ptotokół Nr VII/11 z dnia 15.09.2011 r
Protokół Nr VII/11
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 15 września 2011 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:00. W Sesji udział wzięło 15 radnych (lista obecności: załącznik Nr 1).
Ad. 1
Obrady VII Sesji Rady Gminy otworzył Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Panią Skarbnik, Panie i Panów sołtysów (zał. Nr 2). Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi 100% kworum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad VII sesji Rady Gminy i zapytał, czy są jakieś uwagi czy inne propozycje.
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad VII Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad VI Sesji Rady Gminy z dnia 2 września 2011 r.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy.
7. Wnioski i oświadczenia radnych.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Pani Wójt poprosiła o wprowadzenie do porządku obrad, jako punkt 7 projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2011-2014, ponieważ jest to powiązane ze zmianami w budżecie. Następne punkty przesuną się o jeden.
Innych propozycji i wniosków nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o głosowanie nad nowym porządkiem obrad
- za – 15 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad uważa się za przyjęty (zał. Nr 3).
Ad. 3.
Następnym naszym punktem będzie przyjęcie protokołu obrad VI sesji Rady Gminy z dnia 2 września 2011 r. Protokół był wyłożony do wglądu. Zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
Ad. 4.
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
Ad. 5.
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.
Pani Wójt - ostatnia sesja odbyła się 2 września 2011 r., na której podjęto następujące uchwały:
1/ zmian w budżecie gminy,
2/ zgody na zbycie nieruchomości gruntowych, oznaczonych jako działki nr 124/14 i 126/13
położonych w obrębie wsi Ćwikły Rupie w drodze bezprzetargowej,
3/ Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar
Przemocy w Rodzinie na lata 2011-2016.
4/ skargi złożonej przez Pana Kotowskiego Romana – Usługi Transportowe,
5/ odwołania Skarbnika Gminy,
6/ powołania Skarbnika Gminy.
Uchwały te zgodnie z przepisami zostały wdrożone do realizacji, bądź są zrealizowane.
Natomiast złożyłam wniosek o zwołanie dzisiejszej sesji w związku, z tym, jak wspominałam Burmistrz po wielkich różnych dyskusjach w sprawie wspólnej budowy wysypiska śmieci przedłożył nowy projekt porozumienia, które Wójtowie w tej chwili już asygnowali, a wejdzie w życie, jak wszystkie Rady podejmą uchwały i zatwierdzą podpisane porozumienie. W dotychczas funkcjonującym porozumieniu o wspólnej budowie Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów znalazł się punkt, który zabezpiecza nasz wkład, który powinniśmy wnieść na budowę tego wysypiska. Odczytam teraz: „Sprzedaż lub wniesienie do spółki majątku Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w Czerwonym Borze powstałego w wyniku realizacji niniejszego Porozumienia może nastąpić za zgodą wszystkich Gmin Przekazujących lub za zwrotem poniesionych przez nie nakładów wraz z odsetkami” (projekt porozumienia Zał. Nr 5).
To oznacza, że gdyby kiedykolwiek Miasto Zambrów, jako właściciel spółki i tego Zakładu chciało zbyć ten Zakład, co budziło moje cały czas wątpliwości, że gospodarka śmieciowa jest taka intratna i po pięciu latach, kiedy już minie okres unijnej karencji Miasto może stracić i przepadną nasze pieniądze, to gwarantuje ten zapis zwrot majątku, który w tej chwili będziemy wyprowadzać z gminy, a nasz wkład w tym roku wynosi 188 tys., ale obejmuje też wkłady, które do tej pory ponosiliśmy, to około 60 tys. zł. (doprowadzana woda, dokumentacja techniczna i inne czynności). Gdyby Miasto chciało zbyć, to musi uzyskać wszystkich gmin zgodę.
Prośba o dzisiejszą sesję wynikała, również z tego, co wcześniej sygnalizowałam, jutro jest sprawa sądowa i chodzi o to, żebyśmy uniknęli kosztów sądowych, żeby dojść jednak do jakiegoś konsensu, musimy dzisiaj wpłacić, przynajmniej jedną ratę, około 100 tys. zł na budowę tego wysypiska, a był to jeden z moich argumentów do obrony w sądzie, tego, że się nie wpłaca, czyli jeden z argumentów został wytrącony w tej chwili gminie.
Żeby nie pogłębiać to dzisiaj musimy wprowadzić do budżetu gminy możliwość zapłaty i to zaraz, jeśli państwo podejmiecie taką uchwałę. Broniliśmy swego mienia i swoich pieniędzy, a ten zapis zagwarantuje nam zwrot wkładu.
