ptotokół Nr XIV/12 z dnia 26.09.2012 r
Protokół Nr XIV/12
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 26 września 2012 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:20. W Sesji udział wzięło 13 radnych, nieobecny radny Pan Chrostowski Kazimierz i Pan Kołakowski Michał – usprawiedliwieni (lista obecności: Zał. Nr 1).
Ad. 1.
Obrady XIV Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Panie i Panów sołtysów (Zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości przedstawicieli oddziału KRUS w Zambrowie Pana Milewskiego Marka i Pana Szumowskiego Waldemara (Zał. Nr 3). Mieszkańcy gminy nie uczestniczyli w sesji (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 13 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Przed rozpoczęciem obrad Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Markowi Milewskiemu - przedstawicielowi KRUS, który zapoznał radnych i sołtysów z zasadami ubezpieczenia społecznego rolników oraz z zasadami bezpiecznej pracy w gospodarstwie i rolnictwie, z prośbą o informowanie mieszkańców. Po wykładzie poprosił o pytania.
Pani Wójt zwróciła uwagę, że niedawno powychodziły podwójne ubezpieczenia rolników w wyniku zawartych umów ze strażakami rolnikami, np. na 1/10 część etatu, gdzie KRUS pobierał składki a teraz oddaje i uznaje się tylko ZUS-u ubezpieczenie. Powiem, że to jest granda w biały dzień, że wszyscy mogą sobie dorobić, a rolnik, który dostał za 200 zł umowę – zlecenie, jest wykluczony później z ubezpieczenia rolniczego i brakuje mu okresu do ubezpieczenia. Sprawy rolnicze są ogromnie zaniedbane, z tego co wiem, że w niektórych gminach sołtysi też mieli tak zawarte umowy, bo nikt nie myślał o tym w urzędach, żeby to sprawdzać, bo nie jest to domeną tego, który zatrudnia, tylko ten, który się zatrudnia, powinien wiedzieć, czy utracił uprawnienia. Wyszło to w 2004 roku. Czemu to tak się dzieje? Czemu tak się manipuluje KRUSEM przed wyborami ciągle? Czemu tego nie mówi się rolnikom.
Pan Marek Milewski – jest to poważny problem, ale żeby podlegać ubezpieczeniu w KRUS, nie można podlegać innemu ubezpieczeniu.
Pani Wójt – to czemu KRUS wiedząc, że tak nie wolno pobierał ubezpieczenie, a teraz zwraca składki.
Pan Milewski Marek – może dlatego, że nie mieliśmy żadnej informacji, problem jest bardziej poważny, być może były różne wykładnie. Zmieniając przepisy ZUS, zmieniono też nasze, wiem, że były interwencje, ale bezskuteczne.
Pani Wójt – Związek Gmin Wiejskich dopiero zaczął o tym mówić, bo dowiedziałam się o tym na spotkaniu Wójtów w styczniu i zlikwidowałam nasze umowy, ale do nas te informacje nie dochodzą, bo my nie śledzimy ubezpieczenia, bo to nie dotyczy pracy urzędu. Jest to skubanie wsi na każdym kroku, a zwłaszcza ludzi, którzy często pracują. Proszę o tym przekazać naczelnym swojej firmy, że jesteśmy niezadowoleni i mocno krzyczymy na takie sytuacje.
Na tym zakończono dyskusję. Przewodniczący Rady podziękował za wyjaśnienia i przybliżenie tematu ubezpieczeń i wypadków w rolnictwie.
Ad. 2.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XIV sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad XIV Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad XIII Sesji Rady Gminy z dnia 28 czerwca 2012 r.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmian w budżecie gminy,
b/ zmiany Statutu Gminy Kołaki Kościelne,
c/ podziału Gminy Kołaki Kościelne na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów
oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym.
7. Przyjęcie informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy i o przebiegu wykonania planu
finansowego instytucji kultury za I półrocze 2012 r. oraz o przebiegu kształtowania się
Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2015.
