Protokół Nr XXV

Protokół Nr XXV/06

z obrad Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 24 marca 2006 r.

 


Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 1000 w budynku Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych, a zakończono o godz. 1200.

 

Obradom przewodniczył Pan Kołakowski Ryszard – Przewodniczący Rady Gminy Kołaki Kościelne.

Porządek posiedzenia XXV Sesji Rady Gminy:

1.      Otwarcie posiedzenia.

2.      Przyjęcie porządku obrad XXV sesji Rady Gminy.

3.      Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji Rady Gminy.

4.      Interpelacje i zapytania radnych.

5.      Informacja Wójta o pracy między sesjami.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie:

a)      zmian w budżecie gminy;

b)      regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne;

c)      planu rozwoju wsi Kołaki Kościelne;

d)      ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.

7.      Przedstawienie sprawozdań z działalności komisji Rady za 2005 r. 

8.      Udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na sesji.

9.      Wnioski i oświadczenia radnych.

10.  Sprawy rożne.

11.  Zamknięcie obrad

 

Ad. 1

Obrady XXV sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady - Pan Ryszard Kołakowski. Przywitał Wójt – Panią mgr inż. Barbarę Wasiulewską, Skarbnik - Panią Helenę Chmielewską, radnych (załącznik Nr 1 - lista obecności radnych, jeden radny nieobecny – Pan Rykaczewski Stanisław), sołtysów (załącznik Nr 2 - lista obecności sołtysów) i Panią Chojnowską Krystynę – przedstawiciela Związku Kółek Rolniczych w Łomży (załącznik Nr 3). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych uchwał Rady Gminy.

 

Ad. 2

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XXV sesji Rady Gminy i zapytał czy są ewentualne wnioski w sprawie zmiany do przedstawionego porządku obrad. Wniosków i uwag nie było, więc Przewodniczący powiedział, że uznaje porządek obrad za przyjęty.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady powiedział, że protokół Nr XXIV/05 z obrad poprzedniej sesji był wyłożony do wglądu. Poprosił o zgłaszanie ewentualnych uwag do projektu protokołu. Uwag nie wniesiono, wobec czego Przewodniczący Rady powiedział, że protokół Nr XXIV/05 z obrad sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 30 grudnia 2005 r., uznaje się za przyjęty.

 

Ad. 4

Punkt „Interpelacje i zapytania radnych” postanowiono połączyć z punktem „Sprawy różne”.

 

Ad. 5

W punkcie tym głos zabrała Wójt – Pani mgr inż. Barbara Wasiulewska. Pani Wójt przedstawiła informacje o pracy między sesjami w okresie od 30 grudnia 2005 r. do 24 marca 2006 r. (załącznik Nr 4 – informacja Wójta o pracy między sesjami). Pytań i uwag do przedstawionej informacji nie było. 

 

Ad. 6

a)

Przewodniczący Rady – Pan Kołakowski Ryszard poprosił Pani Wójt o omówienie zaproponowanych zmian w budżecie gminy. Pani Wójt powiedziała, że pierwsza zmiana dotyczy zmniejszenia subwencji oświatowej o 12.531 zł oraz zwiększenia o 2.657 zł podatku dochodowego od osób fizycznych. Następne zmiany dotyczą zwiększenia wydatków na remont dróg gminnych, które zostały uzgodnione na poszczególnych komisjach rady. Z nadwyżki budżetowej, która wynosi 221.741 tys. zł, na budowę dróg gminnych lokalnych proponuje się przeznaczenie 150 tys. zł. Pozostanie nadwyżki 71.741 zł. Na komisjach uzgodniliśmy, że jeśli nie pozyskamy środków z Kontraktu Wojewódzkiego na „rozbudowę sali gimnastycznej o widownią i pomieszczenia edukacyjne przy Szkole Podstawowej w Kołakach Kościelnych”, to planowane środki (60 tys. zł) przesuniemy na drogi. Z planowanej inwestycji „budowa oczyszczalni i kanalizacji we wsi Kołaki Kościelne” przesuniemy 25 tys. zł, a z „reelektryfikacji oświetlenia ulicznego” 10 tys. zł. Zdejmując w taki sposób środki i przeznaczając je na drogi, na ich budowę zabraknie ok. 300 tys. zł. Na komisjach zapadła propozycja, żeby wziąć na ten cel kredyt i pokończyć drogi przez wsie. Do tych dróg należą:

