IV/20/07 z 26.02.2007r.

UCHWAŁA NR IV/20/07
RADY GMINY KOŁAKI KOŚCIELNE

 

z dnia 26 lutego 2007 r.

 

 zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2016.

 

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu         w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231, Nr 167, poz. 1372, z 2003 r. Nr 80, poz. 719 i Nr 122, poz. 1143, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 99, poz. 1001, Nr 152, poz. 1597 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 23, poz. 186, Nr 132, poz. 1110, Nr 155, poz. 1298 i Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 171, poz. 1225, Nr 220, poz. 1600) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii1) (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz. 826, z 2007 r. Nr 7, poz. 48) uchwala się, co następuje:   

§ 1. W uchwale Nr XXIV/121/05 Rady Gminy Kołaki Kościelne z dnia 30 grudnia           2005 r. w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2016 wprowadza się następujące zmiany:

1) § 2 otrzymuje niniejsze brzmienie:

“§ 2. Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007, stanowiący integralną część Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2016, w brzmieniu określonym w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały”;

2) dodaje się załącznik Nr 3 – Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Kołaki Kościelne na rok 2007, w brzmieniu określonym w niniejszej uchwale.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Ryszard Albin Kołakowski

Załącznik Nr 2

do Uchwały Nr IV/20/07

Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 26 lutego 2007 r.

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2007.

 

§ 1. 1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Kołaki Kościelne, zwany dalej Gminnym Programem opiera się na:

1) znowelizowanej ustawie z dnia 26 października 1982 roku, o wychowaniu w trzeźwości i    przeciwdziałaniu alkoholizmowi, z późniejszymi poprawkami, która m.in.:

- określa zadania gminy oraz sposoby ich realizacji,

- nakłada na samorząd gminny, na równi z organami władzy i administracji państwowej, obowiązek kształtowania polityki alkoholowej,

- tworzy podstawy systemu prawnego, na którym ma się opierać działalność władz lokalnych, w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;

2) Narodowym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2006-2010, który stanowi ramę działań dla samorządu gminnego;

3) analizie i diagnozie stanu sytuacji w gminie, w zakresie problemów alkoholowych za   2006 rok, a w szczególności:

a) występowania problemów związanych z nadużywaniem alkoholu, uwzględniając:

- ilości osób uzależnionych,

- ilości osób podejmujących leczenie w 2006 roku,

- ilości rodzin cierpiących na skutek nadużywania alkoholu,

- ilości osób objętych bezpośrednią pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

- ilości dzieci, z rodzin z problemem alkoholowym, które korzystają z różnych form

pomocy,

b) stanu funkcjonowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych, uwzględniając:

- ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia poza       miejscem sprzedaży,

- ilość punktów sprzedaży napojów alkoholowych, przeznaczonych do spożycia w       miejscu sprzedaży,

- ilość punktów sprzedaży piwa.

3. Rada Gminy ustala, w drodze uchwały, dla terenu gminy liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży (art. 12 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

4. Rada Gminy ustala, w drodze uchwały, zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych (art. 12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

5. Liczba punktów sprzedaży, o których mowa w ust. 3, oraz usytuowanie miejsc sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych, o których mowa w ust. 4, powinna być dostosowana do potrzeb ograniczania dostępności alkoholu, określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 12 ust. 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

6. Celem ograniczenia dostępności do alkoholu, określa się zasady dystrybucji alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem następujących aspektów:

a) nie sytuowania punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w najbliższej okolicy zagospodarowanych placów zabaw, placówek, których działalność jest skierowana do dzieci i młodzieży, a także w najbliższej okolicy obiektów kultu religijnego,

b) uwzględniania danych z monitorowania problemów alkoholowych, określających obszary na których występują negatywne zjawiska, związane ze spożywaniem napojów alkoholowych,

c) zakazu łączenia sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do konsumpcji w miejscu lub poza miejscem sprzedaży ze sprzedażą hurtową napojów alkoholowych,

d) wydawania zezwoleń na okresy ustawowo najkrótsze,

e) systematycznego informowania i edukowania podmiotów korzystających z zezwoleń o zasadach obowiązujących przy sprzedaży napojów alkoholowych,

f) prowadzenia skutecznej kontroli przestrzegania zapisów ustawy przez podmioty sprzedające napoje alkoholowe, a w szczególności w zakresie przestrzegania warunku nie sprzedawania alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym,

g) podejmowania interwencji w związku z działaniami mającymi charakter reklamy lub promocji napojów alkoholowych.

