ptotokół Nr XXI/13 z dnia 29.08.2013 r

Protokół nr 21/13
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 29 sierpnia 2013 r.
 
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 10:00 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 11:00. 
 
Ad. 1) 
Obrady XXI Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych (Zał. Nr 1), Zastępcę Wójta Pana Jarosława Zalewskiego, Panią Skarbnik Helenę Chmielewską, Panie i Panów Sołtysów (Zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości – Panią Kierownik OPS Dorotę Bogdańską, Pana Krzysztofa Pęskiego oraz Pana Łukasza Maleszko (Zał. Nr 3). W sesji nie brali udziału mieszkańcy gminy (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 15 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
 
Ad. 2)
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XXI Sesji Rady Gminy:
1.      Otwarcie sesji.
2.      Przyjęcie porządku obrad XXI Sesji Rady Gminy.
3.      Przyjęcie protokołu obrad XX Sesji Rady Gminy z dnia 27 czerwca 2013 r.
4.      Interpelacje i zapytania radnych.
5.      Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6.      Podjęcie uchwał w sprawach:
a)      zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
b)      wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości,
c)      w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za  usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania,
d)      przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Kołaki Kościelne na lata 2013 - 2015.
7.      Wnioski i oświadczenia radnych.
8.      Sprawy różne.
9.      Zamknięcie posiedzenia.
    Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi dotyczące przedstawionego porządku obrad. Pani Hanna Dąbrowska-podinspektor poprosiła o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 6 litery e) zmian w budżecie gminy, oraz w punkcie 6 litery b) zmienić tytuł uchwały na   „zmiany uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości”, która była przyjmowana w czerwcu.
Przewodniczący Rady przedstawił porządek po zmianach i poprosił o głosowanie i przyjęcie porządku obrad ze zmianą:
-za- 15 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad ze zmianą został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 5).
 
Ad. 3)
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XX sesji Rady Gminy z dnia 27 czerwca 2013 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
 
Ad. 4)
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
 
Ad. 5)
W tym punkcie Przewodniczący Rady oddał głos dla Pana Zastępcy Wójta Jarosława Zalewskiego.
Szanowny Przewodniczący, Wysoka Rado, ostatnia sesja odbyła się w czerwcu. Uchwały z poprzedniej sesji zostały wprowadzone, zrealizowane. Z takich rzeczy ważnych, to została wyłoniona firma, która będzie wykonywała oczyszczalnie przydomowe. Jest to firma z Włocławka. O szczegółach poinformuje państwa Pani Anna Biała.
Przewodniczący Rady poprosił Panią Annę Białą o przedstawienie szczegółów.
Pani Anna Biała: Wygrała firma o nazwie Wielobranżowy Zakład Usługowy Andrzej Sieradzki, ul. Botaniczna 25A, 87-800 Włocławek. Cena ofertowa brutto wynosiła 6 mln. 873tyś. 431,93, czyli mniej niż zakładaliśmy to w kosztorysie. Cena jednostkowa takich oczyszczalni tych mniejszych do 10 osób tj. około 15 tyś zł., natomiast już tych dużych oczyszczalni (na terenie naszej gminy 11 rodzin zgłosiło) prawie 25 tyś zł. 370 wniosków było na budowę tych oczyszczalni, natomiast część osób zrezygnowała, gdyż nie przedłożyła aneksu. Mamy w tej chwili 330 pewnych takich oczyszczalni, natomiast te 40 osób ma jeszcze szanse uczestniczyć w tym projekcie.
Pani Radna Anna Kulesza: Wiadomo kiedy będziemy zaczynać?
Pani Anna Biała: Jeżeli nie będzie żadnych odwołań, to 9 września będzie podpisana umowa z wykonawcą i od 10 września mogą ruszać w teren.
Pan Radny Jacek Kotowski: to nasz krajowy produkt czy to skądś ściągnięte jest?
Pani Anna Biała: Francuski – Sotralentz.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa, ja bym się chciał jeszcze zapytać, usłyszeliśmy od Pani Ani, tam jest chyba około 11 sztuk dużych oczyszczali, na większą liczbę osób, czy w tej sytuacji też ta sama cena będzie do zapłaty?
Pani Anna Biała: to nie ja decyduję.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Wydaje mi się że, to nie było uzgadniane od ilości osób tylko od sztuki.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Jaszcze chciałem zapytać, kiedy została wybrana ta firma?
Pani Anna Biała: Dzisiaj.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Bo tam jest coś takiego że ponad 10 dni musi przejść, żeby podpisać umowę, tak?
Pani Anna Biała: Nie. 10 dni mają wszyscy wykonawcy na złożenie odwołań.
Pan Radny Leszek Józef Dołęgowski: Dużo firm było?
Pani Anna Biała: 5 firm. Była firma z Hiszpanii, była firma z Włocławka działająca na urządzeniach francuskich, no i były dwie krajowe: jedna Pana Murawskiego i była firma z Krakowa działająca na urządzeniach Aqua-Tech-u z Łomży.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Czyli proszę Państwa możemy na dzień dzisiejszy powiedzieć, że firma, która będzie wykonywać jest z Włocławka, tak jak powiedziała Pani Ania, urządzenia produkcji francuskiej.
Pan Przewodniczący poprosił o pytania do tego tematu. Pytań nie było.
 