-         Gosie Duże-Mieczki,

-         Zanie Leśnica,

-         Gosie Małe,

-         Kołaki Kościelne,

-         Gunie Ostrów,

-         Sanie Dąb,

-         Łętowo Dąb,

-         Gosie Duże.   

W sumie zrobiony zostałby odcinek ok. 3 km. Na wykonanie tych dróg będą robione przetargi, a tam gdzie nie będzie takiej potrzeby (poniżej 6 tys. euro), to realizowane będą z wolnej ręki. Pani Wójt powiedziała, że wstępnie rozmawiała o kredycie z Dyrektorem BS Zambrów o/Kołaki Kościelne i prawdopodobnie kredyt ten byłby oprocentowany w wysokości 7%. Dobrze jest jednocześnie pokończyć wszystkie te dróżki, bo wówczas jest mniejszy koszt ich budowy. Jeśli chodzi o drogę Kossaki Borowe, to Zarząd Powiatu Zambrowskiego ma przeznaczyć 30 tys. zł na wyżwirowanie i na razie wyżwirujemy drogę Kossaki Borowe przez wieś, a w przyszłym roku może uda na się pozyskać na jej budowę środki. Natomiast nadal nie wiadomo, czy dostaniemy środki na realizację drogi Wiśniówek Cholewy.

Następnie Pani Skarbnik omówiła dokładnie zmiany w rozbiciu na działy, rozdziały i paragrafy.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje.

-         Pan Łada Adolf: uważam, że trzeba dokończyć te drogi.

Pani Wójt dodała, że w projekcie uchwały zaplanowaliśmy zaciągnięcie kredyt w wysokości 300 tys. zł, a w rzeczywistości może okazać się np. że trzeba będzie wziąć kredyt ok. 250 tys. zł. Dokładnie ile nas to wyniesie, to będzie widać po przeprowadzeniu przetargów.

-         Pan Lutostański Andrzej: ale kredyt zostanie zaciągnięty, jak już będziemy robić drogi?

Pani Wójt odpowiedziała, że tak, jak już będzie zapłata faktury za wykonanie dróg.

-         Pan Lutostański Andrzej: jeśli chodzi o sprzedaż działki za Ośrodkiem Zdrowia w Kołakach, to uważam, że lepiej byłoby próbować sprzedać na wiosnę.

Pani Wójt powiedziała, że zgadza się z tym i na przyszłą sesje przygotuje projekt uchwały w tej sprawie.

-         Pan Jaworowski Jan: czy Pani Skarbnik mogłaby bliżej wytłumaczyć zwiększenie w dziale 756, rozdz. 75621 § 0010?

Pani Skarbnik powiedziała, że jest to zwiększenie wpływów podatku dochodowego od osób fizycznych o 2.657 zł na podstawie otrzymanego pisma Ministra Finansów.

Przewodniczący Rady Pan R. Kołakowski poprosił radnych o włączenie się do dyskusji w sprawie proponowanych zmian w budżecie, ponieważ zaciągniecie kredytu jest poważną decyzją. Przewodniczący Rady powiedział, że należy być świadomym, iż decydując się na zaciągnięcie kredytu na budowę w/w dróg, nie zrealizujemy innych inwestycji.

Więcej pytań do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy nie było. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy i poddał go pod głosowanie:

za                        - 14 głosów

przeciw               -   0 głosów

wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy (uchwała                  Nr XXV/126/06 - załącznik Nr 5).

