ptotokół Nr XIII/12 z dnia 28.06.2012 r

Protokół Nr XIII/12
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 28 czerwca 2012 r.
 
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:10W Sesji udział wzięło 14 radnych, nieobecny radny Pan Misiewicz Krzysztof – usprawiedliwiony (lista obecności: Zał. Nr 1).
 
Ad. 1.
Obrady XIII Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Panie i Panów sołtysów (Zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości (Zał. Nr 3). Mieszkańcy gminy nie uczestniczyli w sesji (Zał. Nr 4). 
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Ad. 2. 
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XIII sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad XIII Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu  obrad XII Sesji Rady Gminy z dnia 19 kwietnia 2012 r.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawach:
    a/ zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania
        budżetu gminy na rok 2011:
        - dyskusja,
        - podjęcie uchwały,
     b/ udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne:
        - dyskusja,
        - podjęcie uchwały,
    c/ zmian w budżecie gminy, 
    d/ określenia zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości oraz ich
         wydzierżawiania lub wynajmu na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas
         nieoznaczony,
7. Rozpatrzenie sprawozdań i informacji z działalności za 2011 rok, przedłożonych przez:
    a/ lekarza indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej – Jana Wądołowskiego,
    b/ Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Zambrowie,
    c/ Komendę Powiatową Policji w Zambrowie.
8. Wnioski i oświadczenia radnych.
9. Sprawy różne.
10. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi dotyczące przedstawionego porządku obrad. Radni nie wnieśli uwag, więc Przewodniczący Rady poprosił o przegłosowanie porządku:
- za – 14 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 5).
 
Ad. 3.
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XII  sesji Rady Gminy z dnia 19 kwietnia 2012 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag  nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
 
Ad. 4.
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
 
Ad. 5.
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.
Pani Wójt - ostatnia sesja odbyła się 19 kwietnia 2012 r. z następującym porządkiem obrad, gdzie Wysoka Rada podjęła uchwały w sprawach:
a/  likwidacji Filii Szkoły Podstawowej w Zaniach Leśnicy,
b/ ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz określenia
       granic ich obwodów,
c/ ustalenia ceny wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę,
d/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako
       działka nr 79/1 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy,
 e/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej oznaczonej ewidencyjnie jako
      działka nr 79/2 położonej w obrębie wsi Czarnowo-Undy,
 f/ wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości 
       zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/13 oraz nieruchomości
       niezabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/19 położonych w
       miejscowości Kołaki Kościelne,
 g/ wyrażenia zgody na zbycie w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości
        zabudowanej oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 425/18 położonej w miejscowości
        Kołaki Kościelne,
 h/  w sprawie zlecenia realizacji zadania pracy z rodziną Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych.
Zgodnie z przepisami uchwały zostały wdrożone i  realizowane.
Odnośnie likwidacji, to po likwidacji podjęliśmy rozmowy, jak była wola społeczeństwa i informowałam Państwa Radnych, ze stowarzyszeniem „Edukator”. W rozmowach tych uczestniczyłam ja i dwóch przedstawicieli rodziców, których tutaj ustaliliśmy jeszcze na tej sesji, kiedy była podejmowana uchwała. Wstępne założenia, co do prowadzenia szkoły zostały ustalone, ponieważ na następnej sesji, o która poproszę Pana Przewodniczącego o zwołanie, będzie debata w takim wymiarze i zostanie podpisanie przez Wójta porozumienie na prowadzenie tej szkoły. Ponieważ taki dokument z Edukatorem jeszcze nie powstał, dopiero jesteśmy po rozmowach, wstępnie padła suma określająca, iż szkołę w zakresie z przedszkolem od klas 0-III będzie prowadzona w granicach 150 tys. zł. rocznie. Jak powiem Państwu, że na dzień dzisiejszy koszty tej szkoły mniej więcej wynoszą ponad 300 tys. zł, to Edukator jest w stanie poprowadzić tę szkołę za 150 tys. zł. Informuje, bo jest to między innymi sposób realizacji uchwały. Co prawda w tej uchwale nie było zawarte, w jaki sposób, ale towarzyszyły temu dyskusje i zobowiązania Wójta, więc w taki sposób jest to realizowane.
Co do planu sieci szkół, to uchwała została ogłoszona i daje możliwość, jakby bez żadnych zobowiązań finansowych, jedynie dowożenie,  przejścia dzieci, które chciałyby uczestniczyć w kształceniu w Szkole Podstawowej w Kołakach i w Gimnazjum.
Co do uchwały w sprawie ustalenia ceny wody, to chce powiedzieć, że w Gminie Zambrów z tego samego ujęcia wody, cena jest 4,05 zł.
Co do uchwał o zbyciu nieruchomości gruntowych, ogłoszenie wykazu nieruchomości do sprzedaży, publikowane było 6 tygodni i nie było żadnych zgłoszeń do pierwokupu, przy czym wszystko to zostało ogłoszone na BIP, we współczesnej oraz w dzienniku ogólnopolskim „Nasz dziennik”, gdzie było najtaniej.
Ponieważ jest to sesja absolutoryjna i w dalszej części będę prosić o udzielenie absolutorium, to nie będę więcej rozszerzać w tym punkcie, bo jest ciekawe pismo od Posła Adama Rybakowicza, różne pisma z naszych stowarzyszeń lokalnych i innych. Mam cały czas wrażenie, jakby chodziło o polowanie na czarownice i ograniczenie samorządności, o która tak naprawdę wszyscy walczyli. Może to przy sprawozdaniu rozszerzę, bo należę do osób, które artykułują wyraźnie własny pogląd i uważam, że Wójt, który jest w bezpośrednich wyborach wybrany, to powinien reprezentować większość wyborczą zdecydowaną, nie ma innej, czy są wybory demokratyczne, które regulują, kto jest władzą. Państwo jesteście władzą uchwałodawczą i trzeba o tym cały czas pamiętać, że odpowiadacie za całą politykę gminy wespół z Wójtem i póki jest taka władza, do następnych wyborów po prostu, bo są inne procedury niż atak personalny, być może skorzystam z ochrony prawnej urzędnika, bo sobie nie pozwolę, jak ktoś sobie uważa, że mnie w ten sposób złamie, bo te działania mnie motywują do udowadniania, że garbu nie mam.
Jeśli są pytania do sprawozdania z mojej działalności między sesjami, to bardzo proszę.
Dziękuję.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto. (Zał. Nr 6).
 
