Protokół Nr VII

Protokół Nr VII/03

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne       

odbytej w dniu 10 września 2003 r.


 

 


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 1330.

 

Porządek posiedzenia VII Sesji Rady Gminy:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku obrad VII Sesji Rady Gminy.

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Gminy .

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Informacja Wójta o pracy między Sesjami.

6.      Podjęcie uchwał w sprawie:

1/ zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin;

2/ dróg gminnych;

3/ zmian w budżecie gminy na 2003 rok;

4/ powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników.

7.      Informacja o aktualnych zasadach korzystania ze środków finansowych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Białymstoku – M. Bagiński – Przewodniczący Rady Funduszu.

8.      Informacja o dopłatach bezpośrednich i kwotach mlecznych dla rolników. Zmiany w zasadach składania wniosków o pozyskanie środków SAPARD – Przedstawiciel ZDR         i ARiMR.

9.      Udzielenie odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.

10.  Wnioski i zapytania radnych.

11.  Sprawy rożne.

12.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 1

Przewodniczący Rady Pan Ryszard Kołakowski otwierając VII Sesję Rady Gminy przywitał radnych, Panią Wójt, Panią Skarbnik, Z-cę Wójta, Panią H. Dąbrowską, sołtysów (załącznik Nr 1 – lista obecności sołtysów) oraz zaproszonych gości: Panią I. Lipińską – specjalistę ds. rejestracji i identyfikacji zwierząt ARiMR, Pana M. Bagińskiego – Przewodniczącego Rady Funduszu Ochrony Środowiska w Białymstoku, Pana  M. Gumowskiego – specjalistę powiatowego ds. oświaty i integracji europejskiej, Pana M. Jaworowskiego – Dyrektora BS o/Kołaki Kościelne (załącznik Nr 2 – lista obecności zaproszonych gości). Pan Przewodniczący powiedział, że na obecne obrady został również zaproszony Pan Z. Dąbrowski – Powiatowy Lekarz Weterynarii w Zambrowie, który usprawiedliwił swoją nieobecność, ponieważ ma obecnie u siebie kontrolę. Następnie Przewodniczący stwierdził, że na obrady VII sesji przybyło 14-stu radnych, więc obrady są prawomocne (jeden radny nieobecny – Pan Z. Baczewski, załącznik Nr 3 - lista obecności radnych).

 

Ad. 2

Przewodniczący przedstawił porządek obrad VII Sesji Rady Gminy. Uwag nie było, porządek został przyjęty.

 

 

 

Ad. 3

Przewodniczący zapytał, czy protokół Nr VI/03 sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 29 lipca 2003 r. zostaje przyjęty bez jego odczytania. Sprzeciwów nie było, więc protokół z poprzedniej sesji został przyjęty bez odczytywania.

 

Ad. 4

W związku z tym, iż nie wpłynęły pisemne interpelacje i zapytania radnych, punkt ten pozostawiono na koniec.

 

Ad. 5

W punkcie tym głos zabrała Pani Wójt, która przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 29 lipca 2003 r. do 10 września 2003 r. (załącznik Nr 4 – informacja Wójta między sesjami: od 29 lipca 2003 r. do 10 września 2003 r.). 

 

Ad. 6

1/

Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt, powiedziała, że projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin wynika z przystąpienia do Związku Gminy Nur i Gminy Czyżew Osada oraz przynależności do Związku Miasta Zambrów.

Przewodniczący poprosił o pytania. Pytań nie było, więc Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w/s zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin i poprosił o głosowanie nad projektem powyższej uchwały:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Uchwała w sprawie zmian w Statucie Zambrowskiego Związku Gmin została jednogłośnie przyjęta (załącznik Nr 5).

 

2/

W celu omówienia projektu uchwały w sprawie dróg gminnych Przewodniczący Rady oddał głos Z-cy Wójta – Panu Tomaszowi Żychowskiemu. Pan Z-ca Wójta powiedział, że projekt tej uchwały wynika z potrzeby przyjęcia do wykazu dróg gminnych drogi, które będą realizowane przy pomocy środków z funduszu SAPARD. Agencja wymaga potwierdzenia, że zgłoszone drogi do realizacji są drogami gminnymi. Następnie Zastępca Wójta odczytał projekt uchwały w sprawie dróg gminnych (załącznik Nr 6). 

