ptotokół Nr XX/13 z dnia 27.06.2013 r

Protokół nr 20/13
Sesji Rady Gminy Kołaki Kościelne
odbytej w dniu 27 czerwca 2013 r.
 
Obrady Sesji rozpoczęto o godz. 9:00 w budynku Urzędu Gminy, a zakończono o godz. 12:30. W Sesji udział wzięło 14 radnych, nieobecna była Pani Radna Bożena Władysława Jaworowska - usprawiedliwiona (lista obecności: Zał. Nr 1).
Ad. 1) 
Obrady XX Sesji Rady Gminy otworzył i prowadził Przewodniczący Rady - Pan Bogdan Józef Dąbrowski. Przywitał przybyłych na sesję Radnych, Zastępcę Wójta Pana Jarosława Zalewskiego, Panią Skarbnik Helenę Chmielewską, Panie i Panów Sołtysów (Zał. Nr 2) oraz zaproszonych gości – Pana Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Henryka Jaworowskiego i kierowników jednostek samorządowych – Panią Kierownik OPS Dorotę Bogdańską oraz Panią Kierownik Biblioteki Publicznej Annę Łubnicką (Zał. Nr 3). Mieszkańcy Gminy nie uczestniczyli w sesji (Zał. Nr 4).
Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności radnych stwierdził, że w sesji bierze udział 14 radnych, co stanowi wystarczające quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. 2)
Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad XX sesji Rady Gminy:
1.         Otwarcie sesji.
2.       Przyjęcie porządku obrad XX Sesji Rady Gminy
3.       Przyjęcie protokołu obrad XIX Sesji Rady Gminy z dnia 29 kwietnia 2013 r.
4.       Interpelacje i zapytania radnych.
5.       Informacja Wójta Gminy o pracy między sesjami.
6.       Podjęcie uchwał w sprawach:
a)      zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy na rok 2012.
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
b)      udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne.
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
c)      zmian w budżecie gminy.
d)      wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty.
e)      ustalenie wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
7.       Sprawozdanie z realizacji programu współpracy na lata 2011 – 2014 Gminy Kołaki Kościelne z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za 2012 rok.
8.       Sprawozdanie z działalności za 2012 r. Biblioteki Publicznej Gminy Kołaki Kościelne.
9.       Informacja z realizacji świadczeń z zakresu opieki medycznej na terenie gminy Kołaki Kościelne za 2012 r.
10.   Sprawozdanie z realizacji zadań za 2012 r. przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych.
11.   Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2012 dla Gminy Kołaki Kościelne.
12.   Informacja z realizacji zadań  z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2012 r.
13.   Wnioski i oświadczenia radnych.
14.   Sprawy różne.
15.   Zamknięcie posiedzenia.
Następnie Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje lub uwagi dotyczące przedstawionego porządku obrad.
Pan Jarosław Zalewski – Zastępca Wójta poprosił o wprowadzenie do porządku obrad punktu w/s podjęcia uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, w związku z ponownym uchyleniem przez RIO.
Przewodniczący Rady poprosił o przyjęcie porządku obrad ze zmianą i dodanie do porządku obrad punktu: 6f) przyjęcia projektu uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Przewodniczący Rady poprosił o wyrażenie opinii poprzez głosowanie.
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad ze zmianą został przyjęty jednogłośnie (Zał. Nr 5).
Ad. 3)
Przewodniczący Rady powiedział, że protokół obrad XIX sesji Rady Gminy z dnia 29 kwietnia 2013 r. był wyłożony do wglądu. Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi lub pytania odnośnie protokołu. Uwag nie było, więc Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół ten uważa się za przyjęty.
Ad. 4)
Radni nie składali interpelacji. Zapytania przeniesiono do punktu sprawy różne.
Ad. 5)
Ze względu na to, że Pani Wójt przebywa na zwolnieniu lekarskim do 9 lipca 2013 r. w związku z tym informacja Wójta o pracy między sesjami zostanie przeniesiona na następną sesję.
Ad. 6)
a) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik  przedstawienie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy na rok 2012.
Pani Skarbnik przedstawiła sprawozdanie finansowe gminy Kołaki Kościelne za 2012 r. (Zał. Nr 6) oraz sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy na rok 2012 (Zał. Nr 7). Następnie przedstawiła opinię RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2012 r. pozytywną (Zał. Nr 8). Ponadto dodała, że szczegółowo zostało to omówione na posiedzeniach Komisji Rady Gminy.
