ptotokół Nr III/10 z dnia 30.12.2010 r

Protokół Nr III/10

Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne

odbytej w dniu 30 grudnia 2010 r.

 

Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:00W Sesji udział wzięło 13 radnych. Nieobecni Radni Kołakowski Michał Łukasz i Konarzewski Mirosław-usprawiedliwieni (lista obecności: załącznik Nr 1).

 

Porządek posiedzenia:

1.    Otwarcie sesji.

2.    Przyjęcie porządku obrad III Sesji Rady Gminy.

3.    Przyjęcie protokołu  obrad II Sesji Rady Gminy z dnia 03 grudnia 2010 r.

4.    Interpelacje i zapytania radnych.

5.    Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.

6.    Podjęcie uchwał w sprawach:

                a/ zmian w budżecie gminy,

                b/ ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy,

                c/ wyznaczenia przedstawiciela do Zambrowskiego Związku Gmin,

                d/ sposobu sprawowania pogrzebu przez Gminę Kołaki Kościelne,

                e/ zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady – Komisji Finansów i Rozwoju 

                   Gospodarczego i Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych na 2011 r.,

                f/ zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2011 r.,

                g/ planu pracy Rady Gminy Kołaki Kościelne na 2011 r.

7.    Wnioski i oświadczenia radnych.

8.     Sprawy różne.

9.    Zamknięcie posiedzenia.

 

Ad. 1

Obrady III Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Panią Wójt, Panią Skarbnik, Panów i Panie radnych i sołtysów (zał. Nr 2).

Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi wystarczające kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. 2.

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad III sesji Rady Gminy i zapytał, czy są jakieś uwagi czy inne propozycje. Innych propozycji i wniosków nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad uważa się za przyjęty.

 

Ad. 3.

Następnym naszym punktem będzie przyjęcie protokołu obrad II  sesji Rady Gminy z dnia 3 grudnia 2010 r. Protokół zawsze jest wyłożony do wglądu. Zapytał, czy są jakieś uwagi odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół uważa się za przyjęty.

 

Ad. 4.

Radni nie składali interpelacji i zapytań.

 

 

Ad. 5.

W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami (Zał. Nr 3).

 

Ad. 6.

a) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie wyjaśnień do uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy.

Pani Wójt – koniec roku to jest porządkowanie budżetu. Budżet planowany na początku nigdy nie jest identyczny, jak ten który kończymy. W ciągu roku zmieniają się dochody i wydatki. Chcę poinformować, że na koncie gminy po zapłacenia wszystkich należności przechodzimy w rok przyszły z kwotą ok. 250 tys. zł. To nam zabezpiecza wszystkie należności, które ewentualnie w styczniu trzeba będzie zapłacić. Nie ma krachu. Gmina jest nie zadłużona, nie ma różnych zobowiązań, które wynikałyby z ustaw, czyli nie są płace niepozapłacane, energia elektryczna, czy ZUS, czy Urząd Skarbowy. Bilans jest pozytywny i nie musimy zaciągać na bieżące wydatki w tej chwili i zobowiązania na przyszły rok kredytu, bo to nam zabezpiecza wszystko. To porządkowanie budżetu polega na tym, że tam gdzie środki zostały, to przesuwamy, lub ze wzrostu dochodów pokrywamy bieżące rzeczy, czy w oświacie, czy na umowach różnych a to co pozostało w różnych działach przejdzie jako wolne środki na rok następny. Podkreślić należy, że początkowy budżet, to był szkielet ryby, że później trzeba było cały czas dokładać.

Następnie Pani Skarbnik omówiła szczegółowo projekt zmian proponowanych na koniec roku.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:

- za – 12 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 4).

Na sesję przybyła radna Anna Kulesza.

b) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie tej sprawy, jak to wygląda.

