków na usługi remontowe dróg i zakup materiałów do bieżących remontów (żwir). Następnie Pani Skarbnik omówiła dokładnie działami, rozdziałami i paragrafami proponowane zmiany w budżecie. Pani Wójt dodała, że w tym roku zrobiliśmy dużo remontów polnych dróg. Pani Wójt powiedziała, że jak to w życiu, najpierw ktoś prosi o dwie wywrotki żwiru, a później okazuje się że aby połatać dziury trzeba więcej wywrotek. Przy budowie drogi Czarnowo Dąb doszły roboty dodatkowe, m.in. trzeba było zwiększyć liczbę przepustów. Pani Wójt dodała, że OSP w Kołakach dostanie samochód.  

Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o wyrażenie opinii nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy (załącznik Nr 2).

 

b)

Pani Wójt powiedziała, że odnośnie podatku rolnego, to średnia cena skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów w 2005 r. ogłoszona komunikatem Prezesa GUS z dnia 17 października 2005 r., stanowiąca podstawę obliczenia podatku rolnego, jest niższa od ceny ustalonej uchwałą rady gminy w ubiegłym roku w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta. Jeśli rada nie podejmie uchwały w tej sprawie, to w 2006 r. na terenie gminy będzie obowiązywała cena żyta ogłoszona przez Prezesa GUS, tj. 27,88 zł za 1 dt. W stosunku do 2005 roku wpływy z podatku rolnego będą niższe. Pani Wójt zapytała członków komisji, jakie jest ich zdanie. 

Członkowie komisji zdecydowali, o nie podejmowaniu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta.  

Pani Wójt dodała, że proponuje pozostawienie stawek  podatku od nieruchomości bez zmian.

Jeśli chodzi o podatek leśny, to Pani Wójt powiedziała, że proponuje obniżenie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały 2005 r., która stanowi podstawę obliczenia podatku leśnego na 2006 r., z kwoty 131, 35 zł za 1 m3 do 58, 70 zł za 1 m3. W stosunku do ubiegłego roku będzie ona większa o 1,40 zł za 1 m3.  Pani Wójt poprosiła o pytania.

W związku z tym, że pytań i uwag nie było, Przewodniczący Komisji poprosił o głosowanie nad powyższym projektem:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna (załącznik Nr 3).

 

c)

Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych zawiera zamiany tylko w tabelach. W tabelach zostały podane minimalne stawki zawarte w załącznikach 1-3 do ustawy o podatkach i opłatach. Niższe stawki podatku od środków transportowych od podanych w tabelach, nie mogą być.

-         Pan Jaworowski Jan poprosił o porównanie obecnie obowiązujących stawek podatku od środków transportowych do tych zaproponowanych.

Pani Wójt poprosiła w tym celu Panią Jaźwińską Barbarę – podinspektor ds. wymiaru podatku. Pani Jaźwińska powiedziała, że zawarte w tabelach stawki podatku są niższe ok. 10% w stosunku do stawek podatku określonych uchwałą rady gminy z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych (uchwała Nr IX/54/03). Pozostałe stawki pozostały bez zmian.

Przewodniczący Komisji poprosił o pytania odnośnie projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.

Pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad powyższym projektem:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych (załącznik Nr 4).

 

d)

Pani Wójt powiedziała, że dnia 22 kwietnia 2005 r. została podjęta ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. Aby móc realizować wynikające zadania z ustawy  wprowadza się do Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej zapis, że m.in. działa on na podstawie w/w ustawy. Dokładamy Ośrodkowi Pomocy Społecznej nowe zadanie. Pani Wójt poprosiła o pytania.

-         Pan Jaworowski Jan: czy na terenie gminy są sytuacje, które wymagają zastosowania w/w ustawy?

Pani Wójt odpowiedziała, że tak.

Pytań i uwag do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o głosowanie:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej (załącznik Nr 5).

