Protokół Nr XXIII

Protokół Nr XXIII/05

z obrad Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 30 listopada 2005 r.


 


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych,                a zakończono o godz. 1230.

 

Obradom przewodniczył Pan Kołakowski Ryszard – Przewodniczący Rady Gminy Kołaki Kościelne.

Porządek posiedzenia XXIII Sesji Rady Gminy:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku obrad XXIII sesji Rady Gminy.

3.      Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Informacja Wójta o pracy między sesjami.

6.      Podjęcie uchwał w sprawie:

a)      zmian w budżecie gminy;

b)      obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna;

c)      określenia stawek podatku od środków transportowych;

d)      zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej;

e)      nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru;

f)        powołania składu komisji ds. komunalizacji gruntów Skarbu Państwa. 

7.      Informacja Przewodniczącego Rady na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych.

8.      Informacja Wójta Gminy na temat analizy oświadczeń majatkowych złożonych przez Z-cę Wójta, Skarbnika Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób upoważnionych do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta.

9.      Sprawozdanie z realizacji zadań  w 2004 r. w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

10.  Informacja o realizacji zadań przez Bibliotekę Publiczną Gminy za 2004 r.

11.  Informacja na temat funkcjonowania szkół na terenie gminy.

12.  Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.

13.  Wnioski i oświadczenia radnych.

14.  Sprawy rożne.

15.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

Obrady XXIII sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady - Pan Ryszard Kołakowski. Przywitał Wójt – Panią mgr inż. Barbarę Wasiulewską, Skarbnik - Panią Helenę Chmielewską, radnych (nieobecni radni: Pani Kruszewska Barbara i Pan Rykaczewski Stanisław - załącznik Nr 1 - lista obecności radnych) i sołtysów (załącznik Nr 2 - lista obecności sołtysów). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady Gminy.

 

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XXIII sesji Rady Gminy i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad. Wniosków i uwag nie było, porządek został przyjęty.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady powiedział, że protokół Nr XXII/05 z obrad poprzedniej sesji był wyłożony do wglądu. Poprosił o zgłaszanie ewentualnych uwag do projektu protokołu. Uwag nie wniesiono, wobec czego Przewodniczący Rady powiedział, że protokół Nr XXII/05 z obrad sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 19 września 2005 r., uznaje się za przyjęty.

 

Ad. 4

Punkt „Interpelacje i zapytania radnych” postanowiono połączyć z punktem „Sprawy różne”.

 

Ad. 5

W punkcie tym głos zabrała Wójt – Pani mgr inż. Barbara Wasiulewska. Pani Wójt przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 19 września 2005 r. do 30 listopada 2005 r. (załącznik Nr 3 – informacja Wójta o pracy między sesjami). Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie było. 

 

Ad. 6

a)

Przewodniczący Rady – Pan Kołakowski Ryszard poprosił Skarbnik – Panią Chmielewską Helenę o omówienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy. Pani Skarbnik powiedziała, że w projekcie uchwały przede wszystkim proponuje się zwiększenie o 36.222 zł rezerwy budżetowej ze środków otrzymanych w tym roku z funduszu Sapard. W uchwale wprowadza się otrzymane środki – 194.550 zł na realizację zadania inwestycyjnego „Przebudowa drogi gminnej przez wieś Rębiszewo Zegadły”. Proponuję się zwiększenie wydatków na usługi remontowe dróg i zakup materiałów do ich bieżących remontów (żwiru). Następnie Pani Skarbnik omówiła dokładnie działami, rozdziałami i paragrafami proponowane zmiany w budżecie. Pani Wójt dodała, że projekt tej uchwały był omawiany na posiedzeniach wszystkich komisji i został pozytywnie zaopiniowany.

Przewodniczący Rady poprosił o pytania.

Pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy nie było. Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały:

Za                        - 13 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy (uchwała                  Nr XXIII/113/05 - załącznik Nr 4).

 

b)

Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że wszystkie projekty uchwał podatkowych były przedmiotem posiedzeń trzech komisji i zostały pozytywnie zaopiniowane. Pani Wójt powiedziała, że nie zaproponowaliśmy w tym roku uchwały o obniżenie podatku rolnego, ponieważ średnia cena skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów w 2005 r. ogłoszona komunikatem Prezesa GUS z dnia 17 października 2005 r., stanowiąca podstawę obliczenia podatku rolnego, jest niższa od ceny uchwalonej przez radę gminy w ubiegłym roku w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta. Jeśli rada nie podejmie uchwały w tej sprawie, to w 2006 r. na terenie gminy będzie obowiązywała cena żyta ogłoszona przez Prezesa GUS, tj. 27,88 zł za            1 dt. Nie będziemy mieć skutków obniżek, bo będą nas obowiązywały stawki ministerialne. Pani Wójt poprosiła, aby radni wypowiedzieli się, co sądzą na ten temat.