Pani Wójt – są przepisy które regulują wynagrodzenie Wójta, a jest to ustawa o pracownikach samorządowych oraz przepisy regulujące poszczególne składniki wynagrodzenia, które powinna zawierać uchwała. Uchwała była szczegółowo omawiana na poszczególnych Komisjach. Jeśli chodzi o moje wynagrodzenie, to miałam zawsze regulacje a nie podwyżki, bo miałam regulowaną do najniższych poborów wynikających z tabeli i na dzień dzisiejszy zarabiałam do ręki 5.300 zł do ręki i nie chcę regulacji w roku, bo zwykle to były regulacje wynikające z przepisów i nigdy nie prosiłam o podwyżki, bo nie była nas stać. Dziękuję.

Przewodniczący Rady poprosił o opinię poszczególnych Komisji.

Przewodnicząca Komisji Finansów przedstawiła proponowaną wysokość wynagrodzenia Wójta z podwyżką 7%.

Przewodniczący Komisji Oświaty Pan Andrzej Długoborski przedstawił wysokość wynagrodzenia Wójta zaproponowaną na Komisji Oświaty w wysokości 6 tys. zł. netto i to jest propozycja Komisji Oświaty. Tak jak powiedziała Pani Wójt, że nie ma regulacji corocznych, nie ma nagród, więc wydaje mi się, że ta podwyżka w tej wysokości jest adekwatna. Taka jest propozycja Komisji Oświaty.

Pani Wójt – moja propozycja była, żeby nie czuć się żenująco, że co roku jest regulacja         płac Wójta, to właśnie o te 300 zł, które zabezpieczyły by przez całą kadencję i byśmy do tematu nie wracali, i do tematu byśmy nie wracali, ale przepraszam, bo 6 tys. to jest trochę dużo, do tej pory miałam 5.300 zł i o 300 jak mi pójdzie w górę, to będę bardzo usatysfakcjonowana. 6 tys. to są spore wydatki miesięczne i prosiłabym, żebyście się Państwo z tego wycofali, bo chodziło mi o to, żeby co roku nie wracać do tematu i na cała kadencję temat zamknąć.

Pan Długoborski Andrzej – ja myślę, że będzie jeszcze głosowanie, to było zdanie naszej Komisji i to dzisiaj publicznie powiedziałem i z tego się nie wycofuję, bo uważam że to nie jest podwyżka za duża, porównując do innych samorządów i podtrzymuję swoje zdanie o podwyżce do 6 tys. zł. netto. Co Wysoka Rada podejmie, to już inna sprawa.

Pan Krzysztof Misiewicz – przewodniczący Komisji Rewizyjnej – my też ustaliliśmy podwyżkę na 7% i przy tym zostajemy.

Innych propozycji nie zgłoszono.

Przewodniczący Rady powiedział, że będziemy głosować teraz projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta z propozycją podwyżki 7%, proszę o głosowanie:

- za – 10 głosów,

- przeciw – 3 głosy (Długoborski Andrzej, Kulesza Anna, Konopka Jolanta)

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy została przyjęta przy trzech głosach przeciwnych (Zał. Nr 5).

 

c) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie tematu.

