ptotokół Nr XII/12 z dnia 19.04.2012 r
Protokół Nr XII/12
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 19 kwietnia 2012 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:50. W Sesji udział wzięło 13 radnych, nieobecni radni Pan Dołęgowski Leszek Józef, Pani Bożena Władysława Jaworowska – usprawiedliwieni, radny Pan Andrzej Długoborski przybył na obrady sesji w trakcie punktu 6a (lista obecności: załącznik Nr 1).
Ad. 1.
Obrady XII Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Panie i Panów sołtysów (zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości (Zał. Nr 3) oraz mieszkańców gminy, którzy nie wpisali się na listę obecności (Pani Żabińska Jadwiga, Pan Kołakowski Tadeusz i Pan Grabowski Marian) (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 12 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XII sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad XII Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad XI Sesji Rady Gminy z dnia 16 lutego 2012 r.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawach:
a/ likwidacji Filii Szkoły Podstawowej w Zaniach Leśnicy,
b/ ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów,
c/ ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę,
d/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/1 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy,
e/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/2 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy,
f/ wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/13 oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/19 położonych w miejscowości Kołaki Kościelne,
g/ wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/18 położonej w miejscowości Kołaki Kościelne.
7. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych za 2011 rok.
8. Sprawozdanie z działalności Biblioteki Publicznej Gminy Kołaki Kościelne za 2011 rok.
9. Sprawozdanie z działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2011 rok.
10. Wnioski i oświadczenia radnych.
11. Sprawy różne.
12. Zamknięcie posiedzenia. (Zał. Nr 5).
Zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi.
Pani Wójt poprosiła o wprowadzenie do porządku obrad punktu – projektu uchwały w sprawie zlecenia realizacji zadania pracy z rodziną Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych i dodatkowy punkt – ocena zasobów pomocy społecznej na 2011 r. dla gminy Kołaki Kościelne. Jeśli chodzi o projekt uchwały, to na dzień posiedzeń Komisji nie było takiej wiedzy o konieczności podjęcia uchwały, w związku z tym, że już dzisiaj jest ostatecznie podjęta decyzja o pozostawieniu dzieci z jednej rodziny w Domu Dziecka. Ta uchwała wyraża zgodę na zawarcie porozumienia między Domem Dziecka a Wójtem w sprawie przekazywania dotacji zgodnie z ustawą o pomocy społecznej na ten cel. Bo tu jest odpłatność. Bardzo proszę, aby Rada przyjęła to do porządku obrad i podjęła taką uchwałę oraz punkt dotyczący oceny zasobów pomocy społecznej na 2011 r. dla Gminy Kołaki Kościelne, odpowiednio pkt 6h i pkt 8 po sprawozdaniu OPS.
Innych propozycji i uwag nie było, więc Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad z wprowadzonymi zmianami:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad XII Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad XI Sesji Rady Gminy z dnia 16 lutego 2012 r.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawach:
a/ likwidacji Filii Szkoły Podstawowej w Zaniach Leśnicy,
b/ ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów,
c/ ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę,
d/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/1 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy,
e/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/2 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy,
f/ wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/13 oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/19 położonych w miejscowości Kołaki Kościelne,
g/ wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/18 położonej w miejscowości Kołaki Kościelne,
h/ w sprawie zlecenia realizacji zadania pracy z rodziną Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych.
7. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych za 2011 rok.
8. Ocena zasobów pomocy społecznej na 2011 r. dla gminy Kołaki Kościelne.
9. Sprawozdanie z działalności Biblioteki Publicznej Gminy Kołaki Kościelne za 2011 rok.
10. Sprawozdanie z działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2011 rok.
11. Wnioski i oświadczenia radnych.
12. Sprawy różne.
13. Zamknięcie posiedzenia.
i poprosił o przegłosowanie porządku z wprowadzonymi zmianami:
- za – 12 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 6).
Ad. 3.
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XI sesji Rady Gminy z dnia 16 lutego 2012 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
Ad. 4.
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
Ad. 5.
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.
Pani Wójt - ostatnia sesja odbyła się 16 lutego 2012 r. z następującym porządkiem obrad, gdzie Wysoka Rada podjęła uchwały w sprawach:
1/ zamiaru likwidacji Filii Szkoły Podstawowej w Zaniach Leśnicy,
2/ określenia warunków odpłatności za pomoc w formie posiłku udzielonego w ramach
programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,
3/ wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych.
Zgodnie z przepisami uchwały zostały wdrożone i realizowane.
Jeśli chodzi o inne sprawy, które chcę przekazać, to cały czas opracowujemy od strony formalno-prawnej, proceduralnej złożony wniosek na gminne przydomowe oczyszczalnie ścieków. Chodzi o to, żeby bezkolizyjnie uzyskać te skrócone pozwolenie na budowę, bo takim jest zgłoszenie, jeśli nie ma sprzeciwu ze strony Starostwa Powiatowego, dlatego też był taki wymarsz w teren i pobieranie od wszystkich mieszkańców oświadczeń, gdzie to było konieczne, jeśli nie było innej możliwości rozwiązania usytuowania studni, co nie oznacza likwidacji studni. Jeśli ktoś ze studni chce pobierać wodę, to wg naszej ewidencji wszyscy państwo pobieracie zaświadczenia, że korzystacie z wodociągu i założyliśmy, że studnie są nieczynne. Czasami te oczyszczalnie były w zbyt bliskiej odległości od studni usytuowane. Pobieramy tylko oświadczenia w sytuacji takiej, jeśli się nie da tego gdzie kol wiek indziej przenieść, dotyczy to również sąsiadów, bo jeśli jest możliwość przeprojektowania czy przeniesienia w inne miejsce, to można nie likwidować studni. Wszystko rozliczymy inwestycją powykonawczą, bo nikt nie jest w stanie dzisiaj przewidzieć, że pójdzie tam 2 metry więcej rurki czy mniej i czy w tym miejscu, w którym zakładamy w projekcie na pewno ta oczyszczalnia będzie usytuowana. Mało tego, zakładamy również, że zmienią się koncepcje zagospodarowania własnych terenów przez użytkowników. Będziemy to indywidualnie podczas budowy rewidować. Jest to tylko potrzebne na pozyskanie zgody Starostwa Powiatowego na akceptację usadowienia formalnego tych oczyszczalni. Jeśli np. posesja jest za mała, a sąsiad nie wyrazi zgody, to niestety taki wniosek nie będzie realizowany. Takich sytuacji może będzie dwie na 370 wniosków, tego dużo nie ma. Zbliżamy się ku końcowi, żeby to wszystko ogromadzić, bo wiemy też, że to jest kwestia tygodnia lub dwóch, kiedy Urząd Marszałkowski zechce, żebyśmy to uporządkowali. Jesteśmy na to przygotowani, żeby w ciągu kolejnych wyznaczonych dwóch tygodni lub miesiąca mieć sprawę uporządkowaną, żebyśmy zdążyli z ty, żeby wniosek, który jest bardzo wysoko oceniony nie przepadł.