Ad. 6.
a) W tym punkcie Pani Wójt powiedziała, że przedłożone sprawozdania były omawiane na poszczególnych posiedzeniach Komisji Rady, otrzymaliście Państwo materiały. Sprawozdanie łączy się z poszczególnymi sprawozdaniami kwartalnymi i miesięcznymi, jakie Wójt składa do RIO. Poza tym, że RIO wydaje opinie, która jest niezbędna do udzielenia absolutorium Wójtowi i przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za poprzedni rok, to chciałam podkreślić, że budżet był badany przez RIO poprzez pełna kontrolę kompleksową całoroczną i miało to miejsce w taki sposób, że umowy, które realizowane były w roku 2011 ale zawarte były w 2010 też były badane, czyli nie chodzi tu o badawczy rok, tylko konsekwencje roku 2011 do tyłu trzy lata i do przodu, to co się już zdarzyło w 2012. Protokół kontroli jest na stronie BIP, a teraz jesteśmy po odpowiedzi na drobne sprawy, czyli uchybienia formalne. Jeśli chodzi o całokształt i ocenę RIO co do realizacji budżetu, to była bardzo pozytywna. Nie było wniosków do Komisji Dyscypliny Finansów.
Mieliście Państwo przedłożoną opinię RIO, które zawiera w swej opinii formalne uchybienie, które nie rzutuje na opinię, co do realizacji budżetu, bo ona jest pozytywna. Poprzez badanie szeregu naszych dokumentów została wydana. Uchybienie polega na tym, że do budżetu zostały wprowadzone uchwałą Rady pieniądze z programu „Szansa na lepsze jutro” oraz środki na realizację zbiórki eternitu, ale nie było dodatkowego układy tabelarycznego, jako załącznika. To jest te uchybienie. Rurore zarzuca nam, że zginęły gdzieś środki przeznaczone na boisko 50 tys., których nigdy nie było. Zawsze uchwałami korygujemy środki i przesuwamy, ale Wójt nigdy samowolnie nie wyprowadził żadnych pieniędzy. Co do oczyszczalni ścieków to jesteśmy w pierwszej trójce, co najmniej na drugim miejscu, ponieważ nie wszystkie gminy nie spełniły wymogów formalno prawnych, jesteśmy po pozytywnej weryfikacji, i mamy do zebrania 7 mln i ja się skupiłam na tej pracy, bardzo wielkiej, nie wiem, czy to wyjdzie, czy jestem w stanie ogarnąć, bo nie jestem cudotwórcą, ale staramy się robić, co możliwe i nie chcę, żeby ktoś opowiadał, że nie jesteśmy niezdolni napisać wniosek, że źle był zrobiony, ktoś inny to by lepiej zrealizował, albo w ogóle po co, bo ktoś ma pomysły, że sam sobie za 700 zł zrobił szambo, to dlaczego ja gminie funduje takie szamba. Rada wybrana była demokratycznie, każdy jest radnym i on dzisiaj decyduje wespół z Wójtem, plus pomoc sołtysów, którzy tez byli na zebraniach wybierani decyduje o losach gminy i realizacji polityki gminy. Ja odeszłam z tego Urzędu, jako Sekretarz i ani jednego razu nie przyszłam się tu handryczyć. I ludzie mnie znowu wybrali i to jest demokracja i o to walczyliśmy. Jeśli ktoś miał inny pomysł, to fotel Wójta i radnych jest co 4 lata zmieniany. Takie są realia i dzisiaj będę tego bronić. Jeśli będę słyszeć takie bzdury  i będę miała dowody, będę korzystać z uprawnień, które przysługują, jako Wójtowi, bo jest to szkalowanie, bo nie ukradłam stąd nawet złotówki. Jest to mocno polityczne. Pisze do mnie Adam Rybakiewicz – poseł na Sejm z ugrupowania Palikota. Tu Pani Wójt przedstawiła pismo dotyczące nauczania religii w Szkołach Podstawowych i Gimnazjalnych (Zał. Nr 7). Jesteśmy w stanie to wyliczyć, zgodnie z arkuszem organizacyjnym, jest to wola rodziców i ja nie spotkałam się, żeby któryś z rodziców chciał etykę a wysłali go na religię. Takich pism będzie coraz więcej. Do czego zmierzam, to wszystko układa się w całość, że ci którym przeszkadza taka gmina z pewnymi tradycjami, to będą szukać takich historii. Chciałabym usłyszeć od Państwa, bo będę się posiłkować głosami Rady w tej odpowiedzi na zdanie z tego pisma „ostatnio pojawił się spór dotyczący czy ten przedmiot faktycznie powinien być opłacany z publicznych pieniędzy”. Chcę odpowiedzieć, że ten spór nie powinien trwać, że my chcemy religii w szkole i nie chcemy, żeby Pan w naszej sprawie składał interpelację, nie życzymy sobie takiej