Pani Wójt omówiła zasady wyznaczenia przedstawiciela Gminy do reprezentowania w Zambrowskim Związku Gmin. Projekt uchwały był dyskutowany na poszczególnych Komisjach i był wskazany przedstawiciel. Zwyczajowo Gminę w tych sprawach reprezentował Przewodniczący Rady Gminy. Powiem jeszcze, że członkowstwo naszej Gminy w Zambrowskim Związku Gmin ściśle wiąże się z budową zakładu przetwarzania odpadów stałych, jesteśmy członkami, nie mniej jednak Gmina Kołaki, a ściślej mówiąc Wójt Gminy Kołaki i Wójt Gminy Czyżew, we dwie Panie prosiłyśmy o przeanalizowanie na nowo i podpisanie nowego porozumienia zawartego z Miastem Zambrów, ponieważ na dzisiejszy dzień nie bardzo wiemy jakie z tego tytułu będziemy czerpać, jako Gmina mieszkańcy zyski. Związek Zambrowskich Gmin miał służyć i powstał dlatego, żeby to wysypisko miało służyć właśnie do tego, żeby pozyskiwać środki. W między czasie środki unijne można było zdobyć tylko na obszar zamieszkały tylko przez 150 tys. mieszkańców. W związku z powyższym Burmistrz Miasta Zambrów zawierał porozumienia już z poza Zambrowskiego Związku Gmin z innymi gminami. W ten sposób te gminy przynależąc jakby w ten sposób do celu realizacyjnego nie wniosły, jak na dzień dzisiejszy żadnej składki, nie mają też jakby zobowiązań wobec tego Związku, a rodzi się taka myśl, że będą korzystać z naszego wysypiska. Nasze składki szły jak do tej pory, nie były takie wielkie, ale wstrzymałam składkę w tym roku oraz wstrzymujemy w budżecie, choć mamy zarezerwowane w przyszłym roku 180 tys. naszego udziału. Zwróciłyśmy uwagę we dwie, że musimy wiedzieć, czy w związku z tym, że tak mocno partycypujemy i nasz koszt przyjęcia kiedykolwiek tony śmieci będzie inny niż tych gmin, które nigdy nie uczestniczyły udziałowo ze środkami. Bo jeśli nie, to również dzisiaj mamy różne propozycje, i tak Miastkowo również podpisuje różne porozumienia bez pieniędzy, a nie jest to daleko, i jeśli chodzi o Czerwony Bór a Miastkowo, to dzisiaj nikt nie może zagwarantować że tam tona śmieci nie będzie 100 zł a w Zambrowie 200 zł. mimo naszego udziału. Trzeba się mocno zastanowić, jak z tym porozumieniem jeszcze zawalczyć, bo dopóki nie poszły pieniądze, to porozumienie może być.

Dobrze by było, jakby ten przedstawiciel został wybrany dzisiaj, bo jak będzie Walne Zgromadzenie i rozliczenie starego budżetu w styczniu, to byłoby nas już dwoje do dyskusji, bo jest to ważna sprawa dla gmin wbrew wszystkiemu. Wiemy, że sami nie poprowadzimy wysypiska i trzeba być w jakiejś spółce, bo do dotowania tej inwestycji zostaje kilka gmin a dochodzą inne, które nie partycypują.

W projekcie uchwały przez poszczególne Komisje został zaakceptowana osoba Pana Przewodniczącego rady Pana Bogdana Józefa Dąbrowskiego, jako przedstawiciela.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie wyznaczenia przedstawiciela do Zambrowskiego Związku Gmin i poprosił o głosowanie:

- za – 13 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyznaczenia przedstawiciela do Zambrowskiego Związku Gmin została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 6).

 

d) W tym Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie sposobu sprawowania pogrzebu przez Gminę Kołaki Kościelne.

Pani Wójt powiedział, że to wynika z ustawy o cmentarzach i chowaniu osób zmarłych i omówiła regulacje zawarte w tej uchwale.

Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie sposobu sprawowania pogrzebu przez Gminę Kołaki Kościelne i poprosił o głosowanie:

- za – 13 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie sposobu sprawowania pogrzebu przez Gminę Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).

 

e) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Przewodniczących Komisji Finansów i Rozwoju Gospodarczego i Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych o przedstawienie planów pracy swoich Komisji.

Plany pracy Komisji przedstawili przewodniczący komisji Pani Bożena Władysława Jaworowska i Pan Andrzej Długoborski.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad uchwałą w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady:

- za – 13 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).

 

f) W tym punkcie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Krzysztof Waldemar Misiewicz przedstawił plan pracy Komisji Rewizyjnej.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad uchwałą w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej:

- za – 13 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 9).

g) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie planu pracy Rady Gminy przez pracownika obsługującego Radę Panią Dąbrowską Hannę, która przedstawiła plan pracy Rady.

Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.

Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad uchwałą w sprawie planu pracy Rady Gminy:

- za – 13 głosów,

- przeciw – 0 głosów,

- wstrzymało się – 0 głosów.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie planu pracy Rady Gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).

 

Ad. 7.

W tym punkcie radni nie składali wniosków i oświadczeń.

 

Ad. 8.

W sprawach różnych Pani Wójt powiedział, że ustawa o finansach publicznych obligatoryjnie nakłada obowiązek uchwalenia budżetu na rok przyszły do końca grudnia, w szczególnych przypadkach do końca stycznia. Natomiast w sytuacji wyborów jest prolongata terminu do końca lutego, jest to czas uznany już ustawowo, stąd też projekt budżetu Wysokiej Radzie przedłożę w styczniu i inne uchwały około budżetowe, około połowy stycznia. Pierwsze czytanie projektu budżetu było.

Następna rzecz o której nie mówiłam celowo między sesjami, bo to jest temat dosyć ważny dla pewnej grupy osób, ale chodzi mi o nasze mienie, które zostało z mocy wyroku sądowego, już prawomocnego zwrócone gminie, powinniśmy uregulować Pani Jarząbek pieniążki za sprzedaną działkę, to co sprzedawaliśmy w trybie bezprzetargowym. Sąd uznał, że powinno to się odbyć w przetargu. To jedna kwestia. Druga to, że Pani Jarząbek złożyła do Wójta Gminy o dzierżawę tego majątku. Jeśli chodzi o okres trzech lat, Wójt podejmuje decyzję sam, w jakiej kwocie i zgodnie z przepisami z opłata wydzierżawia, jeżeli miałoby to być na więcej jak trzy lata, czyli okres dłuższy, wtedy potrzebna jest zgoda Rady. Oczywiście jest też i druga strona, czyli Pan Jan Zaniewski, który kwestionował sprzedaż, i to na jego wniosek toczyło się postępowanie sądowe i był taki wyrok sądu, już apelacyjnego, bo to się odbyło również w Sądzie Okręgowym, rości jakby tutaj nadzieję, że zostanie to inaczej podzielone i zostanie to jemu sprzedane, czy w trybie przetargowym czy bez. Dla mnie to byłby dalej tryb przetargowy i absolutnie nie mógłby tego uzyskać Jan Zaniewski, jak byśmy nawet podzielili ten ozorek, przy nich zostawiając, bo w szczycie byłoby sąsiedztwo Pani Jarząbek. Myślę, że Sąd tego nie brał pod uwagę, nie było tłumaczenia, chcieliśmy żeby skierował tę sprawę do Trybunału, że nie może ingerować Sąd, bo to jest sprzeczne z zasadami demokracji samorządowej, że nagina, bo były podobne przypadki, jak podatki od mieszkań, gdzie uznano, że Rada Gminy ma prawo zaniechać poboru tego podatku, a też narzucano nam od początku, że nie ma takiego uprawnienia. I tutaj była wola Rady przecież, była uchwała Rady o takim sposobie sprzedaży, a nie mniej jednak prawomocnym wyrokiem to zostało złamane.

Przygotowywane są oczywiście materiały w różnych kierunkach i co do tego prawnicy się wypowiadają, bo każde postępowanie, to jest zagrożenie kosztów gminy, bo takie postępowanie sądowe już było i w procedurze sądowej przegrane, to są koszty gminy. Wszystkie procedury w tej chwili trwają i myślę, że podobny projekt uchwały zostanie w styczniu przedłożony.