Dziękuję. Jeśli Państwo macie pytania, to bardzo proszę.
Pytań nie było.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. (Zał. Nr 7).
Ad. 6.
Na sesję przybył radny Pan Andrzej Długoborski.
a) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Zaniach Leśnicy i powiedziała, że projekt tej uchwały jest pokłosiem uchwały o zamiarze likwidacji Filii Szkoły Podstawowej w Zaniach Leśnicy. Uchwała wcześniejsza została przekazana rodzicom oraz Kuratorowi Oświaty w Białymstoku w celu uzyskania opinii. O ile przekształcenie szkoły i przekazanie bez likwidacji było uzależnione od pozytywnej opinii Kuratora o tyle sama likwidacja nie ma tych znamion, czyli każde uzyskanie opinii nie związuje Rady podjęciem własnej decyzji. Nie mniej jednak Kurator Oświaty w sprawie projektu uchwały o likwidacji wyraził opinię pozytywną, co państwo radni otrzymaliście w materiałach. Poza tym przedmiotem posiedzenia wszystkich Komisji ten projekt uchwały był. Jestem po rozmowie z Panią Prezes Barbarą Kuczałek i teraz po podjęciu tej uchwały będę prosić przedstawicieli rodziców wyznaczonych do rozmów o wspólne konsultowanie i podpisanie porozumienia ze Stowarzyszeniem „Edukator”. Ta uchwała wiąże o tyle Gminę, że na podstawie jej można ruch kadrowy realizować. Wstępnie rozmawialiśmy, że pani Kuczałek zaproponuje nauczycielom obecnie pracującym w tej szkole zatrudnienie, oczywiście na innych warunkach, bo to będzie Kodeks Pracy. Jeśli wyrażą zgodę, to taki warsztat pracy mają przygotowany, natomiast jeśli nie, to będą zatrudnieni nowi nauczyciele. Może z Kołak będą uzupełniali tam godziny, bo nie będzie pełnego zatrudnienia w szkole w Kołakach, związane to jest z reformą wprowadzaną teraz do gimnazjum programów nauczania oraz małą ilością uczniów, wszędzie jest ten deficyt. Po tej uchwale z zespołem, który Państwo wyznaczyliście z rodziców, jest to Pani Zaniewska i Pani Konopka, ja i przedstawiciele „Edukatora”, będziemy konsultować nasze przyszłe porozumienie. Jeśli chodzi o ten projekt uchwały, to wszystko, dziękuję i proszę o podjęcie tej uchwały.
Pan Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji i nie zgłaszali uwag, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Zaniach Leśnicy i poprosił o głosowanie:
- za – 11 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 2 głosy (Kotowski Jacek, Kołakowski Michał).
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Zaniach Leśnicy została przyjęta przy dwóch głosach wstrzymujących się (Zał. Nr 8).
b) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów. Uchwała ta wynika z pierwszej uchwały podjętej, ponieważ nastąpiła likwidacja szkoły, to uczniom zamieszkującym w tym obwodzie powinna Rada Gminy zapewnić dostęp do innej placówki samorządowej i jest to Zespół Szkół w Kołakach Kościelnych. Projekt uchwały omawiany był na wszystkich Komisjach. Jeżeli są pytania, to bardzo proszę.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji i nie zgłaszali uwag, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów i poprosił o głosowanie:
- za – 11 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 2 głosy (Kotowski Jacek, Kołakowski Michał).
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz określenia granic ich obwodów została przyjęta przy dwóch głosach wstrzymujących się (Zał. Nr 9).
c) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Wynika on z zatwierdzonej taryfy zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Rada otrzymała uzasadnienie takiego wniosku i co jest załącznikiem i podstawą do ustalenia takiej taryfy. Podstawą do tego jest ostatnie sprawozdanie za rok obrotowy i to jest w załączniku Nr 1, następnie wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Zał. Nr 2, informacja o ilości i cenie za zakup wody przez przedsiębiorstwo i kalkulacja taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę Zał. Nr 4. Wszystkie koszty, które ponieśliśmy stanowią podstawę do kalkulacji ceny bieżącej. Wstępny projekt przedłożony przez Wójta Gminy pod obrady komisji stanowił, iż cena wody wzrośnie o 8 gr., które wynikało z pewnych założeń do realizacji, jest to podstawa niezbędna, żeby kształtować cenę wody. Na wszystkich komisjach zgodnie wszyscy orzekli, żeby ta cena wody nie wzrosła i założenia nasze należy obniżyć co do inwestowania w hydroforni i żeby cna wody nie wzrosła więcej niż 4 gr. Takie były ustalenia. Przedkładam dzisiaj jakby dwa projekty, ponieważ z zaokrągleń nie wynika żeby tak zaokrąglić i zakładamy, że cena wody wzrośnie 3 gr. lub 5 gr. Ja składam wniosek o wzrost, czyli z ceny 2,59 zł na 2,62 zł. Natomiast jeśli chodzi o odbiorców hurtowych, gdzie zaopatruje się u nas przedsiębiorstwo Łomża zostawiamy w wysokości 3,09 zł, czyli wzrost jest nieco wyższy, niż u odbiorców indywidualnych. Jeśli są pytania, to proszę.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji i nie zgłaszali uwag, więc Przewodniczący przedstawił uchwałę w sprawie w sprawie ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ceną dla indywidualnych odbiorców 2,62 zł, wzrost o 3 gr. i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).
