Protokół Nr V

Protokół Nr V/03

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

odbytej w dniu 30 kwietnia 2003 r.


 

 


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1230. W Sesji udział wzięło 14 Radnych (lista obecności: załącznik Nr 1).

 

Porządek posiedzenia V Sesji Rady Gminy:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku obrad V Sesji Rady Gminy.

3.      Przyjęcie protokołu obrad IV Sesji Rady Gminy .

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Informacja Wójta o pracy między Sesjami.

6.      Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2002 rok.

7.      Podjęcie uchwał w sprawie:

1/  udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy,

2/  wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 r.,

3/  określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,

4/  zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne,

5/  upoważnienia Wójta Gminy do określenia sposobu ustalenia cen i opłat za korzystanie                z sali gimnastycznej. 

8.      Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.

9.      Wnioski i zapytania radnych.

10.  Sprawy rożne.

11.  Zamknięcie obrad.

 

 

Ad. 1

Otwarcia V Sesji Rady Gminy dokonał Przewodniczący Rady Pan Ryszard Kołakowski, który przywitał Radnych, Panią Wójt, Panią Skarbnik oraz sołtysów (Załącznik Nr 2 – Lista obecności sołtysów). Stwierdził, iż jest 14 Radnych, więc obrady są prawomocne.

 

Ad. 2

Przewodniczący przedstawił porządek obrad V Sesji Rady Gminy. Następnie zapytał czy są uwagi odnośnie zaproponowanego porządku. Uwag nie było, więc porządek uznano za przyjęty.

 

Ad. 3

Przewodniczący zapytał, czy ktoś ma jakieś zastrzeżenia do protokołu Nr IV/03 Sesji Rady Gminy. Uwag nie było, więc protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty.

 

Ad. 4

Przewodniczący stwierdził, że nie wpłynęły na piśmie żadne interpelacje i zapytania radnych i przeszedł do następnego punktu obrad.

 

Ad. 5

W punkcie tym głos zabrała Pani Wójt, która przedstawiła informację o pracy między Sesjami w okresie od 27 lutego 2003 r. do 30 kwietnia 2003 r. (załącznik Nr 3). 

 

Ad. 6

Przewodniczący Rady oddał głos Przewodniczącym poszczególnych Komisji, w celu wyrażenia opinii na temat omawianych spraw na posiedzeniach Komisji. Najpierw głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Pan J. Jaworowski, który przedstawił opinię (załącznik Nr 4), następnie głos zabrał Pan Święcki (załącznik Nr 5) oraz Pani Ogonowska (załącznik Nr 6). 

Następnie głos zabrała Pani Wójt, która powiedziała, że tak jak zostało wspomniane, sprawozdanie z wykonania budżetu za 2002 r. było omawiane na poszczególnych Komisjach i zostało przez nie pozytywnie zaopiniowane. Pani Wójt odczytała Uchwałę Nr IV/5/33/2003 składu orzekającego Regionalnej Izy Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 15 kwietnia 2003 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Kołaki Kościelne sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2002 rok, z wykonania planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie oraz realizacji zadań publicznych wynikających z porozumień z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego (załącznik Nr 7). Następnie przeczytała Uchwałę Nr IV/8/35/2003 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 15 kwietnia 2003 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Kołaki Kościelne wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium (załącznik Nr 8).

Przewodniczący poprosił o pytania. Pytań nie było, więc Przewodniczący przeszedł do następnego punktu wiążącego się z tym tematem.

 

Ad. 7

1/

Przewodniczący Rady oddał glos Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej, który przedstawił opinię o wykonaniu budżetu gminy za 2002 rok wraz z uzasadnieniem oraz wniosek złożony do Rady Gminy w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi (załącznik Nr 9).

W związku z tym, iż uwag nie było, Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 10).

 

2/

Pani Wójt powiedziała, że zmiany w budżecie gminy wynikają z projektu podziału nadwyżki, omawianego na poszczególnych Komisjach. Odnośnie zgłoszonego wniosku przez Pana W. Kuleszę to Komisja Finansów i Rozwoju Gospodarczego oraz Komisja Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych wyrazili opinię o przeznaczeniu 10 tys. zł na drogę Kossaki – Czachy, z tym, że w pierwszej kolejności zostanie pokryty koszt jej wytyczenia, a mieszkańcy Kossak we własnym zakresie usuną drzewa znajdujące się w pasie drogowym. Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy (załącznik Nr 11) i poprosiła o pytania:

-  Pan J. Jaworowski: „Czy w dziale 600 – Transport i łączność, rozdz. 60014 § 4300 – 2.000 zł wystarczy na budowę chodników we wsi Kołaki i czy w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdz. 9003 § 4300 – 2.600 zł wystarczy na sprzątanie ulic”? 