Pani Skarbnik poprosiła o pytania odnośnie wykonania budżetu za rok 2012.
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję. Radni dyskusji nie podjęli, więc Przewodniczący Rady poprosił Pana Krzysztofa Misiewicza – przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Kołaki o przedłożonym sprawozdaniu finansowym, sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2012 rok wraz z opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku oraz informacji o stanie mienia gminy.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił powyższe opinie (odpowiednio Zał. Nr 9 i Zał. Nr 10).
Po przedstawieniu opinii przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy na rok 2012 i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy na rok 2012 została przyjęta jednogłośnie (Zał. 11).
b) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pana Krzysztofa Misiewicza o przedstawienie wniosku  Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu gminy za 2012 rok.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał wniosek (Zał. Nr 12).
Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję przed głosowaniem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
Dyskusji nie podjęto, więc Przewodniczący Rady przedstawił uchwałę w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu na 2012 r. i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że uchwała w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Kołaki Kościelne została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 13).
c) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Panią Skarbnik o  przedstawienie zmian w budżecie gminy.
Pani Skarbnik szczegółowo omówiła proponowane zmiany i poprosiła o pytania.
Pan Radny Marian Kossakowski: Gospodarka mieszkaniowa i komunalna - 31 tyś. zł. na Gunie. Na co to jest przeznaczone?
Pani Skarbnik: To przeznaczone było na uporządkowanie działki w Guniach.
Pan Radny Marian Kossakowski: To było przeznaczone? Czy będzie dopiero przeznaczone?
Pani Skarbnik: Było przeznaczone, roboty zrobione są.
Pan Radny Marian Kossakowski: To co tam zrobione za takie pieniądze? Działka jest pół hektara to nie ma wartości. To finansów poniesionych na to. Jak byli klienci chcieli kupić. Na co to w Guniach tak inwestować pieniądze? Moim zdaniem, nielogiczne.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: To ja może powiem. To jest plac wielkości 56 arów, coś koło tego, prawda. To był zakup materiałów, bo tam były doły,  a część, wszystko to co się odbywało, nawożenie tych materiałów, wszystko wykonywali rolnicy z wioski Gunie.
Pan Radny Marian Kossakowski: Ale słuchajcie, ja dalej nie rozumiem. Jak można zrobić coś, chyba Rada po to jest, nie siedzą jak jakieś, już nie chcę wymieniać mocniej, jak barany, przepraszam za wyrażenie i przepraszam wszystkich Radnych za takie określenie, żeby nie wiedzieli przed robotą, co się robi. Ludzie kochani, to jest robienie Radnych w barana. Jak tak może być? Jedna wieś chodzi i prosi o 3 tyś., skomli jak pies,  żeby karpy wyrwać, żeby chłop wjechał ciągnikiem na pole, a drugiej się daje 30 tyś. na plac. Jednych się sprzedaje, drugich się dotuje. To coś tu jest nie tak, nie tędy droga. Jaka to polityka jest? Ludzie kochani, tak nie może być. Ten punkt trzeba odrzucić, bo Rada o tym nic nie wie. To zrobione poza plecami Radnych.
Sołtys Wsi Kossaki Borowe Ożarowski Tadeusz: W zeszłym roku kilka razy się upominałem i w tym roku. Do dziś nie ma. Miała być koparka, miała być równiarka i nie ma. 300 metry drogi we wsi, żwir, dziury, ostatnia wieś Kossaki. Chyba podatnicy odejdą do drugiej gminy, jeśli tak. Obietnice są: to dziś, to jutro. Nie wiem ja do kogo mówić i co i jak.
Pan Radny Marian Kossakowski: Ja stawiam formalny wniosek o odrzucenie tego punktu o zmianie budżetu gminy.
Sołtys Wsi Kossaki Borowe Ożarowski Tadeusz: Nie, to zabierać się  stąd i nie rządzić i już, nie radzić.
Pan Radny Marian Kossakowski: Bo ja nie po to zostałem wybrany, żeby ktoś poza mną…..
W Undach jest sprzedany. Czemu jedna wieś jest okradana, a druga dotowana. Chyba jesteśmy wszystkie takie same dzieci gminy, nie – wioski. W tamtym roku w Gunie też wpompowali duże pieniądze w drogi. Inne nie dostały nic. To nie tylko dwie wsie jest w gminie.