Ad. 6
a) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Zastępcę Wójta o przedstawienie projektu uchwały w sprawie, zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
Zastępca Wójta Pan Jarosław Zalewski: Projekt tej uchwały omawiany był na Komisjach Rady, gdzie na inkasentów byliby wyznaczeni  Panowie Sołtysi. Przyjęto też propozycję prowizji w wysokości  5% od zebranej kwoty.
Zastępca Wójta podziękował za uwagę i poprosił o pytania.
Przewodniczący Rady Pan Bogdan Józef Dąbrowski: Proszę Państwa, czy wszystko jest jasne. Pieniążki zbieraliby sołtysi. Zbiórka byłaby przy podatku?
Pani Hanna Dąbrowska: Nie przy podatku. Kwartalnie. Dwa razy terminy się pokrywają i dwa razy nie. Wcześniej była podejmowana uchwała o terminach, w jakich będą zbierane te opłaty. Proszę Państwa takie są ustalone terminy, była podejmowana uchwała.
Pan Przewodniczący Rady - zostawmy terminy, mamy uchwałę w sprawie poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Tak jak było ustalone na komisjach, inkasentami zostają sołtysi i była taka propozycja 5%.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Były dwie propozycje.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: No ale zostało przy 5%.
Pani Hanna Dąbrowska: Jeśli są inne propozycje to proszę bardzo. Wszędzie są wyjątki, w jednej gminie jest 2% od zebranych, większość ma 5%.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa opłaty za odpady będą
zbierać sołtysi, wysokość inkasa 5%. Będzie to kwartalnie.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił uchwałę w sprawie, zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso, i poprosił o głosowanie.
-za- 15 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 6).
Pan Radny Andrzej Długoborski: Jest już po głosowaniu, jest troszeczkę za późno, ale nikt z sołtysów nie zabrał głosu czy ta wysokość pasuje, czy nie pasuje. Może zwróćmy się do Państwa Sołtysów. Sołtysi nie zabrali głosu w tej sprawie.
 
b) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił Zastępcę Wójta o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmiany wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości.
Zastępca Wójta Pan Jarosław Zalewski: Z tego co wiem to, były jakieś sprawy formalne, które wyeksponowało RIO.
Pani Hanna Dąbrowska: Tak Proszę Państwa to jest związane z rozstrzygnięciem RIO, gdyż w poprzedniej deklaracji była część, która dotyczyła nieruchomości niezamieszkałych, to akurat RIO kazało nam zdjąć z tej uchwały. W tej deklaracji ta część została zdjęta, a ponadto ci właściciele, co już do tej pory deklarację złożyli, nie będą musieli składać nowej deklaracji.
Przewodniczący Rady podziękował za omówienie tematu i przedstawił uchwałę w sprawie zmiany wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości i poprosił o głosowanie.
-za- 15 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmiany wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 7).
 
c) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił kierownika OPS o przedstawienie projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za  usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
Pani Kierownik OPS szczegółowo omówiła projekt uchwały. Przewodniczący Rady podziękował za omówienie tematu i zapytał, czy są jakieś pytania.
Pan Radny Leszek Józef Dołęgowski: Jeżeli taka osoba korzysta z tej pomocy i posiada majątek - to też dalej korzysta?
Kierownik OPS Pani Dorota Bogdańska: Na dzień dzisiejszy w naszej gminie nikt nie korzysta z usług opiekuńczych.
Pan Radny Leszek Józef Dołęgowski: Korzystają ludzie, korzystają.
Kierownik OPS Pani Dorota Bogdańska: Ogólnie tak, ale uchwała musi być taka podjęta, bo jeżeli zaistnieje taka konieczność, to musimy ustalić koszt takiej godziny. Jeżeli osoba ma majątek to jest przelicznik z hektara przeliczeniowego. I to w zależności od dochodu ustalane jest jaką kwotę ta osoba wnosi sama, a ile dokłada Urząd Gminy.
Pan Radny Leszek Józef Dołęgowski: No właśnie Urząd Gminy dokłada, a później rodzina się sądzi, jeśli ta osoba odejdzie z tego świata.
Kierownik OPS Pani Dorota Bogdańska: Ale to raczej przy domach pomocy społecznej tak bywa, a przy usługach opiekuńczych to myślę, że nie. Bo po prostu wcześniej jest badana sytuacja.
Innych zapytań nie było, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za  usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania i poprosił o głosowanie.
-za- 15 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za  usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 8).
 