Wczoraj po rozmowie z Urzędem Marszałkowskim napisałam pismo i odłożyłam realizację dwóch małych programów, tzn. nie rezygnujemy z tego, ale to co zapowiadała, że jeśli będę widziała w budżecie niedobór i będziemy musieli się posiłkować innymi źródłami, to wyposażenie remizy i staw przełożyłam na rok przyszły. Nie zrezygnowałam z programów a realizację przełożyłam na 2012 rok. Nie wiemy też jak będzie wyglądała budowa oczyszczalni, na to też trzeba będzie zbierać pieniądze, gdyż jest duże zainteresowanie. Zbieramy wnioski w tej chwili, żeby mieć rozeznanie ile jest chętnych osób. To takie działania były podejmowane poza uchwałami.
Pani Wójt poprosiła o pytania. Pytań nie było. Na tym Pani Wójt zakończyła (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Ad. 6.
W tym punkcie Pani Wójt powiedziała, że zmiany są podyktowane tym, że zdecydowanie wpłacimy swoją należność z pierwszego porozumienia w sprawie wspólnej budowy wysypiska. Powiem wstępnie, że zakładaliśmy dochody ze sprzedaży mienia, w związku z powyższym gdyby się tak zdarzyło, że tego mienia nie zdążymy zbyć, a w tej chwili szacowany jest Ośrodek Zdrowia, żeby zabezpieczyć nasze wpłaty. Tak jak na początku powiedziałam, dzisiaj musimy dokonać wpłaty, idzie ona z budżetu, ale nie będziemy w stanie udźwignąć 100 tys. na początku z własnych dochodów, których nie wykonujemy, a założyliśmy na samym początku sprzedaże. W konsekwencji będziemy musieli się posiłkować się kredytem, który ewentualnie rozłożymy na dwie transze. Zobaczymy czy uruchomimy go w takiej wysokości, jak tutaj zakładamy, bo zależy jak będzie do końca roku postępowała realizacja dochodów, na dzisiaj są zgromadzone środki, żeby wpłacić ratę, a później zobaczymy, co dalej. Teraz poproszę Panią Skarbnik o dokładne przedstawienie zmian w budżecie.
Pani Skarbnik przedstawiła dokładnie wprowadzane zmiany do budżetu (Zał. Nr 6).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Pan Długoborski Andrzej – będziemy głosować zmianę budżetu, ale czy będzie wskazanie na co to.
Pani Wójt – tak, my oczywiście dzisiaj nie uruchomimy tego kredytu, ale zabezpieczamy się tym, jeśli nie będzie wpłat innych, a dzisiaj musimy wpłacić. Wskazujemy w zmiany, ale na razie się wstrzymujemy. I jest to konkretnie pokazane na co, i na inne wydatki nie można tego przeznaczyć, jest to celowe.
Pan Długoborski Andrzej – na jakiej podstawie była ustalana kwota, czy wielkości gminy?
Pani Wójt – wkład gminy został ustalony na podstawie, jakie koszty były poniesione i prognozowane są w przeliczeniu na mieszkańca gminy. Jest to tylko jednorazowy wkład.
Radni nie zgłaszali uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:
- za – 15 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 6).
Ad. 7.
W tym punkcie Pani Skarbnik przedstawiła dokładnie projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2011-2014.
Pani Wójt dodała, że ta uchwała ściśle się wiąże z poprzednią, przedstawia jakie są prognozy na przyszłe lata. Powiem jeszcze, że koszty utrzymania w oświacie wzrosły, od września poszła podwyżka 7% i w takich warunkach nie będziemy funkcjonować już niedługo, na nic w tym roku prawie nie wydajemy, zrezygnowałam z tych programów. W Zaniach będziemy rozmawiać o Edukatorze, co zmniejszy dalsze koszty.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłaszali uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:
- za – 15 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).
Ad. 8.
Radni nie składali wniosków i oświadczeń.
Ad. 9.
W sprawach różnych Pani Wójt powiedziała, że zastanowimy się na szkołą w Zaniach, przedstawiła sytuację związaną z tą szkołą i ogólnie ze szkołą.
Pani sołtys Zanie Konopka Monika – czy jak będzie Edukator, czy jest możliwe, żeby czwarta klasa została w Zaniach?
Pani Wójt – wszystko jest możliwe, wasza wola będzie, a co to za różnica, i tak subwencja jest tu.
Pan Dołęgowski Leszek – od kiedy Edukator?
Pani Wójt – od września przyszłego roku, i czy będzie wasza zgoda, czy nie taki wniosek zaproponuję, bo dalej tak nie może być, innego rozwiązania nie widzę.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady VII sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodniczący Rady Gminy
Hanna Dąbrowska Bogdan Józef Dąbrowski
Metryka strony