ptotokół Nr XVIII/13 z dnia 05.02.2013 r
Protokół nr 18/13
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 5 lutego 2013 r.
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:30. W Sesji udział wzięło 14 radnych, nieobecny radny Pan Andrzej Długoborski- usprawiedliwiony (lista obecności: Zał. Nr 1).
Ad. 1)
Obrady XVIII Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Panią Wójt, Z-cę Wójta Pana Jarosława Zalewskiego, Panie i Panów Sołtysów (Zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości - pracownika Okręgowej Inspekcji Pracy w Białymstoku Pana Bartłomieja Królika (Zał. Nr 3). Inni mieszkańcy gminy nie uczestniczyli w sesji (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 2)
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XVIII sesji Rady Gminy:
1. Otwarcie obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad XVIII Sesji Rady Gminy.
3. Przyjęcie protokołu obrad XVII Sesji Rady Gminy z dnia 31 grudnia 2012 r.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6. Podjęcie uchwały w sprawach:
a) zmian w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kołaki Kościelne,
b) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów,
c) wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty,
d) zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych dla Gminy Kołaki Kościelne,
e) określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,
f) planu pracy Rady Gminy,
g) zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady,
h) zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej.
7. Wnioski i oświadczenia radnych.
8. Sprawy różne.
9. Zamknięcie posiedzenia.
Następnie zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi dotyczące przedstawionego porządku obrad. Uwag do porządku obrad nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie porządku poprzez głosowanie.
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 5).
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu przedstawicielowi Okręgowej Inspekcji Pracy w Białymstoku Panu Bartłomiejowi Królikowi- zajmującemu się promocją zasad bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. Przedstawiciel Okręgowej Inspekcji Pracy przedstawił i omówił najczęściej spotykane wypadki przy pracy i sposobie ich unikania. Poinformował że instytucja, którą reprezentuje znajduje się w Białymstoku przy ulicy Fabrycznej 2, i prowadzi bezpłatne porady z organizacji pracy w gospodarstwach i ergonomii. Pan Królik podziękował za zaproszenie i możliwość przedstawienia sytuacji w zakresie wypadków przy pracy w rolnictwie i wypłaty odszkodowań.
Przewodniczący Rady podziękował za wystąpienie i informacje, poprosił o pytania do przedstawiciela OIP. Pytań nie było.
Ad. 3)
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XVII sesji Rady Gminy z dnia 31 grudnia 2012 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
Ad. 4)
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
Ad. 5)
W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie informacji o pracy między sesjami.
Pani Wójt- poprzednia sesja miała miejsce 31 grudnia 2012 r., na której Wysoka Rada podjęła następujące uchwały:
a/ zmian w budżecie gminy,
b/ uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Kołaki Kościelne na lata 2013-
2030,
c/ budżetu gminy na 2013 r.,
d/ zmiany uchwały w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów
Społecznych na lata 2006- 2016,
e/ regulaminu utrzymania i porządku w gminie Kołaki Kościelne,
f/ terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi,
g/ wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej
przez właścicieli nieruchomości.
Wszystkie uchwały zostały w terminie siedmiu dni wysłane do Wojewody Podlaskiego w ramach nadzoru. Co do niektórych uchwał były drobne uwagi i dzisiaj postaramy się je skorygować. Natomiast uchwała w sprawie zmian w budżecie jest w trakcie realizacji. (Zał. Nr 6).
Jeśli są jakieś pytania co do uchwał to bardzo proszę. Pani Wójt podziękowała.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto.
Ad. 6)
a) W tym punkcie Pani Wójt przedstawiła zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kołaki Kościelne, są to zmiany kosmetyczne polegające na wykreśleniu z regulaminu w § 4 ust. 4 i w § 18 ust 3, gdyż zapisy te regulują inne ustawy. Jeśli są pytania to proszę .
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie podjęli dyskusji, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kołaki Kościelne i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).
b) W tym punkcie Pani Wójt omówiła uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).
c) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty.
Pani Wójt - projekt tej uchwały omawiany na posiedzeniu komisji wzbudził wiele dyskusji i dyskusji zrozumiałych. Bo trudno jest o wybór bardzo doskonałej i sprawiedliwej metody ponoszenia opłaty za wytwarzane odpady. Natomiast ja przeczytam Państwu, czym się powinna kierować gmina w wyborze tej metody. Określa to ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:
a) liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
b) liczbę zużytej wody w danej nieruchomości,
c) powierzchni lokalu mieszkalnego.
Wiele gmin zwłaszcza w mieście mając bardzo duży ruch migracyjny mieszkańców posiłkowała się tym, że uchwalała i wybierała metodę obliczania od powierzchni mieszkania. W moim przekonaniu wytwarzanie odpadów związane jest ściśle z osobą. Czyli jeśli jest osób więcej trochę jest więcej. Czy metoda którą weźmiemy i cena będzie adekwatna do sytuacji danej rodziny, czy sytuacji jak to powinno być liczone to jest rzeczą względną. Czasami może być tak że dwoje ludzi jest mniej uboższych niż pięcioro w domu i odwrotnie. Gmina, która ustala sposób obliczania oraz cenę, w żadnej mierze nie może się kierować zasobnością portfela.
