Protokół Nr XXII

Protokół Nr XXII/05

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 19 września 2005 r.


 


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych,                a zakończono o godz. 1200.

 

Porządek posiedzenia XXII Sesji Rady Gminy:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku obrad XXII sesji Rady Gminy.

3.      Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Informacja Wójta o pracy między sesjami.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie:

a)      zmian w budżecie gminy;

b)      zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008;

c)      uchwalenia Gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;

d)      przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin;

e)      zawarcia porozumienia międzygminnego;

f)        utworzenia Internetowego Rynku Rolno–Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży.

7.      Informacja na temat opieki medycznej na terenie gminy Kołaki Kościelne.

8.      Informacja o realizacji zadań przez Ośrodek Pomocy Społecznej za 2004 r.

9.      Informacja o wykonaniu budżetu i planu zadań gospodarczych za I półrocze 2005 r.

10.  Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.

11.  Wnioski i oświadczenia radnych.

12.  Sprawy rożne.

13.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

Przewodniczący Rady - Pan Ryszard Kołakowski otworzył XXII sesję Rady Gminy. Przywitał Wójt – Panią mgr inż. Barbarę Wasiulewską, Skarbnik - Panią Helenę Chmielewską, radnych (załącznik Nr 1 - lista obecności radnych) i sołtysów (załącznik Nr 2 - lista obecności sołtysów). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad – 100% obecność.

 

Ad. 2

Przewodniczący przedstawił porządek obrad XXII sesji Rady Gminy i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad. Wniosków nie było, porządek został przyjęty.

 

Ad. 3

Uwag do protokołu z poprzedniej sesji nie było. Protokół Nr XXI/05 sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 18 maja 2005 r. został przyjęty. 

 

 

Ad. 4

Punkt „Interpelacje i zapytania radnych” postanowiono połączyć z punktem „Sprawy różne”.

 

Ad. 5

W punkcie tym głos zabrała Wójt – Pani mgr inż. Barbara Wasiulewska. Pani Wójt przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 18 maja 2005 r. do 19 września 2005 r. (załącznik Nr 3 – informacja Wójta o pracy między sesjami). Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie było. 

 

Ad. 6

a)

Przewodniczący Rady – Pan Kołakowski Ryszard poprosił Panią Wójt o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Pani Wójt powiedziała, że trzeba wprowadzić do budżetu otrzymaną dotację na rozbudowę Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Kołakach Kościelnych oraz realizowane inwestycje. Pani Wójt dodała, że w związku z tym, że droga Rębiszewo Zegadły zakwalifikowała się obecnie do realizacji, to po uzgodnieniach z Panem Kuleszą Waldemarem – radnym z Kossak Borowych i po przedstawieniu propozycji członkom komisji, postanowiono, że w tym roku wstrzymamy się z sypaniem żwiru na drodze Kossaki, ponieważ złożymy wniosek na budowę drogi i może uda nam się pozyskać środki. Następnie Pani Skarbnik omówiła dokładnie proponowane zmiany w budżecie gminy w rozbiciu na działy, rozdziały i paragrafy. Szczególnie Pani Skarbnik zwróciła uwagę na załącznik Nr 3 – wykaz zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2005 r. W miejsce budowa drogi Gosie Duże wprowadza się budowę drogi Rębiszewo Zegadły. Nowym zadaniem wprowadzonym do budżetu będzie adaptacja oraz wyposażenie pomieszczeń świetlicy wiejskiej w Kołakach i reelektryfikacja oświetlenia ulicznego w Kołakach.

Przewodniczący Rady poprosił o pytania:

-         Pan Jaworowski Jan: czy Pani Skarbnik mogłaby szerzej omówić dział 754, rozdz. 75412                 § 4010?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że w dziale 754, rozdz. 75412 § 4010 wykazano środki                        w wysokości 3.000 zł na zakup koszul, sznurów, spinek i paliwa dla jednostek OSP z terenu gminy.

Więcej pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy nie było. Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad powyższym projektem uchwały:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy (uchwała                  Nr XXII/107/05 - załącznik Nr 4).