Uwag i pytań nie było do powyższego projektu uchwały, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie dróg gminnych:

Za                        - 13 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   1 głosów.

Uchwała w sprawie dróg gminnych została przyjęta przy trzynastu głosach za i jednym głosie wstrzymującym (wstrzymał się Pan Z. Tyborowski).

 

3/

Głos zabrała Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że chciałaby głównie zwrócić uwagę na załącznik inwestycyjny do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 r. (załącznik Nr 7). Zmiany określone tym załącznikiem wynikają głównie, ze zmian zasad finansowania inwestycji przy pomocy środków pochodzących z funduszu SAPARD i dlatego też będą składane wnioski na trzy drogi, które będą realizowane w 2004 r. oraz zwiększył się zakres inwestycji budowy garaży na potrzeby OSP w Kołakach, przede wszystkim ze względu na podniesiony dach budynku sąsiadującego, w wyniku czego inwestycja ta wzrosła ok. 53. tys. zł. W związku z tym, że uwolniły się środki inwestycyjne, jest możliwość ich wykorzystania w tym roku. Planuje się więc zrobienie parkingu z chodnikiem przy Zespole Szkół w Kołakach Kościelnych. W związku z tym, że pojawiła się możliwość złożenia wniosku o pozyskanie środków na remont kuchni w Zespole Szkół, został opracowany kosztorys na ok. 26 tys. zł i do końca września trzeba złożyć wniosek do Ministerstwa Edukacji i Sportu. Regionalny Komitet Sterujący jeszcze nie ustalił na co zostaną podzielone środki i po ile, ale jeśli będzie możliwość, to planuje się wymianę okien w starym budynku szkoły. Obecnie jest porządkowany plac szkolny przez pracowników z programu socjalnego i planuje się, że będą oni w stanie wykonać ogrodzenie za szkołą. Została pozyskana dotacja z Urzędu Marszałkowskiego na modernizację drogi gminnej Wiśniówek Wertyce. Merytorycznie zadanie to było omawiane na Komisji Rewizyjnej, a szczegółowo na posiedzeniu Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego. Jeśli chodzi o załącznik określający limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne na lata 2004 – 2006, to nie wprowadzano w 2005 i 2006 roku żadnych dróg do realizacji, gdyż będzie to ustalone przez radnych.               

Pani Skarbnik dodała, że w załączniku Nr 3 wprowadzono drobne zmiany, tzn. zwiększa się dotację na fundusz świadczeń socjalnych nauczycieli emerytów i rencistów oraz zwiększa się dotację wojewódzką na dożywianie dzieci w szkołach. Część pieniędzy, która została uwolniona, przeznaczono na zakup energii w hydroforni, a z części środków utworzono rezerwę. 

Przewodniczący Rady poprosił o pytania.  Pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2003 r.:

Za                        - 14 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   0 głosów.

Powyższa uchwała została jednogłośnie przyjęta.

 

4/

Przewodniczący Rady oddał głos Pani H. Dąbrowskiej, w celu omówienia projektu uchwały w sprawie powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników. Pani H. Dąbrowska poinformowała, że jest to zadanie, które gminy realizują z zakresu administracji rządowej. W związku z tym, iż w tym roku upływa kadencja ławników należy wybrać na przyszłą kadencję: czterech ławników dla potrzeb Sądu Rejonowego i jednego ławnika dla potrzeb Sądu Pracy w Zambrowie. Następnie Pani podinspektor omówiła szczegółowo zasady zgłoszeń na ławników. Poinformowała, iż są już otrzymane informacje odnośnie karalności ławników. Wybór kandydatów na ławników musi zostać dokonany do końca października br. Dlatego też trzeba powołać komisje do zaopiniowania zgłoszonych kandydatur. Następnie Pani H. Dąbrowska poprosiła o pytania:

-         Pan S. Rykaczewski: „kto został zgłoszony na kandydata na ławnika?”

Pani H. Dąbrowska poinformowała, że jest siedem kandydatów na ławników i wymieniła ich nazwiska.   

-         Pan J. Jaworowski: „czy zgłoszeni kandydaci na ławników sami się zgłosili?”

Pani H. Dąbrowska: trzech kandydatów zostało zgłoszonych przez sąd, a reszta sami zgłosili swoją kandydaturę. Pani Wójt dodała, że zgłosiła Pana T. Żychowskiego na ławnika do Sądu Pracy.