 

b)

Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o omówienie projektu uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne. Pani Wójt powiedziała, że na podstawie ustawy – Karty Nauczyciela rada gminy corocznie uchwala regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne. Projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne został uzgodniony z Zarządem Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Zambrowie. Pani Wójt powiedziała, że niniejszy regulamin jest taki sam jak w ubiegłym roku, poza niewielkim wzrostem dodatku mieszkaniowego. Nastepnie Pani Wójt przedstawiła wysokość proponowanego dodatku mieszkaniowego a wysokość dodatku z ubiegłego roku. 

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje.

W związku z tym, że dyskusji nie podjęto i uwag nie było, Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne i poddał go pod głosowanie:

za                        - 14 głosów

przeciw               -   0 głosów

wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli w 2006 r. zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Kołaki Kościelne (uchwała Nr XXIV/127/06 - załącznik Nr 6).

 

c)

W celu omówienia projektu uchwały w sprawie planu rozwoju wsi Kołaki Kościelne,  Przewodniczący Rady – Pan Ryszard Kołakowski przekazał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że Plan Rozwoju Miejscowości Kołaki Kościelne został przygotowany przez Radę Sołecką w celu umożliwienia uzyskania pomocy w ramach Funduszy Strukturalnych. Planowanym przedsięwzięciem będzie utworzenie świetlicy wiejskiej i wyposażenie jej w niezbędny sprzęt (meble, sprzęt komputerowy i inne). Świetlica wiejska zostałaby zaadoptowana na pierwszym piętrze budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Koszt planowanego przedsięwzięcia wyniesie ok. 130 tys. zł. Otrzymaliśmy już informację, że wnioski można składać w kwietniu – maju br.

Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie pytań i uwag dotyczących projektu uchwały. W związku z tym, że żadnych uwag i pytań nie było, Przewodniczący R. Kołakowski odczytał projekt uchwały w sprawie planu rozwoju miejscowości Kołaki Kościelne i poddał go pod głosowanie:

za – 14 głosów

przeciw – 0 głosów

wstrzymało się – 0 głosów.  

Uchwała Nr XXV/128/06  w sprawie planu rozwoju wsi Kołaki Kościelne została jednogłośnie podjęta (załącznik Nr 7).

 

d)

Przewodniczący Rady oddał głos Pani Wójt. Pani Wójt powiedziała, że projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy wynika ze zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz. U. Nr 146, poz. 1223, z 2006 r. Nr 39, poz. 272). Pani Wójt powiedziała, że zaproponowane w projekcie uchwały wynagrodzenie ogólnie wzrośnie o 90 zł brutto w stosunku  do roku 2005.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusje nad powyższym projektem uchwały. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy i poddał go pod głosowanie:

za                        - 14 głosów

przeciw               -   0 głosów

wstrzymało się   -   0 głosów.

Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXV/129/06 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy (załącznik Nr 8).

 

Ad.7

W punkcie tym Przewodniczący Rady Pan R. Kołakowski poprosił Przewodniczących poszczególnych komisji o przedstawienie sprawozdań z działalności komisji Rady za 2005 r.             Po przeczytaniu sprawozdania z działalności Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego – przez Pana Święckiego Stanisława, Komisji Rewizyjnej – przez Pana Jaworowskiego Jana i Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych – przez Panią Ogonowską Teresę (załączniki Nr 9,10,11), Przewodniczący Rady poprosił o pytania i uwagi do przedstawionych sprawozdań.           Pytań i uwag nie było.

 

Ad. 8

Przewodniczący Rady poinformował, że od ostatniej sesji nie wypłynęły zapytania i interpelacje.  Zapytania formułowane ustnie w sprawach różnych.

 

Ad. 9

W pkt. „Wnioski i oświadczenia radnych”  nie wniesiono żadnych zgłoszeń.