 
 
d) W tym punkcie Przewodniczący Rady poprosił kierownika OPS Panią Dorotę Bogdańską o przedstawienie  projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Kołaki Kościelne na lata 2013 – 2015.
Pani Kierownik szczegółowo omówiła Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Kołaki Kościelne.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Kołaki Kościelne na lata 2013 – 2015 i poprosił o głosowanie:
-za- 15 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Kołaki Kościelne na lata 2013 – 2015 została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 9).
 
e) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy.
Pani Skarbnik szczegółowo omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy i poprosił o głosowanie:
-za- 15 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 10).
 
Ad. 7)
Radni nie składali wniosków i oświadczeń.
 
Ad. 8)
W sprawach różnych głos zabrał Przewodniczący Rady - jeśli chodzi o ten harmonogram odbioru, to akurat przy mnie Pani Wójt dzwoniła do szefowej tej firmy co odbiera te odpady i sprawa wygląda w ten sposób, że do końca tego roku raczej zostanie według tego harmonogramu. Po nowym roku ustalony będzie jeden dzień, co miesiąc zawsze tego samego dnia będzie firma zbierać.
Następnie głos zabrał Pan Łukasz Maleszko – inspektor d/s gospodarowania odpadami komunalnymi. Kosz we własnym zakresie, dopóki mieszkańcy nie wyposażą się w takie pojemniki firma będzie odbierać odpady w workach. Firma nie robi problemu odbioru w workach, bo w tej chwili wszystkie odpady są lekkie, żeby worki były zawiązane i nie wysypywało się to.
Radna Jolanta Konopka: Tylko firma nie zabiera śmieci. Śmieci stoją przy bramie i nie zabierają.
Sołtys wsi Kołaki Pan Zajkowski Wiesław - w Kołakach jeżdżą i nie w każdą ulicę wjeżdżają.
Pan Łukasz Maleszko: Jeśli od kogoś nie odbiorą, to bardzo proszę o telefon do mnie i oni w ciągu dwóch dni mają obowiązek zabrać, wywiązać się z umowy.
Przy cmentarzu w tej chwili jest robiony punkt selektywnej zbiórki odpadów. Jest zalany fundament, będzie to ogrodzone siatką szczelnie, będzie plac utwardzony i tam będzie można w ciągu dnia własnym transportem przywieźć odpady, takie jak meble, czy wielkogabarytowe zużyte opony. Będą też pojemniki do drobnych odpadów komunalnych, do dużych odpadów będą postawione cztery kontenery KP7, czyli te kontenery długie trzy metrowe i dwa metry szerokie. I tam będzie można własnym transportem bezpłatnie oddawać takie odpady. Zbiórka elektrośmieci będzie się odbywała. Zbiórka będzie polegała na tym że osoby, które będą miały sprzęt elektryczny zadzwonią do firmy podać co się ma co jest niepotrzebne, zbędne i oni ustalą termin, przyjadą i zabiorą.
Natomiast jeśli chodzi o ten punkt, koło cmentarza on będzie w najbliższym czasie uruchomiony.
W sprawach różnych  głos zabrał także Pan Krzysztof Pęski - podinspektor d/s drogownictwa: Problem dotyczy drogi w Kossakach na wniosek Pana Mariana Kossakowskiego był poruszony, że niewielkim nakładem można by tą drogę wyremontować, żeby ona była w miarę przejezdna. Ja wczoraj byłem na tej drodze w sprawie oględzin. I co się okazuje, droga była wcześniej wytyczona przez geodetę, są oznaczenia na drzewach, nie pokrywają się z rzeczywistym jej przebiegiem. Więc praktycznie, żeby zainwestować w tą drogę i wykonać normalną przejezdną drogę, to trzeba praktycznie od podstaw zacząć budowę tej drogi. To wszystko wiąże się z dużymi inwestycjami, to są koszty minimum 20 tyś w górę, więc uważam że należy taką inwestycję odpowiednio wcześnie zaplanować. To wszystko, dziękuję bardzo.
Ad. 9)
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XXI Sesji Rady Gminy.
 
 
       Protokołowała                                                                  Przewodniczący Rady
 
    Hanna Dąbrowska                                                           Bogdan Józef Dąbrowski
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne, Hanna Dąbrowska

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2014-02-06

Data modyfikacji: 2014-02-06

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2014-02-06