Sołtys Wsi Kossaki Borowe Ożarowski Tadeusz: Przewodniczący mnie powiedział: Cicho siedź.
Pan Radny Leszek Józef Dołęgowski: Nieładnie  Przewodniczący.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Został zgłoszony taki punkt głosowania w zmianie w budżecie gminy. Musimy to przegłosować.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Myśmy nie otrzymali odpowiedzi. Jaki jest cel działania wydatku tych 31 tyś. zł.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: To był zakup ziemi. Były tam bardzo duże wykopy, było wysypisko. Usunięcie tego, wyrównanie. To było wszystko nawożone, tam były bardzo głębokie wykopy.
Sołtys Wsi Gosie Małe Piotr Dębek: Działka jest uprzątnięta, ale kto podjął taką decyzję wydania 30 tyś. na wioskę Gunie, a inne wioski nic nie mają. Nie wiem gdzie ta działka jest, czy coś tam się dzieje na tej działce, czy tylko zostało wydane 30 tyś. w błoto.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa ja bym proponował, Pani Wójt dokładnie zna szczegóły, przenieść to na następną sesję.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Czy w zapisach nie ma, czy to służyło podniesieniu wartości działki. Czy po rekultywacji działki wartość wzrosła do takiego i takiego szacunku, nie ma czegoś takiego?
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Cała powierzchnia tej działki była bezużyteczna. Było tam dzikie wysypisko.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Chodzi o to, żeby były gdzieś papiery, że nastąpiła rekultywacja działki i wartość tej działki wzrosła np. o 50%.
Pan Radny Marian Kossakowski: Stawiam wniosek o odrzucenie zmian w budżecie gminy odnośnie rekultywacji działki w Guniach i przeniesienie na następną Sesję Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił wniosek o odrzucenie zmian w budżecie gminy odnośnie rekultywacji działki w Guniach na następną Sesję Rady Gminy i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek o odrzucenie zmian w budżecie gminy odnośnie rekultywacji działki w Guniach na następną sesję został przyjęty jednogłośnie.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił głosowanie w sprawie pozostałych zmian zawartych w uchwale w sprawie zmian w budżecie ze zdjętym punktem.
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie pozostałych zmian w budżecie została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 14).
d) W tym punkcie Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Zalewskiego Jarosława Zastępcę Wójta o przedstawienie uchwały w sprawie wyboru metody opłaty za gospodarowanie komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty.
Zastępca Wójta przedstawił projekt uchwały i poprosił o pytania.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Ja chciałem się zapytać, ile rodzin jest w naszej gminie.
Pani Skarbnik: Mieszkańców jest 2469, a rodzin około 500.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Z innego źródła wiem, że jest 800 rodzin w Kołakach.  Chodzi o opłatę za jedną osobę: segregowane - 5,50 zł., niesegregowane - 6,50 zł.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Ja też bym chciał zgłosić wniosek formalny. Bo, ponieważ rodziny są dość liczne. Nie to, że się nie zgadzam, o ilości rodzin i mieszkańców ale wydaje mi się, że są trochę inne. Ale przyjmując, że 2400×6  to wychodzi suma kolosalna nawet podzielona na pół. I proponowałbym, żeby może wzorem innych gmin skończyć liczenie na piątej osobie w rodzinie. Może nawet te 50 gr. podnieść do 7 zł., ale skończyć liczenie, bo uderza to w rodziny gdzie jest dużo dzieci albo w rodziny wielopokoleniowe, tam gdzie są dziadki. To robi się opłata dość wysoka. W ogóle nie mniejsza niż była. A rodzin w gminie Kołakowskiej jedno czy dwu osobowych to wątpię czy jest tak bardzo dużo, jest ich mało. Więc proponuję podniesienie do 7 zł. i skończenie liczenia na 5 osobie w rodzinie. Nie wyjdzie gorzej, wyjdzie dla rodzin które mają powyżej 5 członków w rodzinie wyjdzie dużo lepiej, tylko trzeba to przemyśleć. Zgłaszam formalny wniosek i proszę o przegłosowanie tego.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa, ja chciałbym zapytać Panią Skarbnik i Panią Sekretarz, czy w ogóle ten przepis, jeśli chodzi o te ceny śmieci, to jest konieczny. Bo wszyscy słyszeliśmy przecież, że niektóre miasta wielkie Warszawa, Poznań jeszcze tą decyzję mają odsuniętą na kilka miesięcy do tyłu.