Jeśli chodzi o zużytą wodę, ja nie widzę związku ilości zużytej wody ze śmieciami. To znaczy ma to związek w miastach. Średnie zużycie wody przypadającej na mieszkańca załóżmy jest 20 m³ , załóżmy ja nie znam normy tylko podaję taki przykład, więc jeśli jest zużycie 40 m³, tzn. że tam mieszkało dwie osoby. I to jest w mieście uzasadnione, ale u nas to jest nieuzasadnione.
Poszczególne komisje na posiedzeniu zaopiniowały pozytywnie ten projekt - od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość. Gminy na którą nałożony jest obowiązek gospodarowania odpadami daje również uprawnienia egzekucji. Jeżeli ktoś nie będzie miał śmieci, nie będzie miał z gospodarką komunalną zawartej umowy to gmina musi prowadzić egzekucję wobec tego obywatela. Bo tu z ustawy każdy mieszkaniec gminy ma obowiązek gospodarowania śmieciami stałymi i nieczystościami płynnymi- to wynika z obowiązku. Mało tego musi przedstawić z kim ma zawartą umowę na wywóz. Jeśli nie skorzysta z tego transportu, który zorganizuje gmina, a zawrze umowę z inną firmą to musi pokazać kwity, że wywozi śmieci.
Ja rozumiem że w niektórych przypadkach ta ustawa będzie podwyżką, ale proszę zupełnie inaczej na to spojrzeć, z punktu widzenia gminy- my mamy zagospodarować śmieci, które do tej pory nie były zagospodarowane, stąd wzrost usługi. Gmina zawrze umowę z przetargu z kimś kto będzie odbierał, i tak naprawdę cenę zdeterminuje przetarg. Jeżeli przetarg pójdzie poniżej to gmina tak naprawdę nie może zarabiać i musi obniżać cenę. Gmina musi uzasadnić swoje koszty. W ustaleniu ceny wzorowaliśmy się na najbliższym sąsiedzie czyli Gminie Zambrów. Trochę zmieniliśmy, ustaliliśmy mniej i w inny sposób. Pani Wójt szczegółowo przedstawiła miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zróżnicowaniu na osoby i sposoby segregowania. Różnica w cenie ma spowodować że każdy wytwarzający odpady poprosi o trzy kosze, poprosi o trzy worki i będzie segregował żeby nie płacić 13, 14 zł od osoby tylko wybrać metodę 8 zł. To gmina ma obowiązek wtedy zorganizować tak żeby to co wytworzy mieszkaniec od niego zabrać.
Okresowe zwiększanie i zmniejszanie deklaracji. Osoby, które czasowo zamieszkują w danym gospodarstwie domowym np. studenci, wówczas to rodzice w deklaracji wykazują załóżmy dwoje dzieci na studiach na okres 10 miesięcy o te dwie osoby mniej, natomiast jak dana osoba sprowadza się do domu to na ten okres zwiększa się deklarację od osoby. Opływ dokumentów musi być bo gmina musi robić sprawozdanie ile osób i jakie umowy są zawarte. Nie mówimy o osobach zameldowanych mówimy o osobach zamieszkałych. Dawno pojęcie zamieszkałemu nie równa się zameldowanemu. Przyjeżdżający okresowo na wakacje będą miały obowiązek zgłosić do gminy i zdeklarować że są, ale nie ma pojęcia rozdrabnianie na dwa tygodnie- przyjechał kilka dni i ma miesięczną opłatę, bo trzeba po ten pojemnik zajechać i zabrać. No i proszę Państwa do czego doprowadza ta stała miesięczna opłata od osób- do tego że jak będzie miał Kowalski zapłacić załóżmy te 8 zł. od osoby to on już nie będzie szukał kosza gdzieś po gminie, gdzie swoje śmieci ulokuje. To eliminuje takie wyrzucanie do publicznych miejsc. Na pewno w miejscach dużych, selektywnej zbiórki, publicznej zbiórki np. przy cmentarzach trzeba będzie założyć monitoring. My na pewno w specyfikacji zaznaczymy że odbiorca zgodnie z życzeniem danego obywatela dostarczy mu pojemniki, ale z ustawy wynika że pojemnik zabezpiecza wytwórca, niemniej jednak to jest koszt właściciela nieruchomości. Gmina może zorganizować żebyście nie kupowali, a hurtowo kupić dla wszystkich w tym przetargu wyłaniając wykonawcę, który np. obniży sobie koszty koszy o tą złotówkę żeby wygrać przetarg. Ja to biorę wszystko pod uwagę, postarałam się powiedzieć najlepiej jak potrafię, dziękuję bardzo.
Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty, i poprosił o głosowanie.
- za- 14 głosów,
- przeciw- 0 głosów,
- wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 9).
d) W tym punkcie Pani Wójt poprosiła Zastępcę Wójta- Pana Jarosława Zalewskiego o przedstawienie uchwały w sprawie zmiany wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych dla Gminy Kołaki Kościelne.