7. Zasad ograniczenia dostępności do alkoholu nie narusza się, gdy zmiana liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wynika z rozwoju poszczególnych obszarów gminy.

§ 2. 1. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest podstawowym dokumentem określającym formę realizacji działań profilaktycznych na terenie gminy, zmierzających do zapobiegania powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszenia tych, które aktualnie występują.

2. Podstawowe cele Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:

1) zapobieganie powstawaniu nowych problemów dotyczących spożywania i nadużywania alkoholu oraz dążenie do zmniejszenia tych, które aktualnie występują;

2) stałe poszerzanie wiedzy wśród młodzieży i dorosłych w zakresie skutków spożywania alkoholu;

3) wspomaganie działalności instytucji oraz osób fizycznych zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych.

3. Zadania Programu:

1) zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu. Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

a) udzielanie informacji osobom uzależnionym od alkoholu o możliwościach podejmowania profesjonalnej terapii oraz wskazanie tym osobom ośrodków lub zakładów zajmujących się lecznictwem odwykowym,

b) wsparcie finansowe instytucji udzielających pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu w szczególności realizujących program terapii poszpitalnej,

c) finansowanie kosztów powołania biegłych orzekających w przedmiocie uzależnienia od alkoholu,

d) finansowanie kursów i szkoleń specjalistycznych dla członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w celu podnoszenia ich kwalifikacji,

e) zwrot kosztów przejazdu dla osób uczestniczących w leczeniu i spotkaniach tzw. ,,grup wsparcia”,

f) zwrot kosztów przejazdów służbowych dla członków GKP i RPA;

2) udzielanie rodzinom w kórych występują problemy alkoholowe pomocy prawnej i psychospołecznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

a) udzielanie informacji o aktualnie działających telefonach zaufania,

b) prowadzenie i finansowanie działalności  edukacyjnej poprzez rozprowadzanie ma materiałów informacyjnych (ulotki, poradniki, broszury) dotyczących problemów i uzależnień od alkoholu, skutkach spożywania alkoholu oraz możliwościach pomocy w tym zakresie,

c) organizowanie pomocy rodzinom osób uzależnionych od alkoholu, poprzez współpracę z Ośrodkiem Pomocy Społecznej, w zakresie udzielania pomocy materialnej,

d) podejmowanie działań interwencyjnych przez Gminną Komisję Profilaktyki                      i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy współudziale policji i pracowników pomocy społecznej, mobilizujących osoby uzależnione od alkoholu do podejmowania dobrowolnego leczenia;

3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działalności na rzecz dożywiania dzieci, uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych. Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

a) organizowanie oraz dofinansowanie rożnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież, w ramach zajęć pozalekcyjnych,

b) finansowanie kolonii i obozów socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym,

c) finansowanie szkolnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,

d) propagowanie szkodliwości picia oraz nadużywania alkoholu poprzez udział młodzieży w różnego rodzaju konkursach o tematyce alkoholowej,

e) dofinansowanie imprez środowiskowych zawierających w swoim scenariuszu programy profilaktyczne i promujące zdrowy styl życia;

4) wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych. Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

a) stworzenie atmosfery przychylności i wsparcia dla lokalnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych,

b) wspieranie, przez dofinansowywanie, działalności placówek lecznictwa odwykowego oraz współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem  Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Łomży oraz Ośrodkiem Kuratorskim przy Sądzie Rejonowym w Zambrowie prowadzącymi działalność w zakresie zapobiegania i zwalczania skutków alkoholizmu i innych patologii,

c) prowadzenie działań mających na celu rozwiązywanie problemów alkoholowych poprzez współdziałanie z Pełnomocnikiem Wojewody ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

5) podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131                                        i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.            W przypadku naruszenia zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim oraz zakazu promocji lub reklamy napojów alkoholowych, sporządzenie wniosku o wszczęcie dochodzenia poprzez Policję oraz sporządzenie aktu oskarżenia do sądu I instancji.               W przypadku, gdy akt oskarżenia sporządza Policja, akt taki powinien być zatwierdzony przez gminę;

6) wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej:

a) przeznaczenie dotacji na pierwsze wyposażenie centrum integracji społecznej,

b) wspieranie centrum w działalności statutowej.