Pani Skarbnik: Uchwałę trzeba podjąć. Ale karę zapłacą za to. Trzeba milion zł. zapłacić.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Dziękuję, dowiedzieliśmy się o co chodzi. Teraz chciałem zapytać, jeśli chodzi o te opłaty, które zaraz będziemy głosować, na jaki czas?
Pani Skarbnik: Można zawsze zmienić. Zmiany do uchwały wprowadzić.
Pan Radny Marian Kossakowski: Łatwo policzyć 100 tyś. zł. poszedł przetarg to podzielić przez mieszkańców.
Pan Radny Gosk Leszek: 187tyś. wyjdzie, jak co miesięcznie po 6,50 zł.
Pan Radny Marian Kossakowski: Sumę przetargu przez mieszkańców, no już odrzucić tam ze trzysta osób. Bo Ci ludzie są zameldowani i po prostu nie ma w domu. Wziąć sumę przetargu podzielić przez 2 tyś. osób i wyjdzie. Prosty rachunek.
Pani Hanna Dąbrowska: Nie wiem, czy tak będzie można zrobić. Bo tak ustawa mówi: w przypadku nieruchomości opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn: liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Uchwała podjęta przez Radę Gminy w Szumowie, przez Radę Wiejską w Zambrowie, mówi właśnie o 4 i więcej osób i koniec. I np. Szumowo przyjęło 20 zł od rodziny, tak jakby ryczałt. Nie ważne jednoosobowa, czy dziesięcioosobowa. Zambrów przyjął styl 4 i więcej. Uchwała Rady Gminy była podjęta w maju i jeszcze nie zakwestionowano tej uchwały, więc myślę, że można.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa, ja myślę, że możemy wykorzystać, poprosić Pana Przewodniczącego Powiatu, niech się wypowie na ten temat. Tzn. mnie chodzi głównie o to, czy te ustalenie w tej chwili tych stawek, czy to jest wiążące? Jeśli tak na jaki okres? Panie Przewodniczący, czy można poprosić o kilka słów w tym temacie.
Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Pan Henryk Jaworowski: Powiem tak, że powiat to generalnie nie zajmuje się. Bo to się zajmują gminy i miasta. Natomiast słuchając, to na pewno jest to dotkliwe, jeśli jest więcej osób w rodzinie, ale moim zdaniem to trzeba by było przyjąć. Bo to są konsekwencje tego, że Rada nie przyjęła jakiegoś rozwiązania. To rozwiązanie jest na okres roku. I wtedy, nikt nie wie dokładnie czy to będzie dobre rozwiązanie, czy złe. Przecież nawet i przedstawiciele rządu się wypowiadają, że nie wiedzą, czy to będzie dobrze, czy to będzie źle. Przyjmijcie i zobaczcie po tym jednym roku. Wiadomo, że dobrego rozwiązania na pewno nikt nie znajdzie. Bo jeden będzie twierdził, że przykładowo 20zł od rodziny, nieważne ile tam osób. Nie ma dobrego rozwiązania. To jest kwestia czasu, zobaczyć jak to będzie funkcjonowało. Ale w każdej chwili też będzie można zmienić. Jeżeli możecie uchwalić, to dlaczego nie możecie zmienić. Będziecie znali opinię od mieszkańców, bo jedni są za inni są przeciw. I teraz należałoby po prostu podjąć. Ta propozycja, która tutaj wypływa od Was, od Rady to nie jest tu jakaś po prostu zła. Bo to jest tam w granicach rozsądnych. Tak ja to widzę.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o mnie to ja byłbym skłonny, w tej sprawie, za tym co mówi Pan Andrzej uzależnić to po prostu od ilości osób: im więcej tym taniej. Żeby to nie były takie wzrosty wielkie. Ja np. osobiście u siebie zamiast zapłacić 10 zł to zapłacę 18 – to wzrost będzie może niewielki. Ale znam takie rodziny, że płacił na pół roku przykładowo 60 zł, a teraz będzie 250 zł  płacił. To wzrost spory.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Jeszcze sekundę. Ja odnośnie tego, co Pan Przewodniczący Powiatu powiedział: że jednoosobowe czy dwuosobowe. Z olbrzymim szacunkiem dla każdej rodziny, ale żeby tak powiedzieć, że podatek Vat odprowadzają rodziny wieloosobowe. PKB wypracowują rodziny wieloosobowe. Ale trzeba brać proporcję, żeby nie powstała dyskusja w tej gminie za 10, 15, 20 lat, że stawki muszą wynosić 20 zł, bo każda rodzina jest tylko, dwie osoby, albo trzy. Bo się nie rodzą dzieci. Bo dzieci, które są w tej chwili myślą. I jeśli zostaliśmy obciążeni za głupie śmieci takim ciężarem, to po co mieć dzieci, kiedy dzieci  generują tylko straty dla rodziny. A dzieci mają być tym co najlepsze. Tym co generuje zysk. Więc, nie można i 6,50 z przykrością muszę to powiedzieć, jest jednak jedna z wyższych opłat w powiecie się robi. I nie bierzmy jednostkowo, bo tego się nie da jednostkowo. Dużo rodzin jest w naszej gminie wielopokoleniowych, za co chwała tym rodzinom, bo są zgodne i z doświadczenie starszych czerpią. Więc nie można tych rodzin za to karać.