Radni nie mieli żadnych zastrzeżeń do powyższej propozycji Pani Wójt. 

Pani Wójt dodała, że proponuje pozostawienie stawek  podatku od nieruchomości bez zmian.

Jeśli chodzi o podatek leśny, to Pani Wójt powiedziała, że proponuje obniżenie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały 2005 r., która stanowi podstawę obliczenia podatku leśnego na 2006 r. z kwoty 131, 35 zł za 1 m3 do 58, 70 zł za 1 m3. W stosunku do ubiegłego roku będzie ona większa o 1,40 zł za 1 m3.

Przewodniczący Rady poprosił o pytania. Pytań nie było, więc Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna:  

Za                        - 13 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna (uchwała Nr XXIII/114/05 - załącznik Nr 5).

 

c)

Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych zawiera zamiany tylko w tabelach. W tabelach zostały podane minimalne stawki zawarte w załącznikach 1-3 do ustawy o podatkach i opłatach. Zawarte w tabelach stawki podatku są niższe ok. 10% w stosunku do stawek podatku określonych uchwałą Nr IX/54/03 Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 130, poz. 2608).

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad powyższym projektem uchwały. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad projektem uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych:

Za                        - 13 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXIII/115/05 w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych (załącznik Nr 6).

 

d)

W celu omówienia projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej Przewodniczący Rady – Pan Ryszard Kołakowski oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że dnia 22 kwietnia 2005 r. została podjęta ustawa o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej. Aby nasz Ośrodek Pomocy Społecznej mógł realizować zadania wynikające z ustawy wprowadza się do Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej zapis, że m.in. działa on na podstawie w/w ustawy.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje na temat projektu powyższej uchwały.

W związku z tym, że żadnych uwag i pytań nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej:

za – 13 głosów

przeciw – 0 głosów

wstrzymało się – 0 głosów.  

Uchwała Nr XXIII/116/05 zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 7).

 

e)

Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że na wspólny wniosek rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego i rady rodziców Rada Gminy może nadać imię Zespołowi Szkół. Taki wniosek z propozycją nadania imienia wpłynął i stąd wynika projekt uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru. Pani Wójt powiedziała, że nie przypadkowo zaproponowano imię Arcybiskupa Romualda Jałbrzykowskiego, ponieważ osoba ta pochodzi z naszej gminy, uczył się On tu, jest bliski naszej gminie. Na temat wyboru imienia były prowadzone rozmowy i z Proboszczem naszej parafii, Dyrektorem ZS, nauczycielami, rodzicami, uczniami. Sugerowaliśmy się przede wszystkim tym, że to z naszej ziemi wyrósł tak zacny człowiek. Byłaby to również promocja naszej gminy. Jeśli rada podejmie uchwałę w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół, to prawdopodobnie Biskup będzie mógł przyjechać na tą uroczystość 11 lutego 2006. Pani Wójt powiedziała, dokładnie jak będzie wyglądał sztandar. Płatem sztandaru będzie jedwabna tkanina w kształcie kwadratu, obszyta złotą taśmą i wykończona złotymi frędzlami. Po stronie głównej sztandaru będzie kolor ecru. W centralnej części znajdzie się popiersie patrona, wykonane technikami haftu ręcznego, barwne. Nad postacią patrona w półkolu będzie napis „Zespól Szkół”, a pod postacią napis w półkolu: „Abp Romualda Jałbrzykowskiego, a pod tym napis – w Kołakach Kościelnych A.D. 2005 r. Rewers sztandaru będzie koloru czerwonego. W środkowej części znajdować się będzie godło państwowe wyhaftowane nićmi w kolorze srebra z elementami złotymi i napis pod godłem w półkolu „Bóg Ojczyzna Nauka”.  Głowicą sztandaru będzie orzeł niklowany dwustronny, a drzewiec wykonany będzie z drewna tłoczonego i połączony niklowaną metalową tuleją. Pani Wójt powiedziała, że wykonanie sztandaru wyniesie około 8 tys. zł.

Przewodniczący Rady poprosił o pytania. Pytań i uwag nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru:

za – 13 głosów

przeciw – 0 głosów

wstrzymało się – 0 głosów.  

Uchwała Nr XXIII/117/05 w sprawie nadania imienia Zespołowi Szkół w Kołakach Kościelnych i ustanowienia sztandaru została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 8). 