Zastępca Wójta szczegółowo omówił wyżej wymieniony projekt uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).
e) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Panią Wójt o przedstawienie uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
Pani Wójt przedstawiła załączone informacje i deklaracje i wyjaśniła kosmetyczne zmiany, jakie trzeba wnieść do wyżej wymienionych wzorów.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 11).
f) W tym punkcie Pani Wójt poprosiła pracownika Urzędu Gminy- Panią Hannę Dąbrowską o przedstawienie uchwały w sprawie planu pracy Rady Gminy. Pani Inspektor Hanna Dąbrowska szczegółowo omówiła projekt wyżej wymienionej uchwały.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie planu pracy Rady Gminy i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie planu pracy Rady Gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 12).
g) W tym punkcie Pani Inspektor Hanna Dąbrowska omówiła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady. Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady i poprosił o głosowanie.
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 13).
h) W tym punkcie Pani Inspektor Hanna Dąbrowska omówiła uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej. Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie zgłaszali innych uwag i zapytań. Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej i poprosił o głosowanie.
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 14).
Ad. 7)
W tym punkcie radni nie składali wniosków i oświadczeń.
Ad. 8)
W sprawach różnych pierwszego głosu Pani Wójt udzieliła Zastępcy Wójta.
Zastępca Wójta Pan Jarek Zalewski, przedstawił komunikat z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Zambrowie, dotyczący uboju zwierząt w rolnictwie i konieczności zgłaszania do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii.
Następnie Pani Wójt zabrała głos w sprawie GMO.
Główny Inspektor informuje o tym że jest zakaz uprawiania roślin GMO i prośba do mieszkańców o zapoznanie się z tym zakazem i procedurami.
Pani Wójt poinformowała również o inwestycji związanej z budową wielofunkcyjnego, trawiastego boiska przy szkole. Otrzymamy dotację 55 tyś. zł., a cała inwestycja ma kosztować 84 tyś. zł. z czego gmina 29 tyś. zł. dołoży. Przetarg ma być ogłoszony w najbliższym czasie.
Następnie Pani Wójt przeszła do sprawy priorytetowej dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Umowa jest podpisana i gmina otrzyma dofinansowanie, z założenia bo tak naprawdę to przetarg wyreguluje jakie dofinansowanie zostanie nam przyznane - 4 mln zł.
Nawiązałam kontakt z Gminą Pietrowice Wielkie, mam zamiar tam wyjechać i zobaczyć. Gmina ta wybudowała 1170 przydomowych oczyszczalni i wybrała technologię Kessela- bardzo drogą niemiecką technologię. Tamtejsza gmina też odzyskuje VAT. Ja osobiście jadę to wszystko pooglądać, już się umówiłam z Wójtem Gminy Pietrowice.
Postanowiliśmy, że udostępnimy autokar i zapraszamy sołtysów do wyjazdu, aby móc osobiście usłyszeć i zobaczyć jak to się sprawdza. Ja mówiąc szczerze od strony formalnej jestem w stanie wszystko przebrnąć, bo jestem urzędnikiem tyle lat i urząd nigdy tutaj nie popełnił jakiś błędów, pracownicy są przygotowani. Co do technologii ja się wcale nie silę, że mam wiedzę jeśli pojedziemy w takim gremium, a faceci zawsze coś tam wypytają, to jeszcze będzie czas do zrobienia w specyfikacji określonych zamówień, co my wymagamy.
Przetarg chcemy ogłosić już w lutym - do końca lutego, żeby w maju zacząć roboty inwestycyjne i połowę gminy przerobić do października i wystąpić o zwrot kosztów. Jeśli chodzi o finansowanie tego przedsięwzięcia, w żadnym wypadku gmina nie ma w obrocie i na koncie milionów jak przyjdzie regulować fakturę. Nawiążemy współpracę jak dotychczas to robiliśmy. Weźmiemy pożyczkę w Banku Gospodarstwa Krajowego, którą dotuje państwo, z oprocentowaniem nieco powyżej 1%, na ten okres trzech miesięcy kiedy się płaci fakturę. Urząd Marszałkowski udzielając nam wypłaty dotacji spłaci nasze zadłużenie wobec tego banku, czyli tak zwaną pomostówkę. Zawsze to robią, gminy bogate nawet to robią bo po prostu jest to wygodne rozliczenie.
Chciałabym żeby ktoś pojechał, zobaczył, żeby później nie było dyskusji, że „pani Basia się tu szarogęsi”, to nie są moje pieniądze, nie mój folwark. Wszyscy którzy chcą zobaczyć, doradzić zapraszam. Pani Wójt podziękowała za uwagę.
Przewodniczący Rady postawił zapytanie czy są jakieś uwagi.
Głos zabrał mieszkaniec Czarnowo-Undy, Pan Stanisław Kulesza, który wystąpił z wnioskiem o położenie asfaltu na drodze w miejscowości Czarnowo-Undy, ok. 200 m.
Dalszej dyskusji nie było.
Ad. 9)
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XVIII sesji Rady Gminy.
Protokołowała Przewodniczący Rady
Hanna Dąbrowska Bogdan Józef Dąbrowski
Metryka strony