Więcej pytań nie było, więc Przewodniczący poprosił, aby radni spośród siebie zgłosili trzech kandydatów do zespołu w celu przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach. Zgłoszono następujące osoby:

-         Pana Ryszarda Kołakowskiego,

-         Panią Teresę Ogonowską,

-         Pana Stanisława Rykaczewskiego.

Następnie Przewodniczący zapytał zgłoszone osoby, czy wyrażają zgodę na udział w zespole. W związku z tym, że żadnych sprzeciwów nie było, Przewodniczący poprosił o głosowanie w nad przyjęciem uchwały w sprawie powołania zespołu do przedstawienia opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników w składzie: Ryszard Albin Kołakowski, Teresa Danuta Ogonowska i Stanisław Rykaczewski:

Za                        - 13 głosów

Przeciw               -   0 głosów

Wstrzymało się   -   1 głosów.

Powyższa uchwała została przyjęta przy trzynastu głosach za i jednym głosie wstrzymującym - Pana S. Rykaczewskiego (załącznik Nr 8).

 

Ad. 7

Przewodniczący Rady oddał głos Panu M. Bagińskiemu – Przewodniczącemu Rady Funduszu Ochrony  Środowiska w Białymstoku. Pan M. Bagiński podziękował za zaproszenie na sesję  i w pierwszej kolejności poinformował obecnych o działalności Rady Funduszu. Powiedział, że pracuje tam 10 osób, organem najwyższym Funduszu jest Rada. Jest to instytucja, która gromadzi fundusze z płatników, nie jest finansowana przez żaden bank, ale sama ustala zasady, które ulegają małym zmianom, ale są o nich informowani klienci. Pierwszą zasadą Funduszu, na którą Pan Bagiński powiedział, że chce zwrócić uwagę, jest zasada, że Fundusz pożycza pieniądze na korzystnych warunkach i część ich jest umarzana lub też pożycza pieniądze i daje do tego dotacje, lub trzeci sposób pomocy: przejmuje odsetki z Banku Światowego Ochrony Środowiska. Pan Bagiński szczególnie zachęcał rolników na budowę oczyszczalni przyzagrodowych, ponieważ Fundusz do takich inwestycji dopłaca bardzo dużo pieniędzy. Jeśli gmina podejmie się takiej pracy koordynacyjnej, to wówczas Fundusz rozlicza się z gminą. Tym bardziej, że z funduszu SAPARD nie można pozyskać środków na budowę zbiorników na gnojowice. Pan M. Bagiński powiedział, że jeśli ktoś byłby zainteresowany tym tematem, to niech do niego dzwoni.     

Przewodniczący poprosił o zadawanie pytań Panu M. Bagińskiemu:

-         Sołtys z Kossak – Pan T. Ożarowski: „jeśli jest ogólnie robiony atest, to po co każdy musi jeszcze robić badanie wody?”. Poparł to również sołtys z Zań.

M. Bagiński odpowiedział, że w wielu gminach, jeśli wodociąg należy do przedsiębiorstwa komunalnego, to badanie wody jest obowiązkiem gminy, ale przede wszystkim, to zależy od rady.

Pani Wójt powiedziała, że każda stacja jest pod kontrolą sanepidu. To że każdy robi indywidualnie badanie, to jest sprawa Powiatowego Lekarza Weterynarii, dlatego też był zaproszony na dzisiejszą sesję Pan Z. Dąbrowski.

Pan M. Gumowski dodał, że w ubiegłym roku był na szkoleniu, na którym dowiedział się, że jeśli gospodarstwo ma ujęcie wody z wodociągu, ale na jego posesji znajduje się studnia, to pobór wody z wodociągu nie jest gwarantem, że rolnik nie czerpie również wody ze studni.

-         Sołtys z Ćwikieł – Pan A. Długoborski: „wspomniał Pan o atestach na odprowadzanie ścieków, jaki jest tego koszt?”

Pan M. Bagiński: gospodarka odpadami jest wyłącznym zadaniem gmin. Od funduszu można pozyskać środki na zbiorniki na odpady.

-         Pan A. Długoborski: „czy Fundusz może pomóc indywidualnie rolnikom?”

Pan M. Bagiński: może pomóc  poprzez pożyczanie środków gminie.

-         Pan A. Długoborski: „jaki jest koszt atestu na odprowadzanie odpadów i od kiedy ten atest jest wymagany?”