d), e) W tym punkcie Pani Wójt omówiła projekty uchwał w sprawach wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowych. Pierwsze są to działki oznaczone ewidencyjnie jako działka nr 79/1 i działka Nr 79/2 położone w obrębie wsi Czarnowo-Undy. Jest to dawna sołtysówka położona we wsi Czarnowo Undy, która składa się z dwóch działek, dzielonych przez drogę, stąd musi być oddzielna sprzedaż i oddzielna uchwała na każdą działkę. Powiem jak zostały te działki wyszacowane, nie można ich przeznaczyć do trybu bezprzetargowego na poprawienie warunków zagospodarowania, ponieważ mogą stanowić odrębną nieruchomość, którą można zagospodarować. Nieruchomość w Czarnowie Undy, dawna sołtysówka, został na nią sporządzony operat szacunkowy, i ta działka, która ma 30 ar nr 79/1 została wyszacowana na 7.938 zł i działka nr 79/2 na kwotę 4.988 zł. Po dzisiejszej uchwale, jeśli zostanie podjęta, zostanie sporządzony wykaz i te nieruchomości zostaną ogłoszone przez wykaz do sprzedaży i zostanie wszczęta procedura sprzedaży. Jeśli chodzi o przewidywany termin przetargu, wynika on oczywiście z procesu całej procedury, przewiduje się sprzedaż na lipiec. Będą to dwa odrębne przetargi. Będzie to przetarg ustny nieograniczony z postąpieniem 500 zł. Informuję, bo taki zamierzamy zatwierdzić regulamin, jeśli chodzi o ten przetarg. Proszę Pana Przewodniczącego o oddzielne głosowanie, bo są to dwie oddzielne uchwały. Proszę o pytania i uwagi co do tych dwóch działek.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłosili uwag do zbycia nieruchomości w Czarnowie Undy, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/1 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/1 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 11).
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/ położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 79/2 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 12).
f), g) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekty uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/13 oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/19 położonych w miejscowości Kołaki Kościelne. Jest to mieszkanie wraz z łącznikiem i małą działką z tyłu. Zaplanowaliśmy razem sprzedaż z mieszkaniem 58 m2 też nieruchomości niezabudowanej w postaci działki 57m2. Operat szacunkowy opiewa wartość 74.775 zł. Zainteresowanie tym mieszkaniem i działką jest bardzo duże, gdyż dużo osób się o nią pyta. Tu również przetarg nieograniczony ustny. Na komisjach rozmawialiśmy wstępnie o postąpieniu 500 zł, ale są głosy i 1 tys. zł., ale zanim przyjdzie do zatwierdzania regulaminu, to będę informować jak sprawy się toczą.
Druga uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/18 położonej w miejscowości Kołaki Kościelne. To pozostała część, czyli budynek Ośrodka Zdrowia z częścią przyległego placu pozostałego i szacunek tej nieruchomości wynosi 432.800 zł. Rozmawiałam z rzeczoznawcą, skąd wynika taka wielkość, jest to 30 ar. Działka, która stanowi jakąś wartość, natomiast sam budynek, zawsze uważaliśmy, że jest to ze zlasowanej cegły, a okazuje się, że test to bloczek szczelinowy czerwony wysokoklasyfikowany. Jest to też bardzo duża powierzchnia, więc taki wstępnie jest szacunek. Przeznaczamy również ją do zbycia. Jeśli państwo macie jakieś pytania, to proszę. Na posiedzeniu komisji omawiane były obydwa projekty. Jeśli chodzi o głosowanie, należy głosować dwie oddzielne uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłosili uwag do zbycia przedstawionych nieruchomości, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/13 oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/19 położonych w miejscowości Kołaki Kościelne i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/13 oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/19 położonych w miejscowości Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 13).
Następnie Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/18 położonej w miejscowości Kołaki Kościelne i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/18 położonej w miejscowości Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 14).
h) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił kierownika OPS Panią Dorotę Bogdańską o omówienie projektu uchwały w sprawie zlecenia realizacji zadania pracy z rodziną Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych.
Podjęcie tej uchwały wynika z przepisów ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Mamy taka sytuację, że musimy ponosić odpłatność za pobyt dzieci w domu dziecka i chcąc, żeby były zawierane porozumienia, trzeba podjąć stosowną uchwałę, gdyż zapisy ustawy mówią, że pracę z rodziną organizuje gmina lub podmiot, któremu gmina zleciła realizację tego zadania i tu gmina zleca to zadanie Ośrodkowi Pomocy Społecznej. Do chwili obecnej było tak, że gdy dzieci szły do Domu Dziecka, to odpłatność ponosił Powiat, od tego roku zmieniło się i 10% kosztów za każde dziecko ponosi gmina, w kolejnym roku 30% w dalej 50%. Koszt pobytu dziecka wynosi na dzień dzisiejszy 3200 zł. na jedno dziecko.
Pani Wójt – i to jest ten proces, kiedy państwo nie radzi sobie z wieloma zadaniami i w prosty sposób przez ustawy zleca gminie pewne zadania, nie zabezpieczając środków. Jest obecnie troje dzieci i miesięcznie będziemy płacić 1000 zł, co rocznie daje 12 tys. nie zabezpieczając na ten cel środków. Pozostawiam to bez komentarza. Mówię to dlatego, że często walczymy z własnym budżetem, bo giną nam co chwila z budżetu dochody. Wzrastają nam wydatki takie, na które nie mamy wpływu. Na dzień dzisiejszy do budżetu gminy z dochodów państwa w podatkach nie wpłynęło już 60 tys. na dzień dzisiejszy i tak co miesiąc pewnie nie będzie wpływało 20 tys., a przecież kalkulowaliśmy nasze bieżące wydatki w oparciu o dochody. I w ten sposób z budżetu gminy w przeciągu 2-3 lat zginęło 500 tys.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Pan Kuleszczyk Dariusz – sołtys wsi Czosaki Dąb – kto podjął taką decyzję, bo nie znam tych dzieci?
Pani Wójt – sprawą ostateczną jest wychowanie w Domu Dziecka bez względu na to, jakie są koszty i nie Wójt tu podejmuje decyzję, choć w tej chwili Ośrodek Pomocy Społecznej ma duże uprawnienia, co do tego aby kierować takie sprawy do Sądu i wnioskować o umieszczenie, jeśli nie jest zabezpieczona opieka właściwa. Nie wolno nam tych spraw rozstrzygać, bo nie Wójt ani OPS umieszczają dzieci, a Sąd na wniosek pewnych organów. Nie były tam spełnione wymogi zabezpieczenia właściwej opieki wychowania dzieci. One bez względu na to, czy nam się podoba, czy mamy ponosić koszty społeczne w postaci finansowej, to te dzieci maja prawo do godnego wychowania, i nie dyskutujemy, bo Sąd zdecydował po rozpatrzeniu iluś spraw na wniosek wszystkich organów, które miały obowiązek wizytowania rodziny, były to OPS, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Policja oraz Kurator, który przez Sąd został przydzielony tej rodzinie.