 

b)

Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że zadania inwestycyjne w projekcie uchwały w sprawie zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008 zostały ujęte po to by móc w przyszłości złożyć na nie wnioski i pozyskać środki. Pani Wójt powiedziała, że na spotkaniu Wójtów i Burmistrzów podjęto decyzje o zgłaszaniu kanalizacji do Marszałka. Do 2015 r. gminy muszą uporać się ze ściekami. Stąd wynika wprowadzenie w niniejszym projekcie uchwały budowy kanalizacji w Kołakach, by móc przygotować strategię do realizacji kanalizacji, a potrwa to około 2-3 lat. W projekcie uchwały ujęto zadanie reelektryfikacja oświetlenia ulicznego w Kołakach, by móc przygotować wniosek i pozyskać środki z programu „Odnowa wsi”.

Przewodniczący Rady poprosił o pytania. Pytań nie było, więc Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008:  

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2006-2008 (uchwała Nr XXII/108/05 - załącznik Nr 5).

 

c)

Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że w związku z tym, że do zadań własnych gminy należy utworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną, został opracowany projekt systemu Założenia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną to:

-         uzupełnienie braków edukacyjnych, wychowawczych rodzin i dzieci,

-         interwencje w wypadku porzucenia, zaniedbania bądź agresji rodziców lub opiekunów wobec dzieci,

-         walka z uzależnieniami,

-         uświadomienie młodzieży o skutkach nadużywania używek,

-         integracja osób niepełnosprawnych z ludźmi zdrowymi oraz próba zaangażowania ich w życie społeczne,

-         tworzenie programów przeciwdziałania przemocy i przestępczości wśród dzieci i młodzieży.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad powyższym systemem. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXII/109/05 w sprawie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną (załącznik Nr 6).

 

d)/ przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin.

W celu omówienia projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin, Przewodniczący Rady – Pan Ryszard Kołakowski oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt – mgr Barbara Wasiulewska powiedziała, że projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin wynika z przyjęcia do Zambrowskiego Związku Gmin nowego członka – Gminy Czyżew Osada oraz potwierdzenia przynależności do Związku przez Miasto Zambrów. Następnie Pani Wójt przeczytała wniosek i uchwałę Gminy Czyżew Osada w sprawie przystąpienia do Związku i przyjęcia Statutu oraz uchwałę Rady Miejskiej w Zambrowie w sprawie przynależności Miasta Zambrów do Związku. 

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje na temat projektu powyższej uchwały.

W związku z tym, że żadnych uwag i pytań nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin:

za – 15

przeciw – 0

wstrzymało się – 0.  

Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych. W głosowaniu uczestniczyli wszyscy radni.

Uchwała Nr XXII/110/05 w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin została podjęta przy 15 głosach „za”, czyli jednogłośnie.

e) zawarcia porozumienia międzygminnego.

Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że w dniu 02 sierpnia 2005 r. zostało zawarte porozumienie międzygminne z gminami: Gminą Miasto Zambrów, Gminą Zambrów, Gminą Rutki, Gminą Szumowo, Gminą Czyżew Osada, Gminą Andrzejewo. Na mocy porozumienia gmina Kołaki Kościelne i inne gminy przekazują gminie Miasto Zambrów zadanie własne o charakterze obowiązkowym określone w art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. „a” ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości w gminach w zakresie obejmującym budowę, utrzymanie i eksploatację instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych a polegającym na rozbudowie i modernizacji składowiska odpadów komunalnych w Czerwonym Borze. Pani Wójt powiedziała, że porozumienie to wejdzie w życie po podjęciu uchwał o przyjęciu porozumienia międzygminnnego przez wszystkie rady gmin stron porozumienia. Miasto Zambrów w ramach powierzonego zadania dokona rozbudowy i modernizacji istniejącego składowiska odpadów komunalnych w Czerwonym Borze. Gminy Przekazujące zobowiązane są do ponoszenia kosztów powierzonego Miastu Zambrów zadania poprzez udział w kosztach rozbudowy i modernizacji składowiska odpadów komunalnych. Koszt rozbudowy i modernizacji składowiska odpadów obciążają Miasto Zambrów i Gminy Przekazujące proporcjonalnie do liczby mieszkańców poszczególnych gmin. Naszą gminę będą wynosić 4,5%. Miasto Zambrów i Gminy Przekazujące korzystać będą ze składowiska odpadów komunalnych w Czerwonym Borze na równych zasadach. Uprawnienia Gmin Przekazujących i Miasta Zambrów obejmują w szczególności prawo do składowania i utylizacji na terenie składowiska odpadów komunalnych z terenu gmin w nielimitowanej ilości do czasu zakończenia eksploatacji zmodernizowanego i rozbudowanego składowiska, prawo do składowania odpadów niebezpiecznych zawierający azbest, pochodzących z terenów gmin objętych porozumieniem, prawo do składowania odpadów za ponoszeniem jedynie opłat eksploatacyjnych bez uwzględniania kosztów amortyzacji. Odpady pochodzące z terenu gmin będących stronami porozumienia przyjmowanego będą za jednakową odpłatnością. Następnie Pani Wójt przeczytała porozumienie międzygminne zawarte w dniu 02 sierpnia 2005 r. w Zambrowie. 

Przewodniczący Rady poprosił o pytania. Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego:

za – 15

przeciw – 0

wstrzymało się – 0.  

Uchwała Nr XXII/111/05 w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego została jednogłośnie przyjęta.

 

f)

Pani Wójt powiedziała, że w dniu 01.08.2005 r. w Łomży zostało zawarte porozumienie pomiędzy Związkiem Gmin Wiejskich województwa Podlaskiego i Państwową Wyższą Szkołą Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, którego przedmiotem jest współpraca pomiędzy stronami mająca na celu wspieranie przedsiębiorczości na terenie województwa podlaskiego. Strony realizować będą porozumienie m.in. poprzez uruchomienie Internetowego Rynku Rolno – Towarowego (IRRT). IRRT powstaje z inicjatywy Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki w Łomży jako prototyp przyszłego internetowego forum gospodarczego wymiany informacji handlowej, produkcyjnej i usługowej. Głównym celem tego projektu jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności Podlasia oraz przeciwdziałanie marginalizacji jego obszarów wiejskich w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu oraz spójności ekonomicznej gmin i ich integracji z Unią Europejską. Dla realizacji przedmiotu porozumienia powołana zostanie w terminie do dnia 30.09.2005 r. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „Internetowy Rynek Rolno-Towarowy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Celem działalności Spółki będzie uruchomienie i prowadzenie Inyternetowego Rynku Rolno-Towarowego. Kapitał zakładowy Spółki wyniesie co najmniej 50.000 zł, a udziałowcami Spółki będą:

-         Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości – z wkładem co najmniej 25.500 zł,

-         Gminy Województwa Podlaskiego – z wkładem łącznym co najmniej 24.500 zł, tj. ok. 1.000 zł na gminę w zależności od ilości gmin które zadeklarują udział w przedsięwzięciu,

-         Banki Spółdzielcze – z wkładem w granicach 5.000-20.000 zł każdy.

Pani Wójt dodała, że w gminie Sokoły jest prowadzona internetowa giełda rolna, o założeniu której wspominał Pan Bogdan Dąbrowski – radny z Guń. Pani Wójt powiedziała, że w związku z powyższym został przygotowany projekt uchwały w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno–Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży.

Pytań i uwag do projektu uchwały w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno–Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie:

Za – 15 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Uchwała Nr XXII/111/05 w sprawie utworzenia Internetowego Rynku Rolno – Towarowego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łomży została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 9).

 

Ad. 7

Pani Wójt powiedziała, że na sesję został zaproszony Lekarz Rodzinny - Pan Wądołowski Jan.   W związku z tym, że Lekarz nie przybył na sesję, Pani Wójt przedstawiła przedłożoną przez Lekarza Rodzinnego informację na temat opieki medycznej na terenie gminy Kołaki Kościelne za 2004 r. (załącznik Nr 10).  