Pani Wójt powiedziała, że na budowę chodnika w Kołakach Kościelnych wystarczy, ponieważ około 3 tys. zł wyłoży Powiatowy Zarząd Dróg, gdyż jest to droga powiatowa, a około 4,5 tys. zł Pan Dariusz Sobol. Natomiast jeśli chodzi o sprzątanie ulic, to powinno wystarczyć.

-  Pan J. Jaworowski: „Jeśli Pan D. Sobol zgodziłby się, to warto zrobić niewielki łuk wyjazdowy, ponieważ skrzyżowanie to jest bardzo niebezpieczne”?

Pani Wójt odpowiedziała, że zostanie to uzgodnione.

-  Pani D. Ogonowska: „Wcześniej była rozmowa na temat remontu dróg na pola, czy będzie to realizowane”?

Pani Wójt powiedziała, że tak jak zostało ustalone, przeznaczono na to 20 tys. zł, co ma odzwierciedlenie w budżecie.

-  Pan T. Konopka zgłosił konieczność utwardzenia drogi w kierunku Podłatk.

-  Pani B. Kruszewska zgłosiła, że należałoby poprawić zjazd przy szkole w Zaniach.

Pani Wójt odpowiedziała, że tak jak zostało wcześniej ustalone, będą najpierw realizowane cele strategiczne – drogi ze względu na dowożenie, a w miarę możliwości będą realizowane dalsze zgłaszane wnioski.

Więcej pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została jednogłośnie przyjęta.

 

3/

Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych zawiera określone stawki przy pojazdach, których nie ma w naszej gminie.

W związku z tym, iż projekt tej uchwały został omówiony na poszczególnych Komisjach, Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem powyższej uchwały:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 12).

 

4/

W celu omówienia projektu uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne, głos zabrała Pani Wójt. Powiedziała, iż projekt uchwały zawiera paragrafy, które należy wykreślić ze względu na fakt, iż zawarte są one w ustawie o samorządzie.

Pytań odnośnie projektu uchwały nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie zmian w Statucie Gminy Kołaki Kościelne została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 13).

 

 

5/

Pani Wójt powiedziała, że na posiedzeniach Komisji postanowiono, że odnośnie udzielenia odpowiedzi na pismo Dyrektora Zespołu Szkół - Pana A. Kośnika, dotyczącego określenia ilości godzin do korzystania z sali oraz zabezpieczenia środków finansowych dla opiekuna za salę w czasie pobytu osób, zostanie udzielone w tej sprawie upoważnienie Dyrektorowi. Jednak po zasięgnięciu opinii prawnej organem wykonawczym jest Rada Gminy, więc nie można upoważnić Dyrektora. Radni jednogłośnie postanowili o upoważnienie Panią Wójt.

W związku z tym Przewodniczący porosił o głosowanie w sprawie upoważnienia Wójta Gminy do określenia sposobu ustalania cen i opłat za korzystanie z sali gimnastycznej (załącznik Nr 14):

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie upoważnienia Wójta Gminy została jednogłośnie przyjęta.

 

Ad. 8

Zapytań i interpelacji radnych nie było, więc Przewodniczący przeszedł do następnego punktu obrad.

 

Ad. 9 i 10

Pani Wójt powiedziała, że zgodnie z decyzją Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych na obecną V Sesję Rady został zaproszony Lekarz Rodzinny – Pan J. Wądołowski. Pan Lekarz również był zaproszony na posiedzenie Komisji i wtedy także nie przybył. Na pismo Komisji o udzielenie informacji na temat opieki medycznej oraz funkcjonowania medycyny szkolnej na terenie gminy za 2002 rok przesłał odpowiedź, którą Pani Wójt przeczytała (załącznik Nr 15).

Pan R. Kołakowski stwierdził, że chciałby dowiedzieć się od Lekarza, ile było osób na początku  jego pracy. Radni postanowili zaprosić Lekarza na następną sesję.

Pani Wójt powiedziała, że rzeczoznawca wycenił już mieszkania przy Ośrodku Zdrowia. Na sprzedaż zostaną wystawione trzy mieszkania oraz działka.