To nie jest proces jednodniowy. Różne rzeczy się działy a gmina i urząd nie może być bezczynny i to nie jest widzimisię, było to ostateczne rozwiązanie.
Dalszej dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący przedstawił projekt uchwały w sprawie zlecenia realizacji zadania pracy z rodziną Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zlecenia realizacji zadania pracy z rodziną Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 15).
Ad. 7.
W tym punkcie kierownik OPS Pani Dorota Bogdańska przedstawiła sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych za 2011 r. (Zał. Nr 16).
Pani kierownik powiedziała, że w ub. roku przeprowadzana byłą kontrola w OPS z Wojewódzkiego Urzędu Podlaskiego, jesteśmy zadowoleni, ponieważ kontrola przebiegła prawidłowo. Jedyne zalecenie jakie było, to zatrudnienie pracownika socjalnego oraz odpłatność za pobyt w domu pomocy społecznej. Poza tym żadnych uchybień nie stwierdzono, nie było zalecenia zwrotu żadnych dotacji, gdyż decyzje były podejmowane prawidłowo.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Pan Kołakowski Tadeusz – mieszkaniec Kołak Kościelnych – mam pytanie, jeśli chodzi o pomoc ze strony Stowarzyszenia Ruchu Regionu - czy Pani w jakiś sposób kwestionuje, czy w jakim kol wiek zakresie, bo słyszałem od Pana Turczyńskiego – prezesa Banku Żywności, że rzekomo pomagamy ludziom nieuprawnionym. Chciałbym wiedzieć, może nie w tej chwili, ale w odpowiednim momencie, kto to jest nieuprawniony, bo jeśli pytaliśmy o informację, komu możemy podawać taką żywność, to nie uzyskaliśmy w zasadzie żadnej informacji, chociaż obowiązek taki na ośrodku pomocy zdaje się spoczywa. Natomiast jest odpowiednie pismo w tej sprawie z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Otrzymaliśmy tylko telefony do sołtysów, a po kontakcie z niektórymi z Państwa sołtysów to niestety ta informacja była bardzo lakoniczna i praktycznie żadna. Więc będziemy o to prosić, żeby taką informację uzyskać, powiedzmy w biurze u Pani.
Pani kierownik OPS Dorota Bogdańska – jeśli chodzi o udzielenie Panu informacji tj. Stowarzyszeniu, nas obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych i nie mogę Panu powiedzieć, kto korzysta z pomocy społecznej, mogę powiedzieć, że 33 czy 50 rodzin, ale nie mogę wskazać czy to jest Pani X czy Y.
Pan Kołakowski Tadeusz – ale to nie o to chodzi, przepraszam.
Pani kierownik – mogę skończyć? Jeśli chodzi o potwierdzanie tych list, które Państwo sporządzali, tłumaczyłam Panu na indywidualnych spotkaniach, nie było zawartej umowy pomiędzy Bankiem Żywności a Wójtem Gminy. Gdyby była taka umowa, to jestem osoba kompetentną do zweryfikowania takich list. A w sytuacji, gdy nie jest zawarta taka umowa nie mogę podpisywać, czy dana osoba korzysta, czy nie. Część tych rodzin, które były na tej liście i korzystają z pomocy społecznej, tzn. że tam nie jest źle. Bo jeśli ktoś prowadzi działalność gospodarczą i nie jest zarejestrowany, to nie znaczy że on nie ma dochodów. Niektóre osoby z tej listy przekraczają kryterium dochodowe i taka pomoc nie przysługuje i pod takimi listami nie będziemy się podpisywać.
Pan Kołakowski Tadeusz – na tych listach, które my podajemy z prośbą o podpisanie, czy otrzymuje ktoś pomoc u państwa, czy nie, tam dany obywatel wyraża zgodę swoim podpisem.
Pani Wójt – takiej umowy do chwili obecnej z Bankiem Żywności nie ma podpisanej, ja poprosiłam o spotkanie z Panem Prezesem, które odbyło się w obecności Pani kierownik OPS wczoraj i będzie zawarta stosowna umowa. Natomiast jeżeli będziemy realizować ten program rozprowadzania żywności, która dysponuje Bank, to nie w takim zakresie i nie na takich zasadach jak robi to Stowarzyszenie. Nie kwestionuję, co robi Stowarzyszenie, bo nic mi do tego, ale jeśli ma być to uregulowane naszą umową, to musi się to odbywać inaczej i nie wiem, czy będziemy współpracować, bo niekoniecznie zatwierdzanie list po złożeniu oświadczenia przez danego obywatela, że ma takie a takie dochody, czy ma taką sytuację, taką mam informację od Pana Prezesa, jest konieczność potwierdzania w Ośrodku Pomocy Społecznej. Same złożenie oświadczenie przez osobę, która chce z tego korzystać jest dokumentem wystarczającym. W ocenie Wójta Gminy, myślę że Rady też znamy każde środowisko tutaj, i biedę i ubogich i pomagamy tyle ile trzeba. Mamy dwóch pracowników socjalnych, nie ma środowiska i mieszkańca gminy, o którym nic nie wiemy, że działo by się tam bardzo źle, że jest tam bieda. Pomagamy w sposób taki, jaki powinniśmy pomagać w sposób prawny, a także poświęcamy własny czas. Taka jest ocena Wójta i póki co tak będziemy pracować. Nie ograniczam Stowarzyszenia i nic mi do tego, w jaki sposób i komu pomaga. Współpracę regulują odpowiednie przepisy. Poinformuję Wysoką Radę, jak przyśle Pan Prezes, który ze mną wczoraj rozmawiał, w jaki sposób zawrzemy porozumienie i umowę. Wstępną propozycją Banku Żywności było, wkład gminy 4 tys., 3% od wartości rozprowadzonych materiałów i do tego koszty obsługi, czyli rozwożenie. Za te pieniądze na tę żywność jesteśmy w stanie własne środki wydatkować, a mało tego – nie mamy nieporadnych rodzin, że rodziny, którym ewentualnie można by było skierować tę pomoc, to często wolą środki pieniężne i kupią co potrzebują. W taki sposób rozmawialiśmy z Panią kierownik.