Pan Radny Marian Kossakowski: Najlepsze jest takie rozwiązanie jak ja mówię. Przetarg mamy wygrany, wiemy ile zapłacimy. Na obsługę te 10 czy 20 tyś. resztę podzielić przez ludzi, wychodzi suma od osoby.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Marian, od rodziny, nie może być od osoby.
Sołtys Wsi Gosie Małe Piotr Dębek: Jednoosobowa rodzina jest i ma płacić 20 zł, jak jest 5 osób i też będą płacić 20 zł.
Pan Radny Andrzej Długoborski: 7 zł od osoby, ale kończymy liczenie na 5-tej osobie w rodzinie.
Pani Hanna Dąbrowska: Ale nie ma takiej uchwały. Nie ma takich uchwał. Bo ustawa mówi wyraźnie: od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Zambrowska gmina podjęła taką uchwałę. Szkoda, że nie ściągnąłem z Internetu, nie wydrukowałem uchwały zambrowskiej gminy.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Problem jest w tym, że to w ogóle nie ruszyło, nie wiemy jak to będzie w ogóle działać. Przepisy są, a w życiu to wychodzi inaczej w ogóle.
Pan Radny Leszek Józef Dołęgowski: Gmina nie może dokładać.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Ale wychodzi na to, że gmina nie dołoży. Średnio wychodzi 25 zł od rodziny, wyjdzie na cenę przetargową i na obsługę. Spokojnie starczy.
Pani Hanna Dąbrowska: Myślę, że należy przyjąć tą uchwałę, a za miesiąc zrobić sesję i zobaczymy po miesiącu czasu, jak to będzie.
Pani Radna Wioletta Kulesza: A pojemniki to musimy sami zakupić?
Pani Skarbnik Helena Chmielewska: Każdy musi kupić sobie sam pojemnik.
Pani Radna Wioletta Kulesza: Dla mnie to jest trochę niepoważne, bo jak wygrała firma przetarg, to niech oni jakąś kwotę za te pojemniki by zaoferowali.
Pani Hanna Dąbrowska: Ustawa mówi, że we własnym zakresie pojemniki.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa tą sprawą możemy się zająć np. za miesiąc jest taka możliwość. Może być zmiana uchwały.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Panie Przewodniczący, jeszcze jest taka sprawa, że im większa ilość, tym musi być większa ilość pojemników. Wyliczona ilość śmieci od osoby. I u jednej osoby będzie stał jeden pojemnik, u dwóch też jeden, ale już u rodziny ośmioosobowej będzie stało trzy pojemniki, bo jest 60 litrów wyliczone na osobę. I następny jest jeszcze problem, że nie będzie tak, i nawet wrzucimy folię, bo folia się niedługo skończy odbieranie darmowe. W takiej miłości nie będzie tych firm. A folii nie wrzucimy do pojemników ze śmieciami bytowymi. To sobie trzeba wybić z głowy, nie wrzucimy tam folii.
Pani Radna Wioletta Kulesza: A jakie będą konsekwencje, jeśli ktoś nie podpisze tej deklaracji.
Pani Hanna Dąbrowska: Będą kary.