 

Ad. 8

Pani Wójt powiedziała, że na dzisiejszą sesję była zaproszona Kierownik OPS - Pani Bogdańska Dorota, ale jest nieobecna, ponieważ jest na szkoleniu. Dlatego Pani Wójt powiedziała, że przedstawi przedłożoną od Kierownika OPS informację na temat realizacji zadań przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych za 2004 r. (załącznik Nr 11). Pytań i uwag do powyższej informacji nie było. Pani Wójt powiedziała, że jak już wcześniej informowała radnych po kontroli OPS zwróciliśmy ok. 6 tys. zł za 2004 r. Zwrot ten spowodowany był przede wszystkim złą kwalifikacją wydatków w zasiłkach okresowych, Zamiast pokrywać z dotacji 20% a 80% dokładać ze środków własnych, to było płacone 100% z dotacji. Obecnie jesteśmy po rekontroli Ośrodka Pomocy Społecznej i Pani Wójt powiedziała, że jest zadowolona z wyników kontroli. Nie ma niepokojących zastrzeżeń, poza drobnymi usterkami, takim jak na przykład brak opracowanej strategii. Pani Wójt powiedziała, że w Ośrodku Pomocy Społecznej trzeba zatrudnić trzecią osobę do świadczeń rodzinnych, wynika to z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Do tej pory radziliśmy sobie, bo mieliśmy trzecią osobę skierowaną z robót publicznych z Urzędu Pracy. Należy podkreślić, że znacznie wzrosła liczba pracy w OPS, m.in. od września przejęliśmy świadczenia rodzinne z ZUS-u i  KRUS-u. W związku z realizowanym „Posiłkiem dla potrzebujących” mamy ok. 150 osób korzystających z programu.

 

Ad. 9

Pani Skarbnik zapytała czy ma dokładnie omawiać informację o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 r. Rada uznała, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ każdy z radnych otrzymał informację i zapoznał się z nią. Pani Skarbnik ogólnie omówiła  realizację budżetu gminy za I półrocze, zwracając szczególnie uwagę na poniesione wydatki i zadania inwestycyjne. Pani Wójt dodała, że odnośnie wpływów z wody, to trzeba mieć świadomość, że nasz park maszynowy starzeje się i trzeba będzie go wymienić.

 

Ad 10

Przewodniczący Rady poinformował, że od ostatniej sesji nie wypłynęły zapytania i interpelacje.  Zapytania formułowane ustnie w sprawach różnych.

 

Ad. 10

Wnioski i oświadczenia radnych w sprawach różnych.

 

Ad. 11

-         Pan Jaworowski Jan zapytał jak wygląda sytuacja z dowożeniem dzieci do szkoły na terenie gminy?

Pani Wójt odpowiedziała, że do końca grudnia mamy podpisaną umowę na dowożenie dzieci                z Panem Kowalczyk Wiesławem – firma „18-staka z Szumowa”. Jest duża szansa, że nasza gmina  dostanie gimbusa. Wszystko zależy jak pójdzie przetarg w Ministerstwie. Po 15 września br. powinno się to rozstrzygnąć.

Pani Wójt poinformowała, że 22 września 2005 r. o godz. 900 odbędzie się spotkanie z przedstawicielami Agencji Rynku Rolnego na temat kwot mlecznych. Spotkanie te odbędzie się w sali gimnastycznej w Kołakach. Pani Wójt poprosiła sołtysów o przekazanie tej informacji w swoich miejscowościach.

Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Długoborskiemu Andrzejowi. Pan Długoborski Andrzej poprosił o poparcie jego osoby w przyszłych wyborach do Sejmu, a jeśli komuś nie pasuje jego osoba, to Pan Andrzej poprosił, aby poprzeć kogoś z naszego powiatu.

Więcej spraw nie poruszano.

 

Ad. 12

Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady XXII sesji Rady Gminy.

 

     Protokolant                                                                            Przewodniczący Rady

 

 Danuta Niewińska                                                                 Ryszard Albin Kołakowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05