Pan Długoborski Andrzej – radny – chciałem powiedzieć tyle, że może niech Stowarzyszenie rozszerzy troszeczkę region działania, nawet z pominięciem naszego, bo ja rozmawiałem z Panem Kołakowskim, powiedziałem, że jako sołtys i radny, to uważam, że byłoby upodleniem chodzić do kogoś i się pytać, bo jesteśmy terenem naprawdę ludzi dumnych i nikt się raczej nie przyzna, jeśli taką słabość ma. Gmina robi to w bardzo dyskretny sposób i wystarczający sposób, ale są naprawdę środowiska w Białymstoku, są ludzie, pomagam rodzinie, to nie jest chwalenie się, ale chcę pokazać Stowarzyszeniu, że jest pole do działania, gdzie Pani ma kaszkę tylko na 4 dni a na resztę to dziecku kombinuje przeróżne rzeczy. Jest dużo dzieci chorych na białaczkę, którym trzeba pomóc odnowić domy, zakupić sprzęt AGD, bo lodówki nie mogą być podrdzewiałe, bo takie dziecko musi mieć sterylne rzeczy. Proszę przejrzeć tylko prasę lokalną, gazety pomagają zweryfikować takie rzeczy, więc jak tylko chcecie pomóc, a nie mącić i robić zamieszania tutaj na miejscu, wyjdźcie na zewnątrz. Ja też dotuję Stowarzyszenie, o którym nic nikt nie wie. Chcecie pomagać, pomagajcie w cichości, będą skutki, będziecie robić zamieszanie, będziecie psuć pracę gminy i radnych.
Pan Grabowski Marian – mieszkaniec Guń – chciałbym zgłosić pewną ripostę, sokoro Pan tak twierdzi, że my robimy tyle huku i zamieszania, jakie są efekty pańskiej pracy. Pan wie że są potrzeby dla dzieci chorych na białaczkę, proszę, dlaczego Pan ich nie wspomaga?
Pan Długoborski Andrzej – Pan mnie nie zrozumiał, bardzo się źle z tym czuję, że powiedziałem, ale pomagamy rodzinie, gdzie są dzieci chore na białaczkę, ale nie chodzę i nie trąbię i Pan o tym nie wie.
Pan Grabowski Marian – a Pan nie wie, że my mamy stronę internetową, co my tam mamy na tej stronie internetowej i co my robimy?
Pan Długoborski Andrzej – odniosłem się do tego i proszę nie wkładać w moje usta tego, czego nie powiedziałem. Był temat pomocy, więc delikatnie zwróciłem Państwu uwagę, że można wyjść poza teren gminy Kołaki.
Pan Grabowski Marian – po co poza teren gminy Kołaki, można wyjść poza teren Polski ze wszystkim.
Pan Długoborski Andrzej – nawet trzeba, murzynkom brzuchy puchną z głodu.
Pan Grabowski Marian – i robimy to, to wszystko co ma Pan do powiedzenia, dziękujemy, proszę nie zabierać czasu.
Pani Wójt – myślę, że radny i sołtys jednocześnie, który zabiera głos, nie może być w ten sposób traktowany, że ktoś z sali dziękuje mu za zabranie głosu i omawia tego głosu. Do czego to doszło. Państwo jesteście gośćmi a to są obrady Rady.
Pan Grabowski Marian – jesteśmy publicznością i mamy prawo do zabierania głosu.
Pani Wójt – w pewnych konwenansach i regulaminie obrad rady każdy ma prawo, po udzieleniu głosu przez Przewodniczącego Rady, a taki głos Pan Długoborski otrzymał.
Pan Przewodniczący – głos był udzielony każdemu, nikt nie zarzuci, że nie daje się możliwości wypowiedzi. Chciałem tylko jeszcze zapytać Pana Kołakowskiego, czy Pan jest szefem, czy kierownikiem, dyrektorem, jak po prostu Pana przedstawiać.
Pan Kołakowski Tadeusz – można mówić Pan Kołakowski, tytułów nie wymagam. Jak Pan na przyszłość będzie prowadził sesję, to proszę, żeby Pan panował nad porządkiem, bo Pan za to min. bierze pieniądze.
Pan Długoborski Andrzej – tego już za dużo, przesada.
Pan Kołakowski Tadeusz – co chcemy powiedzieć to powiemy, mamy prawo, więc wrócę do sedna sprawy, bo po to żeśmy tu przyszli dzisiaj, złożyliśmy pytanie do Pani Wójt, do Rady Gminy – dlaczego zostały odrzucone bardzo…
Pan Długoborski Andrzej – przepraszam, to nie jest ten punkt.
Pan Przewodniczący Rady – czy Pan Kołakowski chce jeszcze zabrać głos w sprawie opieki.
Pan Kołakowski Tadeusz – usłyszałem, że nie w tym punkcie, nie wiem co to jest. To w tym punkcie, czy nie w tym.
Pan Przewodniczący Rady – w sprawie opieki powiedziałem.
Pan Kołakowski Tadeusz – jeśli była informacja swego czasu na jednym posiedzeniu do sołtysów, to wszyscy z wyjątkiem może 2 czy 3 wyszli. Chciałem powiedzieć 16.02. na temat boiska przy szkole. Pan Dąbrowski słowa nie powiedział, zostało trzech radnych i na tym moja informacja się skończyła. Jeśli tu przychodzimy, to nie jesteśmy stowarzyszeniem wzajemnej adoracji, tylko chcemy coś przekazać.
Pan Przewodniczący Rady – do tego punktu mamy sprawy różne. Realizujemy następny punkt
Ad. 8.
W tym punkcie kierownik OPS Pani Dorota Bogdańska przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej na 2011 rok dla gminy Kołaki Kościelne. Powiedziała, że ta ocena zgodnie z nowelizacją z 2011 r. ustawy o pomocy społecznej, gminne samorządy i powiaty muszą przygotować ocenę zasobów pomocy społecznej. Zastąpiła ona dotychczas sporządzany bilans potrzeb w pomocy społecznej. Wzór tej oceny przedkłada Ministerstwo, według którego wszystkie dane się przygotowuje. W tej ocenie znajduje się wszystko, co było przedstawiane w sprawozdaniu z działalności Ośrodka, poszerzone o sytuacje demograficzną i społeczną gminy (Zał. Nr 17).
Ad. 9.
W tym punkcie Pani Anna Łubnicka – kierownik Biblioteki Publicznej Gminy Kołaki Kościelne przedstawiła sprawozdanie z działalności biblioteki za 2011 rok (Zał. Nr 18).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Ad. 10.
W tym punkcie Przewodniczący Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Pan Grodzki Janusz przedstawił sprawozdanie z działalności za 2011 r. (Zał. Nr 19).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Ad. 11.