 

Ad. 10

Głos zabrała Pani Chojnowska Krystyna – przedstawiciel Związku Kółek Rolniczych w Łomży. Pani K. Chojnowska powiedziała, że korzystając z okazji, że jest obecnie na spotkaniu z Przewodniczącymi Kółek Rolniczych w Kołakach, chciałaby przybliżyć radnym i sołtysom działalność Związku. Pani Chojnowska powiedziała, że Związek podjął działania w sprawie baktorialozy. Prawdopodobnie od maja do sierpnia będzie można skorzystać z programu rolno-środowiskowego, z działania - ochrona wód i gleb. Polega to na uprawie poplonów i wsiewek, które woruje się na wiosnę. Na dzień dzisiejszy jest to jedyne działanie z którego można skorzystać, oprócz rent strukturalnych. Informacje te można uzyskać bliżej w ODER, albo w Związku Kółek Rolniczych, gdzie również można skorzystać z pomocy w sprawie odzyskania różnicy podatku Vat z 7-22 % w budownictwie mieszkaniowym po wejściu do Unii Europejskiej. Pani K. Chojnowska poinformowała, że Krajowy Związek Kółek Rolniczych w porozumieniu z biurem prawniczym utworzył stronę internetową: www. rolnikpolski.pl. Koszt korzystania z tej strony będzie wynosić będzie ok. 10 zł miesięcznie. Rolnik będzie mógł zadać dwa pytania o szerokim znaczeniu.

- Pan Jaworowski Jan: dokładnie za jaki okres będzie można skorzystać ze zwrotu różnicy podatku VAT?

Pani K. Chojnowska odpowiedziała, że od pierwszego maja 2004 r. Wniosek o zwrot różnicy podatku VAT składa się raz w roku i  trzeba dołączyć do niego tytuł prawny do mieszkania. 

- Pan Jaworowski Jan poprosił Panią Wójt o kilka słów na temat lekarza.

Pani Wójt odpowiedziała, że prawdopodobnie Lekarz będzie przyjmował od kwietnia, na razie zastępują Go koledzy.

- Pan Święcki Stanisław: chodzi mi o folie po kiszonkach, może żeby zorganizować jakiś wspólny ich wywóz.

Pani Wójt odpowiedziała, że każdy ma obowiązek składowania odpadów w Czerwonym Borze. Pani Wójt powiedziała, że pomysł Pana Świeckiego jest dobry, np. rolnicy mogą ustalić termin wywozu odpadów z  Gospodarką Komunalną w Zambrowie.

- Pani Kruszewska Barbara: czy gmina mogłaby zakupić agregator?

Pani Wójt odpowiedziała, że na dzień dzisiejszy nie ma rozeznania w tej sprawie, ponieważ nie było to dokuczliwe. W związku z tym zastanowimy się nad tym tematem.

Pani Wójt zaproponowała wspólny wyjazd radnych, sołtysów, pracowników UG do Wilna dnia 6-7 maja br. Koszt wyjazdu wyniesie ok. 120-150 zł. Pani Wójt poprosiła o szybkie decyzje w tej sprawie, ze względu na krótki termin.

- Pan Długoborski Andrzej poprosił, że jak będzie na terenie gminy geodeta, to żeby przy okazji zmierzył drogę w Ćwikłach Krajewo, ponieważ jest to ważne dla rolników przy dopłatach bezpośrednich.

Pani Wójt powiedziała, że będzie o tym pamiętać.

Więcej spraw nie poruszano.

 

Ad. 10

Przewodniczący podziękował wszystkim obecnym i zamknął obrady XXV sesji Rady Gminy.

 

 

     Protokolant                                                                            Przewodniczący Rady

 

 Danuta Niewińska                                                                 Ryszard Albin Kołakowski

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2006-10-23

Data modyfikacji: 2006-10-23

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2006-10-23