 

e)

Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, że wpłynął wniosek rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców o nadanie imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych, został przygotowany projekt uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru. Pani Wójt powiedziała, że nie przypadkowo zaproponowano imię Arcybiskupa Romualda Jałbrzykowskiego, ponieważ osoba ta pochodzi z naszej gminy, uczył się On tu, jest bliski naszej gminie. Na temat wyboru imienia były prowadzone rozmowy m.in.: z Proboszczem, Dyrektorem ZS, nauczycielami, rodzicami, uczniami. Sugerowaliśmy się przede wszystkim tym, że to z naszej ziemi wyrósł tak znaczny człowiek. Byłaby to również promocja naszej gminy. Jeśli rada podejmie uchwałę w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół, to prawdopodobnie Biskup będzie mógł przyjechać na tą uroczystość 11 lutego 2006 r.

Następnie Pani Wójt dokładnie omówiła wyglądał sztandaru. Płatem sztandaru będzie jedwabna tkanina w kształcie kwadratu, obszyta złotą taśmą i wykończona złotymi frędzlami. Po stronie głównej sztandaru będzie kolor ecru. W centralnej części znajdzie się popiersie patrona, wykonane technikami haftu ręcznego, barwne. Nad postacią patrona w półkolu będzie napis „Zespól Szkół”, a pod postacią napis w półkolu: „Abp Romualda Jałbrzykowskiego, a pod tym napis – w Kołakach Kościelnych A.D. 2005 r. Rewers sztandaru będzie koloru czerwonego. W środkowej części znajdować się będzie godło państwowe wyhaftowane nićmi w kolorze srebra z elementami złotymi i napis pod godłem w półkolu „Bóg Ojczyzna Nauka”.  Głowicą sztandaru będzie orzeł niklowany dwustronny, a drzewiec wykonany będzie z drewna tłoczonego i połączony niklowaną metalową tuleją. Pani Wójt powiedziała, że wykonanie sztandaru wyniesie około 8 tys. zł.

Pytań i uwag do projektu uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru nie było, Przewodniczący Komisji poprosił o głosowanie:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru (załącznik Nr 6).

 

f)

Pani Wójt powiedziała, że zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 1990 r. o przepisach wprowadzających ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawą o pracownikach samorządowych do dnia 31 grudnia 2005 r., trzeba skomunalizować, to co jeszcze jest nie skomunalizowane. Spis inwentaryzacyjny sporządzany jest przez komisje inwentaryzacyjną w ciągu trzech miesięcy od daty jej powołania. Spisy inwentaryzacyjne mienia oraz odpisy protokołów wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie urzędu gminy przez okres 30 dni, informując o tym w sposób zwyczajowo przyjęty. Komisja inwentaryzacyjna rozpatruje niezwłocznie zgłoszone zastrzeżenia i w razie ich uwzględnienia odpowiednio zmienia ustalenia zawarte w spisie. Spisy te zostają przekazane do wojewody do dnia 31 grudnia br. Stąd wynika projekt uchwały w sprawie powołania składu komisji d.s. komunalizacji gruntów Skarbu Państwa. Pani Wójt powiedziała, że proponuje zgłosić do komisji dwóch pracowników Urzędu Gminy: Pana Rykaczewskiego Stanisława - jako przewodniczącego komisji oraz Pana Zalewskiego Jarosława - z-cę przewodniczącego. Na komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych zgłoszono na członka komisji Panią Ogonowską Teresę. Pozostałych członków wybierzemy podczas sesji.

Pytań i uwag do projektu uchwały w sprawie powołania składu komisji d/s komunalizacji gruntów Skarbu Państwa nie było, więc Przewodniczący Komisji poprosił o głosowanie:

Za – 4 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie powołania składu komisji d/s komunalizacji gruntów Skarbu Państwa (załącznik Nr 7).

 

Ad. 6

- Pan Jaworowski Jan zapytał, czy wpłynęła do urzędu jakaś pisemna skarga?

Pani Wójt odpowiedziała, że nie.

Pani Wójt powiedziała, że po 15 grudnia 2005 r. prawdopodobnie odbierzemy gimbusa.

-         Pan Jaworowski Jan: czy gimbus wystarczy na dowożenie dzieci?

Pani Wójt odpowiedziała, że nie. Są dwie możliwości: albo dojdziemy do porozumienia z PKS Zambrów albo przeprowadzimy przetarg na dowóz dzieci na jeden autokar.

Przewodniczący komisji zapytał: jak wygląda sprawa „Urbimax”?

Pani Wójt powiedziała, że niewiele wie na ten temat, bo wierzyciele nie są informowani, ponieważ jest to postępowanie tajne.