Ponadto powiem że jest zima duża i na dzień dzisiejszy wydałam tylko dwa polecenia odśnieżenia we Wróblach i w Czachach. Powiem, że rozwarł się worek na to, kto ile i kiedy odśnieża, i to co powiedziałam na ostatniej sesji, że trzeba ustalać, to jest to żelazna zasada, że się dzwoni i ustala z Wójtem, że dzisiaj jest potrzeba odśnieżenia, czy nie. Bo jeśli ktoś sam odśnieża, to odśnieża. Jeżeli ja nie uzgadniam z sołtysem i nie dzwoni ktoś z Urzędu, tzn. że ktoś sam sobie odśnieża. Ale dopóki nie ma głosu z Urzędu i nie uzgadnia z sołtysem odśnieżania i nie ma takiej rozmowy, to nie płacimy. Dzisiaj trzeba będzie odśnieżać, jak ustanie trochę padać, bo nie ma co w tej chwili ruszać z odśnieżaniem. Jeśli Państwo nie radzicie już tymi sposobami, to w gotowości jest Pan Żebrowski, to proszę zgłaszać, bo ma większy sprzęt.

Jeżeli ktoś miałby jeszcze pytania, to proszę. Dziękuję.

Przewodniczący Rady poprosił radnych lub sołtysów o zabieranie głosu.

Pani Jarząbek – mieszkaniec gminy – czy w sprawie dzierżawy będzie dzisiaj podjęta decyzja, czy mam czekać na następną sesję.

Pani Wójt – myślę, że powiedziałam wszystko w sprawie dzierżawy.

Pani Jarząbek – czy Rada się przychyli do tego.

Pani Wójt – a skąd ja wiem, czy Rada się przychyli, bo to jest proces, który naprawdę trwa i są dwie strony w konflikcie i tego nie można tak sobie, bo moje stanowisko Pani zna. Ja przygotowuję całą procedurę, ale nie mogę też gminy narazić, że dzisiaj po cichu przegłosujemy. Ja mogę z Panią zawrzeć na trzy lata umowę dzierżawy, a Rada po Komisja i po wszystkich za i przeciw przegłosuje. Za Panią przemawia studnia, że Pani ją użytkuje i inne rzeczy. Ale trudno, ja się już nie zobowiążę, bo myślę, że jako Wójt zrobiłam krok naprzód i pozwoliłam w procedurze tej decyzji przejść, a jak wyszło tak jest. Każda ze stron miała swoje pięć minut, żeby się wypowiedzieć. Pani wie – proces jest przegrany, koszty są, musimy pozwracać, nie można teraz zrobić tak szybko, a później ktoś zarzuci, że on też nie wiedział. Jeśli Rada ma podjąć decyzję, że Pani tę dzierżawę można zrobić na więcej, niż trzy lata, to musi być ogłoszenie i inne procedury, to nie ma znaczenia, ale ma to być porządnie, żeby tego później w sądzie nikt nie złamał, a właśnie tak jest przygotowywane, bo ja nie zaniechałam i na jednej Komisji była dyskusja nawet na ten temat. Dziękuję.

Pan Krzysztof Misiewicz – czy można wiedzieć, jak to wygląda w tej chwili, bo żeśmy podejmowali w poprzedniej kadencji decyzję, że mogą te strony kupić to, tak było podjęte.

Pani Wójt – procedura od początku, wróciliśmy do punktu wyjścia, jakby sprzedaży nie było, tylko gmina została z kosztami. Tak się stało, jak się stało. Nie będę tłumaczyć tego, bo to jest 30 lat zaszłości, i mieliśmy nadzieję, że sąd nie będzie ingerował w samorząd. To dzisiaj mamy taka sprawę podobną z budową boisk „Orlików”, to wiecie z telewizji, i dobrze, że nie podjęłam decyzji o budowie takiego boiska. A ile się nasłuchałam, że nie buduję „Orlika” i tak samo jest z tą sprawą.

 

Ad. 9.

Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady III sesji Rady Gminy, jednocześnie zapraszając na wspólny opłatek.

 

 

         Protokolant                                                                     Przewodniczący Rady Gminy

 

     Hanna Dąbrowska                                                                Bogdan Józef Dąbrowski

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2011-12-01

Data modyfikacji: 2011-12-01

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2011-12-01