Protokół Nr IX

Protokół Nr IX/03

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

odbytej w dniu 10 grudnia 2003 r.


 

 


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1300.

 

Porządek posiedzenia IX Sesji Rady Gminy:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku obrad IX sesji Rady Gminy.

3.      Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy .

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Informacja Wójta o pracy między sesjami.

6.      Podjęcie uchwał w sprawie:

1/ zmian w budżecie gminy;

2/ o zamiarze przekształcenia Szkoły Podstawowej w Szczodruchach;

3/ obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna;

4/ obniżenia średniej ceny skupu żyta;

5/ zmieniająca uchwałę w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości;

6/ zmieniająca uchwałę w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości;

7/ określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;

8/ ustalenia opłaty administracyjnej, terminu płatności oraz sposobu jej poboru;

9/ zatwierdzenia planu pracy Rady Gminy Kołaki Kościelne na 2004 r.;

10/ zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej;

11/ zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady.

7.      Kalkulacje ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę na 2004 r.

8.      Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.

9.      Wnioski i oświadczenia radnych.

10.  Sprawy rożne.

11.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

Przewodniczący Rady Pan Ryszard Kołakowski otworzył IX Sesję Rady Gminy. Przywitał Panią Wójt, Panią Skarbnik, radnych (załącznik Nr 1 - lista obecności radnych) i sołtysów (załącznik Nr 2 – lista obecności sołtysów). Przewodniczący stwierdził na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

Ad. 2

Przewodniczący przedstawił porządek obrad IX Sesji Rady Gminy i zapytał czy jest ewentualny wniosek w sprawie zmiany przedstawionego porządku obrad. Wniosków nie było, zaproponowany porządek został przyjęty.

 

Ad. 3

Uwag do protokołu Nr VIII/03 sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 30 października 2003r. nie było, protokół został przyjęty.

 

Ad. 4

Interpelacji i zapytań radnych nie było.

 

Ad. 5

W punkcie tym głos zabrała Pani Wójt, która przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 30 października 2003 r. do 10 grudnia 2003 r. (załącznik Nr 3 – informacja Wójta między sesjami). 

 

Ad. 6

1/

Głos zabrała Pani Wójt, która powiedziała, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie wynika przede wszystkim ze zmian w finansowaniu inwestycji.  W załączniku Nr 1 – wykaz zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2003 r. - uwzględniono podłączenie wodociągu do kolonistów oraz wykonanie elektryki i centralnego ogrzewania w garażach OSP w  Kołakach. Następnie Pani Skarbnik omówiła szczegółowo pozostałe załączniki do projektu uchwały i poprosiła o pytania:

-         Pan J. Jaworowski: czy 1.750 zł na naprawę komputerów w Szkole Podstawowej, to odszkodowanie PZU?

Pani Skarbnik odpowiedziała, że tak, a przyczyną uszkodzenia komputerów są spadki napięcia elektrycznego.

Więcej pytań nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 4).

 

2/

Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że społeczeństwo o zamiarze przekształcenia Szkoły Podstawowej w Szczodruchach, było wcześniej informowane. Były organizowane na ten temat spotkania z rodzicami uczniów z obwodu szkolnego SP w Szczodruchach. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały o zamiarze przekształcenia SP w Szczodruchach był omawiany na posiedzeniach wszystkich Komisji i poszczególne Komisje wyraziły pozytywną opinię za przyjęciem powyższego projektu. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie przekształcenia Szkoły Podstawowej w Szczodruchach zakłada przekształcenie SP w Szczodruchach o strukturze organizacyjnej klas I-VI w trzyletnią SP o strukturze organizacyjnej klas I-III.  Następnie Pani Wójt poprosiła o pytania:

-         Pan Z. Tyborowski: „tworzenie tych trzech klas jest bez racji bytu, bo z Rębiszewa dzieci pójdą do Jabłonki, a z Wróbli do Zambrowa”.

Pani Wójt odpowiedziała, że odbyły się dwa zebrania z rodzicami – w lutym i marcu 2003 r., na których to rodzice wyrazili sprzeciw wobec całkowitej likwidacji placówki, zaś nie wyrazili sprzeciwu wobec przekształcenia szkoły.

-         Pan Jan Jaworowski zwrócił się z pytaniem do Pana Zenona Baczewskiego, jakie jest jego zdanie w tej sprawie, ponieważ to między innymi Pan Baczewski jest z tego terenu i wie co mówią rodzice?

Pan Z. Baczewski odpowiedział, że rodzice na pewno nie pozwolą na likwidację 0-III w Szkole Podstawowej, a co do przekształcenia to nie wyrażali sprzeciwów.

 Pani Wójt odpowiedziała, że nie chce likwidacji i nie złoży wniosku o likwidację SP w Szczodruchach.

Więcej pytań nie było i Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały o zamiarze przekształcenia Szkoły Podstawowej w Szczodruchach:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   1 głos.

Uchwała o zamiarze przekształcenia Szkoły Podstawowej w Szczodruchach została przyjęta przy 14 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się, wstrzymał się Pan Zygmunt Tyborowski (załącznik Nr 5).

 

3/

W celu omówienia projektów uchwał podatkowych, Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że wszystkie projekty uchwał podatkowych zostały ustalone na tym samym poziomie, jedynie zmieniły się stawki podatku od środków transportowych. Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna i poprosiła o pytania.

Uwag i pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad powyższym projektem uchwały:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 6).

 

4/

W punkcie tym Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta. Przewodniczący Rady poprosił o pytania i uwagi do powyższego projektu.

W związku z tym, że pytań i uwag nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta: 

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 7).