interwencji, bo naszą wolą, a obowiązkiem Państwa jest realizować przywileje obywatela, a my mamy te przywileje, bo jesteśmy podatnikami. Tylko żeby później nie było, że jak tak odpowiem, to tu na szerokim gremium nie było podobno „Orlika”, o którym mówiliśmy miliony razy na tych Radach i mam zarzuty, że nigdy o tym nie mówiłam państwu o „Orliku”. A ile żeśmy czasu stracili na „Orlik”, a Państwo widzicie, co się dzieje z „Orlikami”. Mam przekonanie co do tego, że idzie jakby w kierunku ograniczenia tej samorządności, bo rzeczywiście zadania są na nas składane, wsie zakładały komitety społeczne budując wodociągi, drogi, telefony, doskonale pamiętacie, budowaliśmy malutkie szkoły i o tym ciągle pamiętam, bo stąd jestem i tu się urodziłam. To my to wszystko własnymi rękami, żeby dorównać, robiliśmy to. Dzisiaj mamy się wytłumaczyć przed zakładanymi małymi stowarzyszeniami, walczącymi z nami, bo byłam na forum oświatowym, dzięki Pani Kuczałek, prezesowi Edukatora, w jaki sposób są kształcone stowarzyszenia, jak wydrzeć od Wójta pieniądze. Nieporozumienie jest, nie jesteśmy tu jakby partnerami do dyskusja, jak rząd ma ograniczyć Kartę Nauczyciela. Musze to powiedzieć, bo jeśli np. Rada Gminy może podjąć uchwałę o likwidacji szkoły po zasięgnięciu opinii, ale ona nie wiąże, ale jak przekazać filię, to musiała być zgoda Kuratora, tzn. że Państwo chce likwidacji szkół, to trzeba o tym powiedzieć i o tym na forum powiedziałam, bo jeśli jest bardziej restrykcyjne prawo przy przekazywaniu, to jak to jest, tzn. że Państwo w jednym kierunku idzie, to trzeba o tym mówić. Jeśli przekonam swoim działaniem, to będę Wójtem, jeśli nie to nie będę. Tylko jak są pewne zasady, które podejmujemy we wspólnym działaniu, to trzeba tego bronić. Chciałam tez powiedzieć, że to nie jest do Pani z Edukatora, bo ona chyba potrzebowała tych moich słów tam i dlatego mnie zaprosiła, Bo przecież my z Edukatorem rozmawiamy, że przecież nie to co im się należy, był czas ze Szczodruchami, że poczekali ileś miesięcy, bo nie mieliśmy pieniędzy, jeździłam i nie było awantury z tego tytułu. Teraz jest też umowa, że oni nie liczą subwencji, co ja dostaję, bo powiedziałam, że jak mam przekazać subwencję, która im się należy, to nie ma sprawy, bo my 300 tys. nie wyłożymy, niech ona powie za ile, i mamy podpisać porozumienie nie na zasadzie ile się należy, ale debatować. Dobrze, że takie Stowarzyszenie jest. Ale są szkoleni, masówka w Sali Kolumnowej w Sejmie pod patronatem Komisji Edukacji Sejmowej, przewodniczącym jest ktoś z ruchu Palikota i jest pranie, jak te małe Stowarzyszenia, które mają działać z nami wspólnie, jak realizować prawo, jak wychowywać dzieci, jak oświatę realizować, to oni maja wydrzeć od nas pieniądze, gdzie my już nic nie mamy. A Karta Nauczyciela – dalej wisi w szkole 130 tys. niewypłacone, bo po prostu tych  pieniędzy nie ma, bo są inne zdania, które powinnyśmy realizować. Bo rozumiem, że brakuje nauczycielowi do jego średniej, żeby wyrównać, ale temu co nie brakuje i też równać. To się wszystko ze sobą łączy i jednej rzeczy nie da się powiedzieć.
Pani Wójt powróciła do sprawozdania, całe sprawozdanie finansowe i realizacja budżetu jest wyrazista, jest na stronie BIP, można wejrzeć, czego się nie wie, można też dopytać. Tak jak powiedziałam, argumenty są tutaj po stronie Urzędu. Przy okazji chciałam podziękować Pani Skarbnik i wszystkim moim pracownikom za rzetelną pracę, za to że starali się w różnych sytuacjach przyjmować te uwagi, że starają się i pilnują tych dokumentów. Kończąc proszę o udzielenie Wójtowi absolutorium. Pani Wójt podziękowała.
Przewodniczący Rady – myślę, że wnioski każdy wyciągnie sam, ale widzicie jaka jest polityka, Palikot chce w Kołakach kontrolować religię i trzy lata do tyłu każe sprawozdania pisać.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2011 rok i poprosił o głosowanie:
- za – 14 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za 2011 r. została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).
 
b) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wioletę Kulesza - wiceprzewodniczącą Komisji Rewizyjnej o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaki Kościelne o przedłożonym sprawozdaniu finansowym, sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku oraz informacji o stanie mienia gminy, a także wniosku o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 rok.
Pani wiceprzewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła opinię i wniosek o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2011 r. (Zał. Nr 9).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne i poprosił o głosowanie:
- za – 14 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).
Pani Wójt podziękowała za przyjęcie sprawozdania i udzielenie absolutorium oraz za cały rok wspólnej pracy. Jesteście Państwo  dla mnie wielkim współuczestniczącym w całym procesie zarządzania gminą w bardzo trudnych warunkach. Tylko pewnie ten kryzys nam się dopiero okaże po iluś niewypłaconych rachunkach za autostrady itd., nie chcę tego rozwijać, ale już wszyscy to czujemy, wielki bum, który finansowo jest krachem, już czują to wszystko gminy, które uczestniczyły bliżej. My będziemy też to odczuwać, dlatego ta wielka ostrożność, która ciągle towarzyszy tu w podejmowaniu decyzji i w wydatkowaniu pieniędzy jakichkolwiek, żeby koniec roku okazał się zwykle szczęśliwy. To zaniechanie niektórych inwestycji, przeciąganie niektórych rzeczy, ja dostrzegam i chciałabym widzieć, że Państwo też to widzicie, czasami obiecujemy sobie i nie realizujemy, ale jest to ciągle strach przed tym, jak się zakończy koniec roku, bo od paru lat obserwujemy jednak zmniejszone dochody nasze i zobowiązania państwa, to stąd to wynika, nie dlatego, że Wójt nie widzi kolejnej dziury. Też bym chciała mieć porobione wszystkie inwestycje, ale to co dałam przykład, mamy wodę poniżej trzech złotych a z tego samego wodociągu na gminie Zambrów jest 4,05 zł. Chciałabym, żebyście Państwo widzieli jednak, że to jest ten nasz ukłon, że może mniej zrobimy, ale ludzie w ten sposób maja troszeczkę lżej. Żeby zrealizować jakiekolwiek inwestycje, to trzeba mieć wkład własny, którego ciągle brakuje. Wrócę jeszcze do oczyszczalni, zobaczymy, czy będziecie wszyscy zadowoleni, czy ci co się popisali, mam nadzieję, że tak. Z Narodowym Funduszem przeprowadziłam rozmowę o pożyczce na wkład własny, bo trzeba by było aż 3 mln z gminy wyłożyć, których nie ma w tej chwili, to wiadomo, nie ukrywamy. Przy czym pożyczka jest bardzo dobra, bo 3,5% oprocentowana z karencja 18 miesięcy, na 15 lat. To jest ciężar, który gmina może sobie pozwolić zrealizować, jeśli jest inwestycja dla wszystkich, bo na kawałek drogi nie podjęłabym takiego wyzwania, ale dla całej gminy, dla każdego, możemy spłacać w jakimś czasie. Przy czym są możliwości odpisania WAT-u 7,5 mln inwestycji, mówimy o założeniach, bo po przetargu może być mniej, będzie możliwość, bo są gminy, które odpisują. Czyli jakbyśmy ten 1,7 mln odzyskali, to warto by było może przedsiębiorstwo, spółkę założyć, bo to będzie dawało możliwość przerobu ścieków i wodociągów razem, pozyskiwania z tego tytułu dochodów do gminy i odpisania WAT-u. Warto wtedy zastanowić się, ale to będzie wspólna nasza debata i zostanie nam później na 15 lat, czyli po 100 tys. rocznie. To nie jest wielka sprawa a gmina będzie miała załatwioną ogromną inwestycję. Wojewódzki Fundusz jest powiadomiony, rozmawiałam, pojadę po promesę, jeśli dostanę to jest gwarancja, że jest realne do zrealizowania. W innym przypadku to trzeba by było wszystko, co jest w posiadaniu sprzedawać. Jestem daleka, poza Ośrodkiem, który jednak powinien, żeby intratne działki nie szły jednak tak sobie, bo może na zabezpieczenie gminy kiedyś będą potrzebne, o tym się myśli jak w domowym budżecie. Dziękuję wszystkim za współprace i wszystkim sołtysom również, bo w dużej mierze też się o wasze głosy opieram, bo wspomagacie w różny sposób przez informacje i dobre słowo.
 