W tym punkcie zabrał głos radny Pan Długoborski Andrzej, sprawa dotyczy objazdu i dotarcia dzieci z Ćwikieł jednych i drugich do szkoły oraz dowozu mleka do zlewni w Wiśniewie, a także dostępu do pól dla rolników. Nie wiem, czy wnioskować do Szanownej Rady o jakieś stanowisko tu nasze, bo wczoraj mieliśmy spotkanie z dyrektorem Laskiem, który zajmuje się drogami powiatowymi. Nie doszło do spotkania z kierownikiem Szewczykiem, bo był ten tragiczny wypadek przez Zambrowem. Spotkanie miało się odbyć, Panowie wyrażają dużo dobrej woli, żeby przez las zrobić przejazd, nie wiadomo jak to się skończy, i czy nie będzie przedwczesne stanowisko wypracowane podkreślające nasze niezadowolenie z tego co się stało. Stało się bardzo źle, bo dzieci dowieźć do Wiśniewa, to musimy robić 50 km. Ale przyjmując, że Panowie dobrą wolę wczorajszą podtrzymali na dzisiaj i skończy się to realizacją drogi przez las, to nie wiem czy …
Pani Wójt – może powstrzymajmy się, po prostu pójdzie pismo z Gminy od Wójta, jak będzie potrzeba, Pan Przewodniczący zna temat, to też się podpisze.
Pan Długoborski Andrzej – chce poinformować jeszcze, że na komisjach rozmawialiśmy, żeby sołtysi wiedzieli, że takie coś zaistniało, było to olbrzymie niedopatrzenie i firmy budującej i Powiatu. Ale poczekamy na jutro rano, bo dzisiaj mamy się spotkać.
Ad. 12.
W sprawach różnych głos zabrał Pan Kołakowski Tadeusz, który odniósł się uchwały Rady Nr V/26/11 z dnia 21 czerwca 2011 r. dotyczącej współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wykonanie uchwały powierza się Pani Wójt Gminy Kołaki Kościelne. W związku z tym, jako Stowarzyszenie zarejestrowane 11 lipca ub. r. napisaliśmy do Pani Wójt i samorządu gminy Kołaki Kościelne kilka zdań następujących: „na wstępie Ruch Rozwoju Regionu uważamy, że bez Ruchu nie ma życia, chyba, że metodą in vitro, znaczy nie ma także rozwoju bez tego Ruchu, który ma podstawowe role zwłaszcza dla młodego organizmu, zwłaszcza w okresie rozwojowym dla młodego rocznika od przedszkola nawet. Ruch zapobiega i chorobom i nadciśnieniu i otyłości itd. Więc napisaliśmy w następujących sprawach: po pierwsze chcemy się spotkać, powiedzmy są przedstawiciele Rady Gminy w następujących sprawach i tą prośbę skierowaliśmy, już powiedziałem dokładnie 7 sierpnia ub. r., a te sprawy następujące były takie – jaką odpowiedź zamierza dać gmina do końca września na pytanie Urzędu Marszałkowskiego, czy jest zainteresowana budową wielofunkcyjnego boiska typu „Orlik” przy Zespole Szkół w Kołakach Kościelnych i odpowiedź będę od razu czytał: „Urząd Marszałkowski nie zwracał się z zapytaniem do Urzędu Gminy w Kołakach Kościelnych, czy gmina zamierza realizować ten program”. Nie prawdą jest, bo się zwracał w poprzednich latach i wtedy 333 tys. Urząd Marszałkowski przydzielał każdej Gminie, a więc nie zwracał się, a jednak się zwrócił w ub. r. i właśnie dokończę najpierw może odpowiedź, że „w przypadku złożenia takiego wniosku zostanie on stosownie rozpatrzony”. Wniosek był, w listopadzie ub. r. i został rozpatrzony właśnie odpowiedzią pozytywną, „tak, będziemy chcieli budować boisko „Orlik”. W miesiącu lutym b. r. już przychodzi odpowiedź, że w prasie napisano w Kołakach Kościelnych będzie to boisko budowane. W tym momencie poszła odpowiedź negatywna. Nie wiem. Pisaliśmy też pytanie do Rady Gminy, czy to podjęła w ogóle Rada Gminy, czy w inny sposób. Odpowiedzi nie mamy praktycznie, myślę że dziś ona padnie. Dlaczego zrezygnowano z 700 tys. na budowę takiego boiska, boiska wielofunkcyjnego, ogrodzone, oświetlone, z dopłatą co rok na tzw. animatora 50% dokłada do tego Ministerstwo Sportu i na inne działania także, powiedzmy szkolenie itd. Taką odpowiedź otrzymaliśmy i odpowiedź otrzymał również Urząd Marszałkowski jak słyszałem od Pana Pieronka, prosił żeby Pani Wójt skontaktowała się, nie było takiej potrzeby. Ale to jest pierwsze pytanie. Dodam tylko, że jednym z naszych celów statutowych jest pomoc w zagospodarowaniu czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, a także i ludzi dorosłych. Drugie było pytanie następujące: czy baza sportowo-rekreacyjna szkoły w Kołakach nie jest zbyt skromna, jak atlas stał kolejny rok zamknięty na kłódkę w klatce i był dla nikogo niepotrzebny. Odpowiedź była taka: „bazą sportowo-rekreacyjna w Kołakach zrządza dyrektor Zespołu Szkół w Kołakach Kościelnych”. No wiemy, że zarządza owszem, ale kto ten atlas zamknął, to też wiemy, kto kazał zamknąć. Kolejne pytanie: „kiedy i jak gmina rozwiąże problem przystanku autobusowego i co możemy pomóc ze swojej strony w tym przedmiocie. Wpłynął projekt do Urzędu Gminy i propozycja, żeby ten przystanek wykonać, ale była od razy odpowiedź, właśnie ją przeczytam „przystanek autobusowy w Kołakach Kościelnych zostanie wykonany po zrealizowaniu projektu zagospodarowania terenów zielonych, na który zawarta została umowa” i w rozmowie usłyszeliśmy, że tam ten projekt jest zrealizowany i tam zostanie ten przystanek wykonany. Okazało się, że przystanek wykonano gdzie indziej i wszyscy wiedzą jak on pięknie wygląda, autobusy dalej się zatrzymują tam, gdzie się zatrzymywali, a ludzie stoją pod chmurką. Następna rzecz, czy Urząd Gminy udzieli nam wsparcia w celu stworzenia wolontariatu z udziałem młodzieży szkolnej dla ludzi starszych i najbardziej potrzebujących, zwłaszcza w okresie zimowym. Dostaliśmy odpowiedź, że tym tematem zajmuje się doskonale Ośrodek Pomocy Społecznej. W między czasie ukazał się nam Kozacki na horyzoncie.