§ 3. 1. W Kołakach Kościelnych działa Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (GKPiRPA), powoływana na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

2. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Kołakach Kościelnych:

a) środki finansowe, związane z działalnością Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pochodzą z budżetu gminy Kołaki Kościelne, przeznaczonego na realizację zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

b) wynagrodzenie Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ustala się w następujący sposób:

- przewodniczący Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzyma wynagrodzenie miesięczne w wysokości – 200,00 zł,

- pozostali członkowie Komisji – za każdy udział w pracach Komisji - otrzymają wynagrodzenie w wysokości – 100,00 zł.

§ 4. 1. Postanowienia końcowe:

1) przedstawiony Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje działania, które są nakierunkowane na zmiany postaw dzieci i młodzieży, a także na pomoc ludziom z problemem alkoholowym i ich rodzinom;

2) na realizację zadań zawartych w Programie planuje się pozyskać w roku 2007 środki finansowe w kwocie 15 000,00 zł. Są to opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Ze środków tych planuje się przeznaczyć kwoty pieniężne na:

- wynagrodzenia członków komisji: 4 000,00 zł,

- wynagrodzenie bezosobowe (umowy zlecenia, wynagrodzenia za prelekcje, odczyty itp.) i wynagrodzenia przewodniczącego GKPiRPA: 6 000,00 zł,

- zakup materiałów do organizacji imprez profilaktycznych: 2 000,00 zł,

- finansowanie lub dofinansowywanie obozów socjoterapeutycznych i innych form spędzania wolnego czasu, dla dzieci z rodzin, w których występuje problem uzależnień: 2 800,00 zł,

- delegacje członków GKPiRPA: 200,00 zł;

3) kwoty powyższe mogą ulec zmianie w ciągu roku, zależnie od pozyskanych środków;

4) realizacja zadań przedstawionych w Programie, odbywała się będzie poprzez ścisłą współpracę Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodka Pomocy Społecznej, dyrektorów szkół oraz Policji.

5)  Odpowiedzialny za realizację Programu jest Wójt Gminy.

Przewodniczący Rady

Ryszard Albin Kołakowski

 

Załącznik Nr 3

do Uchwały Nr IV/20/07

Rady Gminy Kołaki Kościelne

z dnia 26 lutego 2007 r.

 

GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII W GMINIE KOŁAKI KOŚCIELNE NA ROK 2007

 

§ 1. Postanowienia ogólne.

1)  Gmina Kołaki Kościelne podejmuje działania mające na celu: prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej i wychowawczej w szczególności dla dzieci i młodzieży, rozwój edukacji publicznej i szkolenie przedstawicieli różnych zawodów, instytucji i wyspecjalizowanych służb w dziedzinie przeciwdziałania narkomanii a zwłaszcza w zakresie umiejętności wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na prawdopodobieństwo zażywania narkotyków i postępowania z osobami uzależnionymi;

2) użyte w Programie określenia oznaczają:

a) Ustawa – ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

b) Gminny Program – Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii.

§ 2. Celem Gminnego Programu jest:

1) podjęcie wielopłaszczyznowych i interdyscyplinarnych działań mających na celu zapobieganie wszelkim uzależnieniom przez redukcję dostępności i zapotrzebowania na substancje narkotyczne, a przede wszystkim przez pracę profilaktyczną w środowisku lokalnym;

2) stworzenie lokalnego systemu działań profilaktycznych adekwatnego do istniejącej na terenie gminy skali potencjalnego zagrożenia narkomanią w celu wyeliminowania lub przynajmniej redukcji czynników prowadzących do uzależnienia;

3) zainicjowanie długofalowego procesu edukacji społecznej polegającego na systematycznym i rzetelnym dostarczaniu fachowej wiedzy wszystkim podmiotom zainteresowanym tematem zagrożeń związanych z narkomanią i uwrażliwienia na wczesne oznaki uzależnienia oraz informowanie o dostępnych formach pomocy;