c/ W tym punkcie Pani Skarbnik przedstawiła proponowane zmiany w budżecie na 2012 r., które wiążą się z decyzją Ministra Finansów odnośnie ustalenia ostatecznej kwoty subwencji dla naszej gminy na rok 2012.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie proponowanych zmian poprzez głosowanie:
- za – 14 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 11).
 
d) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania, zamiany i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmu na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony. Jest to projekt uchwały, który reguluje w ramach przepisów o gospodarce nieruchomościami, w jaki sposób Wójt w całej procedurze zbywania zawierać umowy i ewentualnie doprowadzać do sprzedaży pewnych nieruchomości. Ten projekt uchwały był przedłożony państwu na wszystkich komisjach. Jeśli chodzi o zbycie budynków państwo zauważyliście, że każde mienie, które kiedykolwiek było zbywane, było zatwierdzane przez Wysoką Radę odrębną uchwałą. Jeżeli ktoś ma uwagi lub zapytania, to proszę.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie uchwały poprzez głosowanie:
- za – 14 głosów,
- przeciw – 0 głosów,
- wstrzymało się – 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 12).
 
Ad. 7)
a) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła sprawozdanie dotyczące opieki zdrowotnej na terenie gminy w 2011 r., przedłożone przez lekarza indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej Pana Jana Wądołowskiego (Zał. Nr 13).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Informacja została przyjęta.
 
b) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła informację dotyczącą sytuacji pożarowej i innych zagrożeń na terenie gminy Kołaki Kościelne w 2011 r. przedłożoną przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Zambrowie (Zał. Nr 14). Współpraca układa się dobrze.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Informacja została przyjęta.
 
c) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła informację o stanie bezpieczeństwa publicznego w roku 2011 na terenie gminy Kołaki Kościelne, przedłożoną przez Komendę Powiatową Policji w Zambrowie. Zaszły tu zmiany personalne dotyczące Komendanta Powiatowego, którym został Pan Dariusz Wiaksa. Dobrze nam się współpracuje. Natomiast podlegamy teraz pod rejon Rutki i zmienił się też dzielnicowy, którym jest Pan Stachurski. Do tej pory dzielnicowym był Pan Kossakowski, z którym współpracowało się bardzo dobrze.
Większych zagrożeń nie było, poza wypadkami na ósemce. Większych interwencji nie było, aczkolwiek przemoc istnieje, co pokazuje informacja (Zał. Nr 15).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Informacja została przyjęta.
 