Pani Hanna Dąbrowska: Wracamy do tej uchwały może. Co robimy? Przyjmujemy, a później jest zmiana.
Pan Radny Misiewicz Krzysztof: Możemy teraz zaniżyć tą stawkę maksymalnie? Żeby po prostu było na kwotę tego przetargu plus obsługę.
Pani Hanna Dąbrowska: Ale nie wiemy jak to będzie szło.
Pani Skarbnik: Tzn. ja powiem tak: mamy w budżecie planowane 100 tyś. zł. na cały rok i to mniej więcej powinno nam wystarczyć.
Pan Radny Andrzej Długoborski: To jest troszeczkę wszystko dziwne. Jeżeli 100 tyś wystarczy na zebranie i obsługę, no to jest.
Pani Skarbnik: Ale to wstępna kalkulacja, bo ja też nie mam pojęcia jak to będzie, nie wiadomo jak to będzie, nikt o tym nie wie jak to będzie.
Pan Radny Misiewicz Krzysztof: Moim zdaniem lepiej później podnieść z tej niskiej stawki niż (…)
Pani Hanna Dąbrowska: A nie, nie – obniżyć.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Obsługa, to co to jest?
Pani Skarbnik: Pracownik musi być, obsługa księgowa, program komputerowy.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Ale pracownik do czego?
Pani Skarbnik: Do obsługi tej ustawy śmieciowej.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Nie bardzo rozumiem.
Pani Skarbnik: Bo to musi być w każdym miesiącu naliczone.
Pani Hanna Dąbrowska: Musi każdego rozliczyć, Andrzej.
Przewodniczący Rady Pan Józef Bogdan Dąbrowski: Proszę Państwa przechodzimy do głosowania punktu 6d) wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty.
Pan Radny Andrzej Długoborski: Ja zgłosiłem wniosek formalny i prosiłbym o głosowanie.
7 zł. od osoby i skończenie liczenia na 5-tej osobie w rodzinie.
Przewodniczący Rady poprosił o przegłosowanie wniosku Pana Radnego Andrzeja Długoborskiego.
-za- 1 głos (Pan Radny Andrzej Długoborski)
-przeciw- 13 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek Pana Andrzeja Długoborskiego dotyczący zmiany wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty o treść: 7 zł. od osoby i skończeniu liczenia na 5-tej osobie w rodzinie został odrzucony.
Dalszej dyskusji nie było, więc Przewodniczący Rady poprosił o  przedstawił uchwałę w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty w wysokości 6,50 zł miesięcznie za niesegregowane i 5,50 zł za segregowane i poprosił o głosowanie:
-za- 9 głosów
-przeciw- 2 głosy (Długoborski Andrzej, Kotowski Jacek)
-wstrzymało się- 3 głosy (Konopka Jolanta, Dąbrowski Bogdan, Kulesza Anna).
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała dotycząca wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty została przyjęta dziewięcioma głosami – za, przeciw – dwa głosy i wstrzymało się trzy głosy (Zał. Nr 15).
e) W tym punkcie Pani Hanna Dąbrowska - podinspektor przedstawiła i omówiła uchwałę w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych; w ubiegłym roku weszła w życie ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Ta ustawa nałożyła na samorządy szereg obowiązków, w tym ustalenie m.in. ustalenie opłaty za wpis do  rejestru żłobków i klubów dziecięcych. W projekcie uchwały została zaproponowana jest opłata w wysokości 10 zł.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie wnosili uwag i zapytań, więc Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych i    poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 16).
f) W tym punkcie Zastępca Wójta Pan Jarosław Zalewski przedstawił uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości. Wiąże się to z tym, że RIO uchyliło załącznik do uchwały z czerwca. Z-ca Wójta przedstawił uchwałę RIO (Zał. Nr 17). Dlatego też uchwałę trzeba poprawić i przyjąć nową.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radni nie wnosili uwag i zapytań, więc Przewodniczący Rady Gminy przedstawił uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości i poprosił o głosowanie:
-za- 14 głosów,
-przeciw- 0 głosów,
-wstrzymało się- 0 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości została przyjęta jednogłośnie (Zał. Nr 17).
Ad. 7)
W tym punkcie Pani Hanna Dąbrowska podinspektor przedstawiła sprawozdanie z realizacji programu współpracy na lata 2011 – 2014 Gminy Kołaki Kościelne z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za 2012 rok (Zał. Nr 18).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawienie sprawozdania.