4) uświadomienie i pozyskanie społeczeństwa do zasadności prowadzonych kampanii
i przedsięwzięć edukacyjnych i profilaktycznych w przedmiocie uzależnienia od środków odurzających i narkotyków;

5) stworzenie spójnego systemu przeciwdziałania narkomanii poprzez nawiązanie międzyinstytucjonalnej i merytorycznej współpracy różnych instytucji, stowarzyszeń oraz organizacji społecznych m. in. w celu realizacji programów edukacji zdrowotnej, zmierzających do modyfikowania stylu życia, propagowania zdrowia psychicznego, kondycji fizycznej, zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków i innych używek, szczególnie wśród dzieci i młodzieży;

6) wypracowanie wśród dzieci, młodzieży i osób dorosłych racjonalnych postaw wobec narkotyków i innych substancji o działaniu odurzającym poprzez wdrażanie i realizację nowoczesnych programów profilaktycznych;

7) organizowanie alternatywnych miejsc twórczego spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży szczególnie z grup podwyższonego ryzyka.

§ 3. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od narkotyków i osób zagrożonych uzależnieniem.

1) w ramach realizacji programu Gmina Kołaki Kościelne podejmuje różnorodne działania profilaktyczne w oparciu o:

a) działalność Ośrodka Pomocy Społecznej, policji i zakładów podstawowej opieki zdrowotnej,

b) szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze realizujące programy profilaktyczne,

c) współpracę z organizacjami społecznymi, kościołami i związkami wyznaniowymi w zakresie przeciwdziałania narkomanii;

2) działania, o których mowa w pkt 1 obejmują:

a) udzielanie informacji dotyczących możliwości uzyskania specjalistycznej pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom terapii i rehabilitacji w ramach spotkań „pierwszego kontaktu”,

b) zakup i dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów instytucji społecznych takich jak OPS, policja, szkoły,

c) współdziałanie z instytucjami zajmującymi się profilaktyką problemów alkoholowych i pomocą osobom uzależnionym (placówki odwykowe, grupy pomocowe, kuratorzy sądowi, poradnie, placówki oświatowe),

d) prowadzenie szkoleń dla podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym w instytucjach związanych z edukacją i kształceniem zawodowym w zakresie stosowania metody wczesnego diagnozowania i krótkiej interwencji wobec osób nadużywających alkoholu oraz organizacja konferencji dotyczących zdrowotnych skutków spożywania alkoholu.

§ 4. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej
oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

1) organizowanie i prowadzenie w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych na terenie gminy, programów profilaktycznych dla dzieci, młodzieży oraz ich rodziców;

2) prowadzenie konkursów i olimpiad wiedzy o zdrowiu wśród młodzieży;

3) udział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych związanych z profilaktyką narkotykową i rozwiązywaniem problemów społecznych związanych z uzależnieniami;

4) realizowanie warsztatów poprawiających funkcjonowanie społeczno - psychiczne dzieci
i młodzieży – uczenie ich zasad radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi;

5) organizowanie spotkań z osobami mogącymi dać świadectwo swoich własnych traumatycznych przeżyć związanych z uzależnieniem narkotykowym oraz ze znanymi  postaciami cieszącymi się powszechnym szacunkiem i autorytetem, których stanowisko wobec stosowania narkotyków i innych używek jest wyważone i racjonalne;

6) tworzenie warunków do rozwoju organizacji młodzieżowych, kół zainteresowań i innych form działalności pozalekcyjnej, będących korzystną ofertą zagospodarowania czasu wolnego;

7) zakup, opracowywanie i wydawanie materiałów informacyjno – edukacyjnych oraz materiałów do prowadzenia zajęć profilaktycznych i terapeutycznych w szkołach i innych placówkach oświatowych i wychowawczych, upowszechnienie materiałów edukacyjnych o tematyce antynarkotykowej – plakaty, ulotki, informatory, organizowanie promocji filmów i książek;

8) realizowanie informacyjnych programów profilaktycznych dla rodziców;