Pan Grabowski Marian – to jest powód do wybuchu salwy śmiechu na sali, to proszę takie mamy społeczeństwo i chcemy tak zarządzać i żyjemy w takim społeczeństwie.
Pan Kołakowski Tadeusz – dodam, że 13 marca miałem przyjemność usłyszeć, że Pan Kozacki otrzymał nowy kontener, dzięki temu, że Pani Wójt zmobilizowała się pojechać z proboszczem do Pana Kozackiego po raz pierwszy na 10 lat.
Pan Krajewski Piotr – sołtys wsi Gosie Duże – no nie na 10, przepraszam, 2-3 razy w roku, w wy przyjechaliście z kamerą, zdjęć narobiliście, a ja powiedziałem, że trzeba mu obornik wyrzucić z chlewa, bo koń nie może wyleźć (…..). Z kamera jeździć, to i g..j można wyrzucić.
Pani Wójt – nie robię sensacji, gdy jadę do Kozackiego, tym się nie chwalę.
Ogólna dyskusja.
Pan Kołakowski Tadeusz – mam jeszcze pytanie dotyczące psów i jeszcze (….). Dodam jeszcze, że państwo radni otrzymali uzasadnienie psychologa szkolnego, co daje „Orlik” młodzieży. To jest działalność antyalkoholowa przede wszystkim, tu się zaczyna działalność antyalkoholowa, bo jak nie, to tacy jak Pęscy, czy inni jak Buczyńscy, bo tam ojciec pije, matka pije i też będą piły, bo nie ma innego wyjścia, co te dzieci mają robić przepraszam.
Ogólna dyskusja.
Przewodniczący Rady podziękował Panu Kołakowskiemu.
Pani Wójt – proszę państwa, ja nie podjęłam żadnego działania w wydatkowaniu ani środków finansowych ani ograniczenia bez dyskusji z państwem radnymi i sołtysami. Projektowaliśmy budżet, dyskutowaliśmy jakie zdania ująć, wspominaliśmy o „Orliku”. Wykonałam wiele spotkań z mieszkańcami gminy, wtedy, gdy propagowałam potrzebę budowy przydomowych oczyszczalni, zasięgałam opinii co myślą ludzie o „Orliku”. Tak się złożyło, że dwa lata temu to ta społeczność mnie wybrała ni dopóki jestem w tym miejscu, gdzie zostałam postawiona przez ludzi, przez społeczność, przez demokrację, wykonuję swoje zadania uczciwie, jak najlepiej potrafię i przed wyborcami mam zamiar się rozliczać z tego. Jest to ogromny przywilej być Wójtem Gminy i w Kołakach, ale to jest też odpowiedzialność i ten fotel jest zmienny co 4 lata. Państwo przegraliście jakieś wybory i chcecie realizować moimi rękami, za moja odpowiedzialnością pewne swoje założenia. Pan mnie się zapytał, czy mam być dożywotnio. Tak, Panie Kołakowski, dopóki mnie Ci ludzie tu wybiorą, dopóki będę uczciwa i będę robiła (brawa). I proszę mi tu nie imputować, bo nie podjęłam bez zgody Rady ani jednej decyzji. Odpowiedziałam grzecznie na zapytanie wstępne o Orliku, czy jesteśmy zainteresowani, tak, do dzisiejszego dnia tak, ale nie przez złodziejskie przepisy. Kiedyś dawali 800, gdzie Orlik był dużo tańszy, teraz jest tylko 700, przy czym proporcjonalnie. Dziś nie mamy wypłaconej nauczycielom pensji, bo nam obcięli. To państwo, które tak cudownie wspomaga Orliki, a czemu nie Wróbelka, którego ja chcę z własnych środków wybudować za 250 tys., a nie 1,2 czy 1,3 zł. Bzdur proszę nie opowiadać, że to jest 800 tys., bo jest prokurator, tam gdzie jest 800 tys. są dochodzenia, bo są oszczędności nie takie. Monitorowanie tego Orlika jest 10 lat, 10 lat animator, tak Panu chodzi, że Pan to będzie robił, ja rozumiem wszystko. To nie są Janka, czy Franka pieniądze, to są pieniądze publiczne, z tego się trzeba rozliczyć. Pan ma głos, a ja słyszałam 60% głosów przeciw, dlatego tego do projekty budżetu nie zgłosiłam, a Marszałkowi odpowiedziałam, że nie mamy w projekcie budżetu. Każdy radny i obywatel ma prawo zgłosić wniosek do budżetu, tylko musi wskazać źródło pokrycia. Odpowiadam za ta Gminę, z bólem serca zlikwidowaliśmy jedną szkołę do Stowarzyszenia, uważam, że ratować trzeba szkołę w Zaniach. Uważam, że najpierw chleb, potem igrzyska. Na dzień dzisiejszy jest sytuacja w Lokalnej Grupie Działania 66 tys. – fundusz, który będzie nam przypadał wzrósł na 100 tys. i mam zamiar za państwa pozytywną opinią, złożyć wniosek na koniec czerwca o budowę z Odnowy Wsi trawiastego boiska. Koniec, temat zamykam, jako Wójt oświadczam dzisiaj. Nie będę trawić czasu na dyskusję, czy to ma być Orlik, który będzie z fanfarami otwarty, ale będzie kredytowała gmina z podatków, bo dzisiaj nie mam sumienia 3 gr. wodę podnieść, mam podnieść podatki, mam zawnioskować, nigdy tego nie zrobię. Biedny samorząd to nic w porównaniu z biedą każdego obywatela, bo dopóki wam pieniądz jakiś zostaje to państwo mogliście się rozwijać. To że nie będziemy mieli jednej drogi, to nic. Kryzys dopiero teraz idzie, bo to państwo, które nas wpuszcza w dołek, nie dopłaca nam, bo musi mieć na stadiony. I cóż z tego, że tam kibice pojadą, kiedy u nas traktory się łamią, to wszystko z naszych podatków jest, za to się tutaj odpowiada. Państwo nie chcecie pomagać. Oświadczam, że możecie źle mówić o Wasiulewskiej, o Wójcie, ale o Gminie nie wolno mówić nikomu źle, my własny autorytet w kraju budujemy pozytywnie, pokazujemy wszystko, co najlepsze. Jak wchodziliśmy do Unii, jak gmina była przeciwko, to państwo pamiętacie film jaki, nie 60 sztuk w oborze było pokazane, tylko koń i koza. Nie chcę takiego obrazka gminy. Muszę myśleć jak zostawić, jeśli mnie państwo nie będziecie darzyć dalej zaufaniem, miejsce zostawić, żeby nie było kredytów, jak ludziom zabezpieczyć budowę oczyszczalni. Dzisiaj mam od Pani Skarbnik informację, że może zdolności kredytowej nie będzie, a w projekty jest włożone 60 tys. To nie jest tylko siedzenie i opowiadanie bajek, co by się zrobiło. To proszę to zrobić i proszę nie angażować gminy, bo gmina ma instrumenty prawne i osobowe takie i korzysta z nich, ile może. Przyszliście i cały czas mam tutaj jakby zajętą korespondencję, bo dlaczego Pani Wójt nie przekazała Panu Przewodniczącemu itd. Wójt przekazała Przewodniczącemu jego korespondencję. Proszę powiedzieć, na podstawie czego Pan Kołakowski napisał, że jest źle zrobiona w Kossakach droga żwirowa i źle geodezyjnie wyliczona. I musze na te durne pisma do Pana odpisywać, szkoda czasu Proszę Pana na te głupoty. Pan się naprawdę zajmie tym, co trzeba. Przed świętami przyszedł Pan i mnie przeprosił, że głupot Pan nie będzie pisał i Pan powiedział, że już nie oczekuje na te głupoty odpowiedzi.