 

f)

Pani Wójt powiedziała, że zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 1990 r. o przepisach wprowadzających ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawą o pracownikach samorządowych do dnia 31 grudnia 2005 r., można skomunalizować zapomniane działki. Spis inwentaryzacyjny sporządzany jest przez komisje inwentaryzacyjną w ciągu trzech miesięcy od daty jej powołania. Spisy inwentaryzacyjne mienia oraz odpisy protokołów wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie urzędu gminy przez okres 30 dni, informując o tym w sposób zwyczajowo przyjęty. Komisja inwentaryzacyjna rozpatruje niezwłocznie zgłoszone zastrzeżenia i w razie ich uwzględnienia odpowiednio zmienia ustalenia zawarte w spisie. Spisy te zostają przekazane do wojewody do dnia 31 grudnia br. Stąd wynika projekt uchwały w sprawie powołania składu komisji d.s. komunalizacji gruntów Skarbu Państwa. Pani Wójt powiedziała, że proponuje zgłosić do komisji dwóch pracowników Urzędu Gminy: na przewodniczącego komisji - Pana Rykaczewskiego Stanisława, na z-cę przewodniczącego komisji - Pana Zalewskiego Jarosława. Na komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych na członka komisji zgłoszona została Pani Ogonowska Teresa. Pani Wójt poprosiła radnych, aby zgłosili jeszcze dwóch członków komisji.

-         Pan Zawistowski Krzysztof zgłosił Pana Święckiego Stanisława.

-         Pan Jaworowski Jan zgłosił Pana Dąbrowskiego Bogdana.

Przewodniczący Rady zapytał każdego członka komisji czy wyraża zgodę. Wszyscy wyrazili zgodę.

Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składu komisji d/s komunalizacji gruntów Skarbu Państwa i poprosił o głosowanie:

Za – 13 głosów,

Przeciw – 0 głosów,

Wstrzymało się – 0 głosów.

Uchwała Nr XXIII/118/05 w sprawie powołania składu komisji d/s komunalizacji gruntów Skarbu Państwa została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 9).

 

Ad. 7 i 8

Przewodniczący Rady powiedział, że informacja Przewodniczącego Rady na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych  i informacja Wójta Gminy na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez Z-cę Wójta, Skarbnika Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób upoważnionych do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta, została przesłana wszystkim radnym w październiku br. Przewodniczący Rady powiedział, że nie było w tamtym okresie sesji, więc chce na obecnej sesji przedstawić informację, wcześniej przesłaną radnym. Przewodniczący Rady przeczytał informację na temat złożonych oświadczeń majątkowych przez radnych (załącznik Nr 10) oraz pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zambrowie z dnia 25 października 2005 r. znak pisma KP-K/OM/51-22/05 na temat analizy oświadczeń majątkowych przekazanych do Urzędu Skarbowego (załącznik Nr 11). Następnie Pani Wójt przedstawiła wcześniej przesłaną informację Wójta Gminy na temat analizy oświadczeń majątkowych złożonych przez Z-cę Wójta, Skarbnika Gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób upoważnionych do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta. 

 

Ad. 9

Pani Wójt przedstawiła sprawozdanie z realizacji zadań  w 2004 r. w zakresie profilaktyki                   i rozwiązywania problemów alkoholowych. 

Uwag dotyczących sprawozdania nie zgłoszono.

 

Ad. 10

Pani Wójt przeczytała informację o realizacji zadań przez Bibliotekę Publiczną Gminy za 2004 r.

Uwag dotyczących informacji nie zgłoszono.

 

Ad. 11

Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji na temat funkcjonowania szkół na terenie gminy. Pani Wójt przedstawiła informację przedłożoną przez Dyrektora ZS w Kołakach Kościelnych, Dyrektora SP w Zaniach oraz Dyrektora SP w Szczodruchach prowadzonej przez Społeczno Oświatowe Stowarzyszenie „Edukator” w Łomży.

Uwag dotyczących informacji nie zgłoszono.

 

Ad 12

Przewodniczący Rady poinformował, że od ostatniej sesji nie wypłynęły zapytania i interpelacje.  Zapytania formułowane ustnie w sprawach różnych.

 

Ad. 13

W pkt. „Wnioski i oświadczenia radnych”  nie wniesiono żadnych zgłoszeń.

 

Ad. 14

Pani Wójt poinformowała, że dzwoniła do Sądu i rozmawiała z Panią Sędzią, która prowadzi sprawę „Urbimax”. Pani Wójt powiedziała, że dowiedziała się, że „Urbimax” zalega nam ok. 70-60 tys. zł.  Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy informowani o działaniach podjętych wobec ściągalności długów „Urbimax”.  