9) organizowanie i prowadzenie stałego systemu informacji na temat profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z zażywaniem narkotyków i innych substancji o działaniu odurzającym;

10) organizowanie spotkań, szkoleń, prelekcji dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów związanych z narkomanią;

11) przeprowadzenie sondaży i opracowywanie lokalnych diagnoz i ekspertyz pozwalających ocenić aktualny stan problemów i zagrożeń związanych z narkotykami, a także stan istniejących zasobów w sferze ich rozwiązywania oraz efektów dotychczas prowadzonych działań;

12) zorganizowanie i sfinansowanie specjalistycznych szkoleń z zakresu profilaktyki
i rozwiązywania problemów o podłożu narkotykowym, dla pedagogów szkolnych, nauczycieli, wychowawców i psychologów – niezbędnych do prowadzenia pracy profilaktycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą;

13) współorganizowanie szkoleń w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii dla poszczególnych grup zawodowych z terenu gminy: pracowników oświaty, policji, pomocy społecznej, administracji samorządowej;

14) promowanie zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków i innych używek oraz różnych form aktywnego spędzania wolnego czasu poprzez:

a) inicjowanie i organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych,

b) organizowanie atrakcyjnych form czynnego wypoczynku: rajdy i wycieczki krajoznawcze, festyny , biwaki itp.;  

15) realizowanie elementów profilaktyki podczas festynów, imprez organizowanych z okazji Dnia Wagarowicza, Dnia Dziecka, Międzynarodowych Dni Zapobiegania Narkomanii i tym podobnych spotkań;

16) prowadzenie publicznych debat o narkomanii z udziałem przedstawicieli Gminy, nauczycieli i rodziców.

§ 5. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii, udzielanie pomocy społecznej osobom uzależnionym i ich rodzinom.

1) wspieranie działalności stowarzyszeń przeciwdziałających narkomanii, propagujących zdrowy styl życia;

2) udzielanie pomocy organizacyjnej i materialnej organizacjom społecznym, których celem jest krzewienie abstynencji od środków psychoaktywnych, zapewnienie profesjonalnej pomocy terapeutycznej, wspieranie organizacyjne i finansowe instytucji i stowarzyszeń działających na rzecz ochrony zdrowia oraz stwarzających szanse powrotu osób uzależnionych do normalnego trybu życia;

3) współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami kulturalnymi, sportowymi i oświatowymi w zakresie zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz udzielanie im pomocy finansowej dla stworzenia właściwych warunków lokalowych, sanitarnych oraz sprzętowych do prowadzenia tej działalności;

4) prowadzenie działań związanych z integracją społeczną osób uzależnionych od narkotyków mających na celu odbudowanie i podtrzymywanie umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy i zamieszkania;

5) nawiązanie współpracy z policją w celu prowadzenia wspólnych działań profilaktycznych wynikających z ustawy o policji i ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;

6) przeciwdziałanie rozprowadzaniu narkotyków wśród dzieci i młodzieży;

7) dokonywanie stałych i seryjnych kontroli miejsc szczególnie narażonych na działalność dealerów narkotykowych: lokale gastronomiczne, szkoły, place zabaw, dyskoteki, itp.;

8) nawiązanie współpracy ze służbą zdrowia – pomoc merytoryczna dla lekarzy rodzinnych oraz dostarczanie materiałów na temat istoty uzależnienia od narkotyków.

§ 6. Postanowienia końcowe.

1) Gminny Program stanowi element realizowanych przez Gminę Kołaki Kościelne celów polityki społecznej ujętych w Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych;

2) na realizację zadań zawartych w Programie na 2007 r. planuje się środki finansowe z budżetu gminy w wysokości 500 zł;

3) realizacja zadań przedstawionych w Programie, odbywała się będzie poprzez ścisłą współpracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodka Pomocy Społecznej, dyrektorów szkół oraz Policji.

4)  odpowiedzialny za realizację Programu jest Wójt Gminy.

Przewodniczący Rady

Ryszard Albin Kołakowski

 

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Kołaki Kościelne

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2007-03-28

Data modyfikacji: 2007-12-03

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2007-03-28