8. Wnioski i oświadczenia radnych.
9. Sprawy różne.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi dotyczące przedstawionego porządku obrad. Radni nie wnieśli uwag, więc Przewodniczący Rady poprosił o przegłosowanie porządku:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 5).
Ad. 3.
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XIII sesji Rady Gminy z dnia 28 czerwca 2012 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
Ad. 4.
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
Ad. 5.
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.
Pani Wójt - ostatnia sesja odbyła się 28 czerwca 2012 r. z następującym porządkiem obrad, gdzie Wysoka Rada podjęła uchwały w sprawach:
a/ zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania
budżetu gminy na rok 2011,
b/ udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne,
c/ zmian w budżecie gminy,
d/ określenia zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania lub wynajmu na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas
nieoznaczony
Zgodnie z przepisami uchwały zostały wdrożone i realizowane.
Jeśli chodzi o uchwałę w sprawie określeniu zasad nabywania i zbywania, zmian i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmu, to informuję, że zostało zbyte mieszkanie w Ośrodku Zdrowia. Kwota uzyskana ze sprzedaży wynosi ponad 102 tyś zł.
Pani Wójt poinformowała zebranych na sesji, iż została podpisana umowa z Urzędem Marszałkowskim na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Umowa obejmuje 370 obiektów w Gminie Kołaki Kościelne, na realizację której gmina uzyska 4 mln dotacji.
Realizacja inwestycji ma być rozłożona na rok 2013-2014, gdyż gmina nie jest w tanie udźwignąć tego finansowo z własnych środków. Gmina przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na budowę w 2014 r., prawdopodobnie przybliżony czas to przełom lutego i marca, aby do realizacji można było przystąpić na wiosnę. W międzyczasie Gmina poszukuje środków własnych. Pani Wójt podjęła już pierwsze kroki , które pozwolą zgromadzić wkład własny na realizację inwestycji (między innymi pożyczka czy promesa- rozłożona pożyczka na 15 lat dla gminy z okresem karencji 18 miesięcy). Pani Wójt powiedziała, że odbyła spotkanie z Kancelarią Witolda Modzelewskiego (były wiceminister finansów-twórca ustawy VAT), ponieważ jest możliwość złożenia odpowiednich dokumentów, aby odzyskać WAT inwestycyjny od inwestycji. VAT bowiem nie jest refundowany ze środków UE i jest to kwota 23% całej inwestycji . Odzyskanie kwoty VAT, która zależy od wartości całej inwestycji wydatnie zmniejszy wkład Gminy, gdy zdołamy ją odzyskać. Placówka będzie czynić wszelkie poczynania, aby kwota o której mowa została odzyskana.
Oczyszczalnie ścieków będą działać na zasadzie: gmina ma być właścicielem oczyszczalni na wypożyczonych gruntach osób prywatnych, gmina ma zapewnić konserwację, obsługę i będzie pobierać ustalone opłaty. Działania te zabezpieczą funkcjonowanie i obowiązek monitorowania obiektów w ciągu 5 lat od zakończenia inwestycji. Opłaty mają być przeznaczone na dalsze inwestycje, bądź na spłatę pożyczki.
W ramach Odnowy Wsi został złożony wniosek na budowę boiska trawiastego przy szkole. Wniosek został zatwierdzony i przyjęty. Gmina czeka na budowę w przyszłym roku.