Pani Wójt powiedziała, że wykonanie budżetu będzie dobre. Budżet na 2005 r. zakładał dochody na 3.840 tys. zł, a wyniesie około 4.600 tys. zł. Dużo doszło spraw socjalnych. Nadwyżka na przyszły rok wyniesie prawdopodobnie około 200 tys. zł.

Pani Wójt dodała, że strategiczną decyzję było przejęcie wody od wodociagów. Poparli to wszyscy członkowie komisji. Pani Wójt powiedziała, że dużo również zaoszczędziliśmy na zmianie taryfy oświetlenia.

Pani Wójt powiedziała, że remiza OSP w Szczodruchach jest do rozbiórki i w związku z tym mieszkańcy Szczodruch proszą radę o środki na zakup materiałów na budowę remizy. Budynek zaś postawią we własnym zakresie. Pani Wójt zapytała członków o ich zdanie na ten temat.  

Członkowie komisji nie mieli zastrzeżeń odnośnie przekazania środków na materiały na budowę remizy OSP w Szczodruchach.

Pani Wójt powiedziała, że chciałaby wspomnieć o budżecie na przyszły rok. Oczywiście będzie to temat przyszłego posiedzenia komisji i sesji, ale Pani Wójt chciałaby zwrócić uwagę szczególnie na załącznik inwestycyjny. Pani Wójt omówiła dokładnie w kolejności proponowane inwestycje. Następnie Pani Wójt powiedziała, że osiem wsi nie ma dróg przez wieś, trzeba byłoby te uliczki pokończyć. Ważne drogi ze względu na dowóz dzieci to drogi Kossaki Borowe i Wiśniówek Wertyce. Następne dwie drogi to Zanie Leśnica i Gosie. W projekcie budżetu na 2006 r. Pani Wójt powiedziała, że nie została wprowadzona droga Gosie Otole, ponieważ Pani Wójt zaproponowała budżet bez zaciągania kredytu. Realizacja tych wszystkich dróg z własnych środków jest nierealna, chyba że weźmiemy kredyt i skończymy temat, która z tych dróg jest ważniejsza. Jeśli udałoby się nam pozyskać środki na drogę Kossaki Borowe, to może i byśmy byli wstanie zakończyć inwestycje drogowe bez kredytu. Od stycznia przyszłego roku będzie robiony projekt na kanalizację, potrwa to pewnie około dwóch lat, czyli jeśli byśmy wzięli kredyt na realizację inwestycji dróg, to ten kredyt by nam nie zaszkodził. Spłacilibyśmy kredyt przed rozpoczęciem budowy kanalizacji. Na wykonanie dwóch dróg z własnych środków jest nas stać, ale nie na cztery. Pani Wójt powiedziała, że proponuje rozłożenie tych inwestycji drogowych na dwa lata, albo zaciągnięcie kredytu. Pani Wójt poprosiła członków komisji, aby zastanowili się nad tym. 

-         Pan Dąbrowski Bogdan stwierdził, że trzeba skończyć temat dróg jak najszybciej.

-         Pan Przewodniczący komisji: „uważam, że trzeba byłoby położyć asfalt do Pana Jaworowskiego Henryka z Kołak, ponieważ przyjeżdżają do Jego przedsiebiorstwa „Jawor”  klienci nie tylko z Polski. Jest to w pewien sposób wizytówka gminy.”  

Pani Wójt powiedziała, że konieczny jest remont tej uliczki. Poparli to pozostali członkowie komisji. Pani Wójt powiedziała, że trzeba dokończyć nie osiem, ale dziewięć uliczek.  

Pani Wójt powiedziała, że zastanawia się, czy nie zaproponować od stycznia podniesienie ceny wody i poprosiła radnych, aby się nad tym zastanowili.

Więcej spraw nie poruszano.

 

Ad. 8

Przewodniczący Komisji podziękował wszystkim obecnym i zamknął szesnaste posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

   

     Protokolant                                                                                        Przewodniczący Komisji

 

Danuta Niewińska                                                                                        Jan Jaworowski

      

Członkowie Komisji:

1.      Bogdan Dąbrowski

2.      Waldemar Kulesza

3.       Andrzej Lutostański

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05