 

5/

Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości, wynika ze zmian w ustawie. Dlatego też w projekcie tej uchwały w pkt 1 w lit. c i w pkt 2 w lit. e po wyrazie ”pozostałych”  dodaje się wyrazy:  “w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego”.

Uwag i pytań nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosawanie nad powyższym projektem uchwały:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 8).

 

6/

Pani Wójt powiedziała, że uchwałą Nr XXV/105/01 Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości ( Dz. Urz. Województwa  Podlaskiego Nr 61, poz. 1272) wprowadzono zwolnienia od podatku od nieruchomości. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości zakłada uchylenie zwolnienia od: budynków lub ich części bezpośrednio związanych z procesem poboru i uzdatniania wody oraz rurociągów i przewodów sieci rozdzielczej wody.

Uwag i pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Powyższa uchwała została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 9).

 

7/

Pani Wójt pwiedziała, że w projekcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych wysokość stawek jest znacznie wyższa niż w ubiegłym roku, dlatego że Minister ustalił min stawki po przeliczeniu wg wratości euro, a max w zł. Udział podatku od środków transportowych w budżecie gminy jest niewielki, ale dla osób płacących ten podatek, jest bardzo wysoki. Pani Wójt powiedziała, że również Ogólnopolski Związek Pracodawców Trnsportu Drogowego Regionu Podlaskiego zwrócił się z prośbą o ustalenie stawek podatku od środków transportowych na ustawowym minimalnym poziomie.

W zwiazku z tym, że pytań i uwag nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych:

Za                        - 13 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   2 głosów.

Uchwała w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych została przyjęta przy 13 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się, wstrzymał się Pan Stanisław Rykaczewski i Pan Bogdan Dąbrowski (załącznik Nr 10).

 

8/

Pani Wójt powiedziała, że w projekcie uchwały w sprawie opłaty administracyjnej została ustalona opłata administracyjna za wydanie wypisu i wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy na tej samej wysokości co opłata skarbowa. Następnie przedstawiła projekt uchwały.

Uwag i pytań do projektu uchwały w sprawie opłaty administracyjnej nie było, Przewodniczący porosił o głosowanie nad przyjęciem powyższej uchwały:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie określenia wysokości opłaty administracyjnej została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 11).

 

9/

Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2004 rok, który został opracowany na posiedzeniach poszczególnych Komisji.

Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Powyższa uchwała została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 12).

 

 

10/

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej i w związku z tym, że pytań nie było porosił o głosowanie nad powyższym projektem:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 13).

 

11/

Przewodniczący Rady przeczytał projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady.

Uwag i pytań nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady:

Za                        - 15 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Powyższa uchwała została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 14).

 

Ad. 7

Pani Wójt poinformowała o wydatkach ponoszonych na utrzymanie wodociągów i o korzystnie kształtujących się wpływach z poboru wody. W związku z tym, że na posiedzeniach Komisji padły propozycje ustalenia stałej opłaty za pobór wody, obniżając przy tym cenę za 1 m3, w taki sposób, żeby ci najmniejsi płacili tyle ile płacą, a zyskali przede wszystkim gospodarstwa mające duży pobór wody, więc Pani Wójt przedstawiła propozycje kalkulacji ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę na 2004 r., (stanowiący załącznik Nr 15). Temat ten pozostawiono do przemyślenia.

 

Ad. 8

Zapytań i interpelacji radnych nie było, więc Przewodniczący przeszedł do następnego punktu obrad.

 

Ad. 9

Wniosków i oświadczeń radnych nie było.

 

Ad. 10

Pani Wójt poinformowała, że można byłoby skorzystać z programu Ikonka, ale jest problem, bo nie ma stałego łącza cyfrowego. Pani Wójt powiedziała, że jest po rozmowach z Telekomunikacją i jeśli znajdzie się odpowiednia ilość osób, to Telekomunikacja założy stałe łącza.

-       Pan J. Jaworowski: kiedy będzie wyremontowana kuchnia w Szkole Podstawowej w Kołakach?

Pani Wójt odpowiedziała, że remont kuchni będzie zakończony do końca grudnia br.

Pani Wójt powiedziała, że na Komisjach padła propozycja zorganizowania sesji wyjazdowej. Dlatego też Pani Wójt poprosiła, aby radni i sołtysi zastanowili się, czy są zainteresowani wyjazdem, a jeśli tak to dokąd.

-         Pan Z. Szeligowski poinformował, że wraca z posiedzenia Komisji Zdrowia w Zambrowie, na której głównym tematem byli Lekarze Rodzinni, którzy nie podpisali kontraktów z NFZ.

Pani Wójt powiedział, że prowadzone są nadal rozmowy między NFZ a Lekarzami, więc może dojdą oni do porozumienia.

-          Pan P. Krajewski  zgłosił awarie oświetlenia w Gosiach Dużych.

 Następnie Przewodniczący Rady poinformował o możliwości założenia zbiorników gnojowych i odzyskania ok. 50% poniesionych wydatków, z tym że wydatki te muszą być udokumentowane rachunkami. Pan R. Kołakowski wspomniał również o OSM w Zambrowie, powiedział, że obecnie w Zambrowie została Rada Oddziałowa, a wszelkie wprowadzane normy w mleczarni Mlekpol w Grajewie, będą również obowiązywały Oddział w Zambrowie.

-       Sołtys z Cholew: „czy z Oddziału Zambrowskiego będą radni w Mlekpolu”?

Przewodniczący odpowiedział, że tak, będzie Walne Zgromadzenia Wyborcze, na którym to będą wybierani delegaci i radni.

Więcej spraw nie poruszano.

 

Ad. 11

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady IX sesji Rady Gminy.

 

     Protokolant                                                                       Przewodniczący Rady

 

 Danuta Milewska                                                                  Ryszard Kołakowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05