Został oddany do użytku obiekt w Czerwonym Borze (Zakład Przetwarzania Odpadów), do którego gmina dokładała pieniądze na budowę. Gmina ma koncepcję, żeby samodzielnie prowadzić gospodarkę ściekową i jeżeli ustawa pozwoli, aby nie robić przetargu na odbiór, również zająć się odpadami. Przykładem jest samodzielnie prowadzona gospodarka wodna, która prowadzona w spółce byłaby dużo droższa. W planach, być może, jest zakup samochodu, które za opłatą będzie odbierać odpady z posesji. Zamierzam odbyć spotkania, w celu ustalenia i organizacji zbiórki przedpłaty na przydomowe oczyszczalnie ścieków. W interesie gminy leży zabezpieczenie inwestycji, w wypadku gdy ktoś nieoczekiwanie zrezygnuje, podczas gdy gmina podpisała umowę na 370 takich obiektów i wykonawca ma otrzymać wynagrodzenie za ilość zadeklarowaną w umowie. Przykładem może być skrajny przypadek podczas, kiedy gmina podpisuje umowę i ogłasza przetarg na 370 oczyszczalni po czym wszyscy zainteresowani rezygnują – gmina bankrutuje. W listopadzie planowane jest spotkanie na którym wszystkie wątpliwości zostaną rozwiązane, biorąc pod uwagę, jak duża jest ta inwestycja trzeba dokonać stosownych i słusznych decyzji, które musi podjąć Pani Wójt z pełną odpowiedzialnością za dalsze funkcjonowanie gminy. Placówka funkcjonuje sprawnie, planuje przejść w kolejny rok bez zobowiązań i kredytów.
Pani Wójt poinformowała też, że nie doszło do podpisania porozumienia z Stowarzyszeniem Edukator na prowadzenie szkoły w Zaniach Leśnica, ponieważ ośmioro lub dziewięcioro dzieci subwencjonowanych zostało w szkole w Zaniach. Zadeklarowanych dzieci do dnia 21 czerwca było więcej niż się potem niestety okazało, bowiem część rodziców swoje dzieci ulokowało w innych placówkach. Zamierzam spotkać się z Sołtysami i Radnymi i na wspólnym zebraniu omówić sposoby zabezpieczenia budynku po byłej szkole.
Pani Wójt odniosła się do doniesień prasowych, które miały miejsce w ostatnim czasie a dotyczyły osoby Wójta. Pani Wójt wytłumaczyła zebranym, że do obowiązków urzędnika państwowego, również wójta należy obowiązek sporządzania między innymi testamentów, kilka takich aktów zostało już spisanych bez żadnych konsekwencji prawnych. Tymczasem sporządzenie testamentu na rzecz Pana Kołakowskiego Tadeusza wywołało spore zamieszanie i przysporzyło kłopotów, bowiem krążą pogłoski że miałabym osiągnąć jakieś korzyści. Pani Wójt oświadczyła, że żadnych korzyści z przeprowadzonej czynności nie osiągnęła jedynie tyle, że Pan Kołakowski przychodzi do Urzędu Gminy i atakuje,” to tyle mam”- powiedziała Pani Wójt.
Pani Wójt wyjaśniła, że nie bardzo rozumie bowiem sprawa była prosta, wszyscy wiedzą że Pani Wójt była przy spisywaniu testamentu, całe Kołaki też wiedzą, że przez trzy lata Pan Żebrowski mówił, że Panu Tadeuszowi przepisze działkę, to każdy wie przecież, tylko niektórzy doszukują się sensacji, sprawa jest w sądzie oznajmiła Pani Wójt i sąd rozstrzygnie wiarygodność sporządzenia testamentu. Złożona jest apelacja i dopóki nie będzie wyroku sądu prawomocnego” wójt jest i nie trzeba sprawdzać czy będzie, na razie jest. Tłumacząc dalej zarzut jest taki że Pan Żebrowski był za mało świadomy, a głównym świadkiem oskarżenia jest Pani Kossakowska skarana za to, że sfałszowała pierwszy testament. 17 sierpnia jej dokument i on był świadomy, a 24 sierpnia starszy człowiek, nie ulegający wypadkowi był nieświadomy, choć lekarz stwierdził że był przytomny, choć dyrektor banku był trzy dni po mnie i ich prosił, bo chciała wyciągnąć pieniądze – to nikogo nie obchodzi, bo Wójta takiego, który gada, trzeba ukarać.