Pan M. Bagiński powiedział, że nie jest wstanie odpowiedzieć, jaki jest koszt atestu na odprowadzanie ścieków, więcej może na ten temat powie Pan M. Gumowski. 

Przewodniczący podziękował Panu M. Bagińskiemu.

 

Ad. 8

Przewodniczący udzielił głosu Pani I. Lipińskiej – specjalista ds. rejestracji i identyfikacji zwierząt ARiMR. Pani I. Lipińska poinformowała, że Powiatowe Biuro ARiMR znajduje się na ul. al. Wojska Polskiego w Zambrowie i tam można uzyskać informacje interesujące rolników na temat dopłat, czy znakowania zwierząt. Poinformowała, że rolnicy powinni prowadzić księgę przychodów i rozchodów zwierząt. Zostało zakończone znakowanie bydła, ale należy pamiętać, że każda sztuka bydła, która zostanie sprzedana, kupiona czy padnie, czy też się urodzi, to powinna zostać zgłoszona. Obecnie Inspekcja Weterynaryjna przeprowadza kontrole, czy rolnicy prowadzą księgi. Jeśli chodzi o dopłaty to przede wszystkim należy uporządkować wszelkie sprawy własnościowe ziemi, a następnie zgłaszać się do ewidencji gruntów do Starostwa Powiatowego po wypis działek. 11 września w Urzędzie Gminy o 1300 odbędzie się na ten temat szkolenie.

Następnie Pan M. Gumowski dodał, że jeśli chodzi o dokumentacje hodowlane to musi w nich wszystko się zgadzać, bo inaczej rolnik nie uzyska bezpośrednich dopłat. Wypis z geodezji jest niezbędny. Natomiast jeśli chodzi o pozyskanie środków z funduszu SAPARD, to wprowadzono kilka zmian, m.in. jeśli rolnik głównie ma gospodarstwo nastawione na dostawę mleka, to również może składać wnioski odnośnie pozyskania środków na zakup maszyny, np. ciągnik. W województwie podlaskim złożono ok. 140 wniosków, najwięcej na produkcję mleka.

Przewodniczący Rady podziękował Pani I. Lipińskiej i M. Gumowskiemu.

 

Ad. 9

Zapytań i interpelacji radnych nie było, więc Przewodniczący przeszedł do następnego punktu obrad.

Ad. 10

Przewodniczący poprosił o zajęcie głosu Pana M. Jaworowskiego – Dyrektora BS o/Kołaki, na temat płatności za mleko, ponieważ pojawiły się plotki, że Bank celowo przetrzymywał pieniądze za mleko, bądź też wypłacał je najpierw zbiornikowcom, mimo że wcześniej otrzymał przelew z mleczarni. 

Pan M. Jaworowski powiedział, że Bank nie przetrzymywał środków na wypłatę za mleko. Przedstawił płatności spisane z wydruku z komputera począwszy od miesiąca styczeń br.: 19 stycznia wpłynęły środki - zaczęto wypłacać 20 stycznia; w miesiącu lutym wpłynęły 20 lutego – wypłacano 20 lutego, a np. w m-cu lutym I transza wpłynęła 18 lutego, II transza 20 lutego, a III transza dopiero 03 marca. Pan M. Jaworowski powiedział, że można stwierdzić, że bank kredytuje mleczarnie. Podobnie z wypłatami było w następnych miesiącach, np. w kwietniu: pierwsza transza wpłynęła 18 kwietnia i 18 zaczęto wypłacać, druga transza wpłynęła 29, później 30 kwietnia, a ostatnia transza 20 maja. Za  miesiąc maj środki wpłynęły 19 maja, a zaczęto wypłacać 23 maja, druga transza wpłynęła 24 maja, następna 02 i 05 czerwca. Po kontroli Nadzoru Bankowego w miesiącu czerwiec i lipiec zaczęto wypłacać zgodnie z prawem. W m-cu czerwiec pierwsza transza była dnia 23, a 24 czerwca zaczęto wypłacać, z tym że podzielono dostawców mleka na zbiornikowców i dostawców drobnych. Pan M. Jaworowski powiedział, że wypłata za mleko powinna być realizowana dopiero po otrzymaniu całej kwoty od mleczarni, ponieważ Zarząd ma Nadzór Bankowy. Obecnie nie powtórzy się taka sytuacja, gdyż OSM w Zambrowie łączy się z mleczarnią w Grajewie i jest już po rozmowach z Zarządem Banku. Pan Dyrektor dodał, że na połączeniu mleczarni bank skorzystał jako jednostka, gdyż każdego potencjalnego klienta BS jest w stanie załatwić.