Ad. 8.
W tym punkcie radni nie składali wniosków i oświadczeń.
 
Ad. 9.
W sprawach różnych głos zabrał Pan Marek Komorowski, który pogratulował Pani Wójt uzyskanego absolutorium, a także Pani Skarbnik i Pani Sekretarz oraz wszystkim pracownikom Urzędu Gminy.
Jeśli chodzi o informację o zmianie Komendanta Powiatowego Policji, to dopowiem, że od poniedziałku jest już nowy zastępca, mieszka i pochodzi z Szepietowa, nazwiska w tej chwili nie pamiętam, ostatnio pracował w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Białymstoku.
Jeśli chodzi o Straż to poinformuję, że 25 maja odbył się zjazd wojewódzki naszego związku, gdzie pozostały dotychczasowe władze. Naszym Rejonem opiekuje się Pan Bogdan Kołakowski.
Ponadto poinformował, że budżet województwa na koniec kadencji zakłada 120 mln deficytu Województwa Podlaskiego i to jest bez obciążeń służby zdrowia, gdzie zobowiązania są w granicach 250 mln. Samorząd przejął PKS, który na razie funkcjonuje, gdyż są dopłaty do biletów, ale to też jest na granicy opłacalności.
To co nas najbardziej boli w województwie, to brak decyzji odnośnie budowy lotniska regionalnego.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Pan Gosk Leszek – radny z Głodowa poprosił o załatanie dziur w drodze powiatowej.
Pani Wójt – był teraz robiony objazd dróg przez Powiat i oni sukcesywnie łatają, ale są miejsca gdzie zostają , jak tu w Kołakach, gdzie w dziurę wsypaliśmy 2 worki i załataliśmy, i tak pewnie trzeba zrobić i na drodze w Głodowie.
Pani Wójt powiedziała, że organizowana pielgrzymka do Obór jest już na 2 autokary, gdyż bardzo duże jest zainteresowanie, ponadto dodatkowy wyjazd organizowany jest do Częstochowy i Krakowa, 2-dniowy.
Otrzymaliście Państwo zaproszenia na otwarcie pleneru, chciałabym jeszcze raz państwa zaprosić. Słyszę dyskusję, że nie ma na to, czy na to, ale jest napisany projekt na 25 tys., konto jest cały czas otwarte, wpływają  pieniądze, w tej chwili jest ok. 6 tys. zł dobrowolnych wpłat, staramy się zminimalizować, ale jak będzie potrzeba trochę wkładu, to nie będą to dziesiątki tysięcy. Jest natomiast grupa ludzi oczekująca, że coś będzie się działo, w plenerze rzeźbiarskim przewidziane są warsztaty dla dzieci. Jeżeli będą wartościowe prace, choć sama jeszcze nie wiem, jakie to rzeźby będą, widziałam tylko na zdjęciach, bo już jeden Pan zaczął rzeźbić. Będą to rzeźby, które będą komponowały ze stawem, aby można było ich tam ustawić. Będą rzeźbione, wiking, św. Krzysztof, św. Izydor Oracz, szlachcic ze szlachcianką, św. Florian i największa rzeźba Chrystus Frasobliwy i inne. Jest to promocja, są zaproszone media, goście, żeby była to okazja do spotkania się i pokazania Kołak. Będzie to połączone z prezentacją artystów, będą jeszcze malarze. Z tego będzie wystawa i materiały do wykorzystania w folderach do promocji gminy. Będzie też organizowany 15 sierpnia festyn przez straż. Dziękuję i zapraszam.
Innych spraw nie poruszano.
 
Ad. 10.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XIII sesji Rady Gminy.
 
 
 
         Protokolant                                                                     Przewodniczący Rady Gminy
    
     Hanna Dąbrowska                                                                Bogdan Józef Dąbrowski
 
 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne, Hanna Dąbrowska

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2014-02-06

Data modyfikacji: 2014-02-06

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2014-02-06