Jeśli są pytania do sprawozdania z mojej działalności między sesjami, to bardzo proszę.
Dziękuję.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. (Zał. Nr 6).
Ad. 6.
a) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła proponowane zmiany w budżecie gminy. Jest to niewielka kosmetyka, dlatego że po prostu, tak jak środki w danej chwili nam na koncie spływają i są, musimy regulować, żeby w pewnych dziedzinach groszowych spraw nawet nie przekroczyć.
W tej chwili trwa dalej podział i pójdzie do sprzedania dalsza część, bo się nie udało sprzedać całego Ośrodka Zdrowia, ale jest zapotrzebowanie na mieszkania, jeśli uda nam się to będziemy realizować dalej te wszystkie założenia, które w inwestycyjnym załączniku były.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).
b) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Kołaki Kościelne.
Pani Wójt - dopóki funkcjonowała szkoła w Zaniach, to była jednostką organizacyjną, i była wypisana w załączniku, musimy teraz zmienić załącznik ponieważ w tej chwili już nie funkcjonuje Filia Szkoły w Zaniach, wykreślamy z załącznika tą szkołę.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmiany Statutu Gminy Kołaki Kościelne i poprosił o głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany Statutu Gminy Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).
c/ W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła uchwałę w sprawie podziału Gminy Kołaki Kościelne na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym. Zmiana ta będzie dotyczyła tych wyborów, które będą miały nastąpić - będę okręgi jednomandatowe, to oznacza że z jednego okręgu będzie wybierany jeden radny. Na przykładzie Kołak Kościelnych jednego okręgu wyborczego wybieranych było dwóch radnych, wszyscy głosowali, wybierali dwóch radnych. Dzisiejsza ustawa wymusza, że okręgi dwumandatowe trzeba podzielić na okręgi jednomandatowe. Uchwała omawiana była na komisjach, załączyliśmy tu mapkę, w jaki sposób proponujemy podział z zachowaniem jednolitej normy przedstawicielstwa. Uchwała była przekazana do Komisarza Wyborczego, celem sprawdzenia i zaopiniowania, bez uwag. Okręgi głosują w obwodach, ale ten projekt zostawiliśmy do dyskusji, gdyż wyborczy dopominali się, żeby nie głosować w Zaniach, tylko w Kołakach w Szkole, gdy przyjadą do kościoła.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie uchwały w sprawie podziału Gminy Kołaki Kościelne na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu wyborczym proponowanych zmian poprzez głosowanie:
- za – 13 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 9).
Ad. 7. Pani Wójt przedstawiła informację o przebiegu wykonania budżetu gminy i o przebiegu wykonania planu finansowego instytucji kultury za I półrocze 2012 r. oraz o przebiegu kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2012 – 2015. Powiedziała, że sprawozdanie przedłożono też RIO, które zostało pozytywnie zaopiniowane uchwałą RIO (Zał. Nr 10).
Jeśli są pytania, to proszę.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Ad. 8.
W tym punkcie radni nie składali wniosków i oświadczeń.
Ad. 9.
W sprawach różnych Pan Kossakowski Marian poruszył sprawę sklepiku w szkole, bo płaci czynszu 50 zł a zużyje na grzanie w mikrofalówce 250 zł, trzeba coś z tym zrobić.
Pani Wójt – dyrektor szkoły złożył wniosek, że to pomieszczenie będzie mu niezbędne do realizacji zadań oświatowych. Uprzedzimy, że nie przedłużymy umowy i od 1 stycznia nie będzie tego sklepiku. Jest obiad w szkole za 3,50 i można wykupić i dziecko zje i nie musi jeść popcornu i innych rzeczy szkodliwych dla zdrowia.
Innych spraw nie poruszano.
Ad. 10.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XIV sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodniczący Rady Gminy
Hanna Dąbrowska Bogdan Józef Dąbrowski
Metryka strony