Głos zabrał Przewodniczący Rady, stwierdził, że to nie możliwe, że bank wypłacał 24 czerwca, ponieważ była to sobota. Natomiast odnośnie kredytowania, to nie jest ono za darmo, gdyż jest to debet i tak jak Pan Jaworowski wspomniał, to jeśli mleczarnia od razu przeleje środki to płaci 1%. Bank więc zyskuje % + prowizja, na początku wynosił 0,7%. Dyrektor Banku powiedział, że na otrzymanych notatkach od księgowej, które były przepisane z wykazu z komputera wynika, że wypłata była 24 czerwca, dodał, że jeśli ktoś chciałby sprawdzić, to można sprawdzić to w banku. Pan R. Kołakowski powiedział, że wg niego była to sobota i kontynuując dalszą wypowiedź powiedział, że były prowadzone rozmowy z Zarządem BS mające na celu obniżenie prowizji oraz aby wpłaty były bezpośrednio przekazywane rolnikom na konto. Prezes BS zapewniał, że istnieje możliwość założenia takiego programu. Prowizja została obniżona do 0,19 % i Prezes BS zapewniał, że więcej się nie powtórzy podobna sytuacja związana z przetrzymywaniem środków, szczególnie przed Walnym Zgromadzeniem OSM Zambrów.

Pan M. Jaworowski powiedział, że myśli, iż nie było to złośliwe, bynajmniej nie z jego strony. Pan R. Kołakowski odpowiedział, że do Pana M. Jaworowskigo nie ma pretensji i podziękował za przybycie na sesję.

 

Ad. 11

W sprawach różnych Przewodniczący poinformował, że Walne Zgromadzenie OSM odbędzie się 11 października br. w Grajewie. Powiedział, że trzeciego września była Rada, na której ustalano warunki naszego przyłączenia i nie było żadnych sprzeciwów. Średnia cena mleka w Grajewie wynosi ok. 0,80 zł.

Następnie Pani Wójt poinformowała, że PKP S.A. zwróciło się z prośbą o przejęcie gruntów PKP w zamian za umorzenie podatku. W przypadku umorzenia gmina ponosi koszty notarialne + podziały działki. Wszyscy radni poparli powyższa propozycję.

Pani Wójt poinformowała, że pod czas przerwy na dzisiejszej sesji, zgłosiła się osoba chętna kupić mieszkanie i w związku z tym Pani Wójt porosiła Radę o podjęcie decyzji w tej sprawie. Radni jednogłośnie stwierdzili, żeby sprzedać.

Następnie Pani Wójt powiedziała, że wpłynęło pismo od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży na ręce Przewodniczącego Rady i poprosiła Zastępcę Wójta o przybliżenie tej sprawy. Pan T. Żychowski odczytał skargę Państwa K. i E. Zaręba, zam. Rębiszewo Zegadły (załącznik Nr 9), w której to Państwo Zaręba chcą uregulować sprawę drogi gminnej przechodzącej przez ich działkę. Głos również zabrał radny – Pan Z. Tyborowski (mieszkaniec wsi Rębiszewo), który przybliżył pozostałym radnym powyższą sprawę. Ponieważ nie ma wspólnej zgody, co do przeniesienia drogi gminnej mieszkańców wsi Rębiszewa i Państwa Zarębów, Radni stwierdzili, że mieszkańcy wsi Rębiszewo Zegadły powinni jeździć drogą gminną nie zmieniając jej położenia. Rada jednogłośnie uznała skargę za bezzasadną.     

Pani Wójt poinformowała, że 21.09.03 r. w Czerwonym Borze odbędzie się turniej piłki nożnej i zapytała czy są chętni do udziału w turnieju. Zgłosiło się kilku radnych i sołtysów do udziału w turnieju.

Więcej spraw nie poruszano.

 

Ad. 12

Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady VII sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne.

 

     Protokolant                                                                       Przewodniczący Rady

 

 Danuta Milewska                                                                  Ryszard Kołakowski

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Adam Kulesza

Wprowadzający: Adam Kulesza

Data wprowadzenia: 2006-07-05

Data modyfikacji: 2006-07-05

Opublikował: Adam Kulesza

Data publikacji: 2006-07-05