Pani Wójt powiedziała, że projekt budżetu na 2006 rok został przedłożony radnym i  będzie on przedmiotem obrad na przyszłej sesji. Pomimo tego, Pani Wójt powiedziała, że chciałaby zwrócić uwagę na załącznik inwestycyjny. W załączniku inwestycyjnym wprowadzona została nowa inwestycja – budowa kanalizacji. Zaproponowane środki to pieniądze na projekt. Projekt w sensie analiz: gdzie zostanie umieszczona, czy będzie to jedna czy może dwie oczyszczalnie. Pani Wójt powiedziała, że będziemy stopniowo w miarę możliwości finansowych wymieniać lampy oświetleniowe powyżej 70VAT. Priorytetowe do realizacji drogi to: Kossaki Borowe i Wiśniówek Wertyce. Jeśli udałoby się nam pozyskać środki to może i zrobilibyśmy drogę Zanie – Podłatki. Zostaje jeszcze droga zgłoszona przez Pana Święckiego Stanisława – Gosie Otole. Pani Wójt powiedziała, że została ona nie ujęta ze względu na to, że Pani Wójt zaproponowała budżet bez zaciągania kredytu. Bez kredytu nie jesteśmy w stanie zrealizować tej inwestycji. Pani Wójt powiedziała, że temat ten dotyczy wszystkich i radnych i sołtysów, więc poprosiła, żeby wszyscy się zastanowili, bo można wziąć kredyt na te cztery drogi i skończyć temat, która z dróg jest bardziej potrzebna.

-         Pan Ożarowski Tadeusz (sołtys z Kossak) – „czy robienie kanalizacji jest potrzebne?”

-         Pan Krajewski Leszek (radny z Wiśniówka) odpowiedział, że oczyszczalnia będzie dla wszystkich, a nie tylko dla rolników.

-         Pan Ożarowski Tadeusz – „dużo przychodzi z gminy informacji, które trzeba wywiesić dla mieszkańców wsi, a ja nie mam tablicy”.

-         Pani Wójt odpowiedziała, że już wcześniej o tym mówiła, że chciała zamówić takie tablice dla sołtysów, ale po otrzymanej ofercie zrezygnowała, bo okazało się że koszt jednej tablicy to ok. 700-500 zł. Pani Wójt powiedziała, że nie wyda tak wysokiej kwoty na tablice                     i poprosiła, żeby Pan Ożarowski zbił dwie-trzy deski i tam wywieszał ogłoszenia.

-         Pan Święcki Stanisław – „uważam, że trzeba robić drogi. Droga Gosie Otole była już zgłoszona, była zaplanowana w budżecie na 2005 r., a teraz została pominięta”?  

-         Pani Wójt odpowiedziała, że jak zostaną zrealizowane drogi Kossaki i Wiśniówek wówczas, będzie realizowana droga Gosie Otole, chyba że Rada zadecyduje inaczej. Droga ta była rzeczywiście zgłaszana, ale liczyliśmy że w tym roku zostanie zrealizowana inwestycja Wiśniówek – Cholewy. Chcąc zbudować drogę Gosie Otole, to trzeba zrezygnować z jakieś wpisanej drogi w załączniku inwestycyjnym. Pani Wójt poprosiła, aby Pan Święcki Stanisław zaproponował z której drogi zrezygnować. Pan Święcki odmówił odpowiedzi.

-         Pan Krajewski Piotr (sołtys z Gosi Dużych) – „u nas został we wsi mały odcinek drogi do skończenia”.

-         Pani Wójt odpowiedziała, że jak będzie robiona droga Gosie Otole, to przy okazji dokończymy odcinek w Gosiach Dużych. 

-         Pan Święcki Stanisław: „zostały zrealizowane drogi, które wcześniej nie były planowane w budżecie".

-         Pani Wójt poprosiła, żeby Pan Święcki wymienił, które to drogi.

-         Pan Świecki: „nie będę mówił”.

-         Pani Wójt powiedziała, że nie pozwoli się obrażać, ponieważ kieruje się dobrem gminy. To że została zrobiona droga Rębiszewo Zegadły, to tylko dzięki temu że był dobrze udokumentowany wniosek na budowę tej drogi i w ten sposób pozyskaliśmy dotacje z Podlaskiego Urzędu Wojewózkiego. Na drogę Gosie Otole nie dałoby się tak udokumentować wniosku  i nie pozyskalibyśmy wówczas środków. Jeśli chodzi o drogę w Undach, to wyremontowaliśmy ją w sposób bardzo gospodarny i oszczędny. 

Przewodniczący Rady powiedział, że tematem dróg zajmiemy się na przyszłej sesji.   

Więcej spraw nie poruszano.

 

Ad. 15

Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady XXIII sesji Rady Gminy.

 

     Protokolant                                                                            Przewodniczący Rady

 

 Danuta Niewińska                                                                 Ryszard Albin Kołakowski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05