Pan Kołakowski Tadeusz – cały czas na ulicach świeci się światło, a gmina jest biedna, gmina jest biedna.
Pani Wójt – oczywiście, bo była awaria i nikt na słup nie wejdzie, dopóki nie przyjedzie obsługa i to nie raz się tak zdarza. Proszę Pana ja po studiach przyszłam tutaj, lepiej, czy gorzej pracując od 85 roku, Pan mi tego nie odbierze i sprawdziłam się tu, jako obywatel i nie mam zamiaru się wyprowadzać, a wy żeście stare kości sprowadzili na koniec życia i się mądrzycie. Dziękuję bardzo.
Pani Żabińska Jadwiga – mieszkaniec Kołak – i mamy takie prawo.
Pani Wójt – a ja mam prawo powiedzieć, co myślę, bo jeśli Pani ma prawo, to ja też, bo mnie atakujecie za każdym razem.
Pan Kołakowski Tadeusz – żeby wszyscy myśleli tak jak Pani, to rolnicy by nie mieli dopłat unijnych, bo tam trzeba dołożyć coś do ciągnika.
Pani Wójt – tylko trzeba mieć z czego.
Pan Kołakowski – a ile Pani wykorzystała środków unijnych, niech Pani powie może, 100 zł na osobę.
Pani Wójt – wszystko, co było możliwe, co było potrzebne.
Ogólna dyskusja.
Pan Kołakowski Tadeusz – ogłoszenie jest na tablicy dzisiejsze, Panie Bogdanie.
Pan Przewodniczący Rady – oczywiście, jest, widziałem osobiście.
Pani Wójt – zgodnie ze Statutem mamy obowiązek powiesić na tablicy ogłoszeń wewnątrz budynku, na prośbę Pani Żabińskiej powiedziałam, żeby przed Urzędem, bo nikt nikogo nie wyprosił i proszę naprawdę nie przeszkadzać.
Przewodniczący Rady – chcę powiedzieć, że dostałem pismo od Pana Kołakowskiego, jeśli chodzi o Orlik, gdzie opinia przyszła, że to jest dobry, żeby robić aż zza Wrocławia, spod niemieckiej granicy, takie coś. Przecież mieliśmy taka rozmowę, Pan Kołakowski prosił, żeby dokumenty jakieś Stowarzyszenia, żeby do gminy mógł przynieść a gmina żeby to rozsyłała to jako od siebie.
Pani Wójt – Panie Kołakowski, Pan jest tylko obywatelem, a nie Przewodniczącym, na którego polecenie gmina będzie wysyłała.
Pan Przewodniczący Rady – cieszę się, że ta rozmowa się odbyła. Proszę Pan Grabowski.
Pan Grabowski Marian – proszę o ciszę, bo sam się nie słyszę. Proszę państwa, jeśli chodzi o te oczyszczalnie i tak dalej, my jako stowarzyszenie, te niesamowite koszty, które państwo macie ponieść itd. – chcemy właśnie pomóc w tym sensie, że przygotowany jest laborat, który będzie złożony na ręce Pani Wójt dla wszystkich radnych, oczywiście będzie na naszej stronie internetowej, ale jak widzę to nikt nas nie zna i nie odwiedza. Ten projekt będzie 7-8 stron niedużo, w każdym bądź razie będzie dużo informacji zawierał dla państwa indywidualnych. 20 lat temu sobie zrobiłem i każdemu z państwa zalecam, to jest indywidualna sprawa, żeby każdy we własnym zakresie zrobił. W tym laboracie jest powiedziane, jakie roślinki można uprawiać, co należałoby uprawiać. Jeżeli jest władowane 66 tys. w kredyty, proszę nie brać tych kredytów, sami możemy to zrobić bez kredytów, rozważaliście państwo taką możliwość.
Pan Chrostowski Kazimierz – radny – jak Pan certyfikat wystawi na to, co Pan mówi, ja już Pana zatrudniam.
Pan Grabowski Marian – proszę Pana indywidualnie porozmawiamy, bo nie ma czasu na to. Nasze społeczeństwo i ta gmina to jest dziadostwo, cywilizacyjnie jesteśmy bardzo opóźnieni we wszystkich tutaj sprawach.
Pan Chrostowski Kazimierz – nie można ze społeczeństwa gminy przedstawić dziadów.
Pan Grabowski Marian – jeżeli Pana obraziłem, przepraszam.
Pan Chrostowski Kazimierz – tak, bardzo, bardzo Pan poniża wszystkie wioski.
Pan Grabowski Marian – one są i tak nisko.
Pan Długoborski Andrzej – Pan jest tak nauczony i kładzie nam do głowy, robimy to, co nam Bóg i rozum przykazuje i jest dobrze, a się nie kłócimy tylko głośno rozmawiamy.
Pan Grabowski Marian – skończył Pan, chciałem powiedzieć, proszę spuścić wodę, bo śmierdzi, ale już nie będę. Wzburzenie ogromne na sali.
Pani Wójt – jest wniosek o zakończenie sesji. Proszę zakończyć.
Ad. 13.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XII sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodniczący Rady Gminy
Hanna Dąbrowska Bogdan Józef Dąbrowski
Metryka strony