Ad. 8)
W tym punkcie Kierownik Biblioteki Publicznej Pani Anna Łubnicka przedstawiła sprawozdanie z działalności Biblioteki Publicznej Kołaki Kościelne za 2012 rok (Zał. Nr 19).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawienie sprawozdania.
Ad. 9)
W tym punkcie Pani Hanna Dąbrowska przedstawiła informację z realizacji świadczeń z zakresu opieki medycznej na terenie gminy Kołaki Kościelne za 2012 rok przedłożoną przez doktora Jana Wądołowskiego (Zał. Nr 20).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawienie sprawozdania.
 
 
 
 
Ad. 10)
W tym punkcie Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Dorota Bogdańska przedstawiła sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Kołakach Kościelnych za 2012 rok (Zał. Nr 21).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawienie sprawozdania.
Ad. 11)
W tym punkcie Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Dorota Bogdańska  poinformowała, iż nowelizacja z 2011 roku ustawy o pomocy społecznej wprowadziła obowiązek przygotowania corocznie przez gminy, powiaty i samorządy województwa, oceny zasobów pomocy społecznej. W związku z powyższym przedstawiła ocenę zasobów pomocy społecznej, przygotowaną w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej dla naszej gminy. Niniejszy dokument obejmuje w szczególności: infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe i nakłady finansowe na zadania pomocy społecznej, bez względu za podmiot je finansujący i realizujący. Ocena dotyczy osób i rodzin korzystających z pomocy społecznej, rodzajów ich problemów oraz rozkładu ilościowego. Ponadto ocena wraz z rekomendacjami, stanowi podstawę do planowania budżetu na następny rok (Zał. Nr 22).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawienie oceny.
Ad. 12)
W tym punkcie Pani Anna Łubnicka – sekretarz komisji profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przedstawiła sprawozdanie z działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2012 rok przedłożone przez Przewodniczącego GKPiRPA Pana Janusza Grodzkiego (Zał. Nr 23).
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radni nie podjęli dyskusji.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował za przedstawienie sprawozdania.
Ad. 13)
Radni nie składali wniosków i oświadczeń.
Ad. 14)
W sprawach różnych Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu, obecnemu na sesji Wiceprzewodniczącemu Rady Powiatu Panu Henrykowi Jaworowskiemu. Wiceprzewodniczący przedstawił Radzie Gminy działania Powiatu. Poinformował zebranych, iż w budżecie powiatu zapisano inwestycję, jaką jest modernizacja drogi we wsi Ćwikły Rupie. Proponowana kwota to 600 tyś. zł., koszt tej inwestycji 400 tyś. zł. Na dzień dzisiejszy trwa kompletowanie dokumentacji, aby mógł być ogłoszony przetarg. Prawdopodobnie prace zostaną rozpoczęte jeszcze w tym roku. Drugą poważną inwestycją, która dotyczy Gminy Kołaki Kościelne są prace związane z remontem odcinka drogi od krajowej ósemki (Zanie)  w kierunku Wygody. Inwestycja ta pochłonie 3 mln zł. z budżetu Gminy Zambrów.
Wiceprzewodniczący poinformował także o sytuacji szpitala. Mianowicie szpital w tym roku nie zanotował strat, a jest zysk inwestycyjny. Zarząd szpitala złożył wniosek na rozbudowę i utworzenie nowego oddziału – Centrum Wczesnego Wykrywania Chorób Onkologicznych. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony i zaakceptowany. W budżecie gminy na tą inwestycję zarezerwowanych jest 2,5 mln zł., a reszta pochodzić ma z Fundacji Norweskiej i zysku spółki. Wiceprzewodniczący podziękował za uwagę.  
Ad.15)
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim i zamknął obrady XX Sesji Rady Gminy.
 
 
       Protokołowała                                                                  Przewodniczący Rady
 
    Hanna Dąbrowska                                                           Bogdan Józef Dąbrowski
 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Kołaki Kościelne, Hanna Dąbrowska

Wytwarzający/odpowiadający: Jarosław Zalewski

Wprowadzający: Jarosław Zalewski

Data wprowadzenia: 2014-02-06

Data modyfikacji: 2014-02-06

Opublikował: Jarosław Zalewski

Data publikacji: 2014-02-06