-  Pan J. Jaworowski: „w ubiegłym roku zostały sprzedane działki przy Ośrodku, będą sprzedane następne, a jak zostanie rozwiązany problem z wodą”?

Pani Wójt odpowiedziała, że od lipca gmina przejmie prowadzenie wodociągów i wówczas trzeba będzie się zastanowić nad rozwiązaniem tego problemu.

-  Pan W. Kulesza zgłosił zapotrzebowanie równiarki.

Pani Wójt poprosiła o zgłaszanie zapotrzebowania równiarki w sekretariacie i jak będzie dużo zgłoszeń, wówczas się ją sprowadzi. Wójt dodała, że trzeba będzie zrobić porządek z wysypiskami, gdyż są one w złym stanie, szczególnie w Czachach.

-  Pan W. Zajkowski: „czy Gospodarka Komunalna z Zambrowa ma jakieś uprzywilejowania wywożenia nieczystości na wysypisko w Kołakach, bo niedawno wywieźli oni 1,5 przyczepy, twierdząc, że mają podpisaną umowę z wójtem gminy”?

Pani Wójt odpowiedziała, że w żadnym wypadku Zambrów nie powinien wywozić do nas śmieci, powinni wozić na wysypisko w Czerwonym Borze.

-  Pan A. Długoborski: „czy dałoby się zabezpieczyć dojście dzieci z Ćwikieł Rupie i Krajewo do szkoły w Wiśniewie poprzez zrobienie chodnika”?

Pani Wójt powiedziała, że chętnie przyjmie dzieci do szkoły w Kołakach Kościelnych. W związku z tym, iż jest to droga powiatowa, więc Wójt podpowiedziała, żeby rodzice złożyli wniosek o zrobienie chodnika do PZD. Wójt dodała, że naprawdę bardzo chciałaby, żeby dzieci z Ćwikieł chodziły do Kołak, na co Pani D. Ogonowska stwierdziła, że do Wiśniewa mają ok. 800 m, a do Kołak ok. 5 km, a poza tym tradycją jest, iż dzieci z Ćwikieł chodzą do Szkoły w Wiśniewie.   

Następnie Przewodniczący powiedział, że chce poinformować o sytuacji Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Zambrowie. Wiadomo, że znajduje się ona w trudnej sytuacji finansowej i trzeba podjąć decyzję dotyczącą dalszego jej istnienia. Przed Świętami Wielkanocnymi w Goniądzu odbyło się spotkanie Spółdzielni Obrotu Towarowego, na którym padły następujące propozycje: połączenie razem wszystkich mleczarni w województwie podlaskim, wydzierżawienie majtku na jakiś określony czas, bądź utworzenie jednego działu handlu. Padła tam również propozycja jednej ceny za litr mleka.

Pan Z. Baczewski zapytał: dlaczego Mleczarnia w Grajewie chce połączyć się z Mleczarnią w Zambrowie? Pan R. Kołakowski powiedział, że głównie dlatego, iż w ubiegłym roku Mleczarnia w Zambrowie wybudowała proszkownie mleka i w ten sposób zostałyby przerabiane moce produkcyjne. Obecnie Mleczarnia w Grajewie skupia cztery mleczarnie. Jeśli przyłączymy się do Grajewa, to cena mleka będzie jednakowa. Problem jest z pracownikami w OSM w Zambrowie, gdzie zatrudnienie wynosi około 400 osób. Na pewno część zostanie zwolniona, ale Mleczarnia w Grajewie obiecuje, iż masowych zwolnień nie będzie.  

Pani D. Ogonowska: czy były prowadzone rozmowy z innymi spółdzielniami, czy tylko z mleczarnią w Grajewie? Przewodniczący odpowiedział, że od roku prowadzone były negocjacje z mleczarnią w Mońkch, na pewno nasza Spółdzielnia nie połączy się z mleczarnią w Wysokiem Mazowieckim. Obecnie nie została jeszcze podjęta decyzja, Radni Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej muszą upoważnić Zarząd do prowadzenia negocjacji z Mleczarnią w Grajewie, a dopiero Walne Zgromadzenie OSM podejmie ostateczną decyzję. 

Sprzeciwów ze strony radnych i sołtysów nie było, więc Przewodniczący zamknął ten temat.

 

Ad. 11

Przewodniczący podziękował wszystkim i zamknął obrady V Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne.

 

 

      Protokolant                                                                      Przewodniczący Rady

 

 Danuta Milewska                                                                  Ryszard Kołakowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05